Gå till innehåll

Acuario's 600L akvarium


acuario

Rekommenderade inlägg

Helt efter bruksanvisning. skiten är borta efter 3-5 dagar. jag suger upp så mycket jag kan innan för att minska belastningen på karet, ph't sjunker knappt någonting om man har minimalt med slemalger när man börjar behandlingen.

Jag får väl testa igen, precis nu är det faktiskt borta. Har mörklagt i ett par dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många dagar är det sedan du doserade cyano-borttagaren?

Har det kommit tillbaka någon cyano?

Det verkar som att ditt akvarium har bra nivåer på nitrat och fosfat.

Tror du att du kommer att slippa Cyano framöver? Vad har du för erfarenheter.

Märker du någor på microlivet i akvariet efter att du doserade removern?

Jag själv är rädd för att stenen skall dö och att alla mina små kräftdjur o dyl. kommer att dö. Vad har du sett?

Det är synd att ingen går till botten med cyanoproblemet. Vad egentligen som triggar cyanon.

VAd jag tror är att det händer något när vi trycker ned nitrat och fosfat. Men alla vill vi ha låga värden för att få fram färgerna på korallerna. Så man kan ju undra vad man skall göra. Att slänga i en remover som är ett gift känns inte riktigt rätt.

Som sagt, det är synd att det inte görs någon vetenskaplig analys på uppkomsten av Cyano.

Jag funderar på att starta en tråd på forumet där alla kan skriva in typ så fick jag cyano och så fick jag bort den. Jag tror att vi måste gå till botten med problemet.

Till slut, kul att se bilder på ditt vackra akvarium!

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många dagar är det sedan du doserade

cyano-borttagaren?

En vecka sedan

Har det kommit tillbaka någon cyano?

Nej

Det verkar som att ditt akvarium har bra nivåer på nitrat och fosfat.

Tror du att du kommer att slippa Cyano framöver? Vad har du för erfarenheter.

Vet ej

Märker du någor på microlivet i akvariet efter att du doserade removern?

Jag själv är rädd för att stenen skall dö och att alla mina små kräftdjur o dyl. kommer att dö. Vad har du sett?

Inget negativt.

Det är synd att ingen går till botten med cyanoproblemet. Vad egentligen som triggar cyanon.

VAd jag tror är att det händer något när vi trycker ned nitrat och fosfat. Men alla vill vi ha låga värden för att få fram färgerna på korallerna. Så man kan ju undra vad man skall göra. Att slänga i en remover som är ett gift känns inte riktigt rätt.

Som sagt, det är synd att det inte görs någon vetenskaplig analys på uppkomsten av Cyano.

Jag funderar på att starta en tråd på forumet där alla kan skriva in typ så fick jag cyano och så fick jag bort den. Jag tror att vi måste gå till botten med problemet.

Lycka till ;) detta har stötts och blötts många ggr.

Till slut, kul att se bilder på ditt vackra akvarium!

//Henric

....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Ja har sagt det förr o säger det igen, fasen vad snyggt.

Du vill inte sälja din rosa fungia ;) och din rödgröna hjärnkorall -dregglar-

Men är din fungia lite sur på bilden eller är den alltid sån?

Ändrat av Ricke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja har sagt det förr o säger det igen, fasen vad snyggt.

Du vill inte sälja din rosa fungia ;) och din rödgröna hjärnkorall -dregglar-

Men är din fungia lite sur på bilden eller är den alltid sån?

Tackar

Du skulle må då va ;) hehe...

Fungian är för det mesta sån på dagen men ute på nätterna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej allihopa! Börjar få tillbaka intresset lite grann igen faktiskt men att lägga ner 828L karet står fast så snart kommer det att ligga ute en hel del annonser på det, jag ska eventuelt komplettera med ett par rör till till 600L karet när jag får in lite slantar från försäljningen av 828L karet och börja sköta vattenbyterna lite bättre, jag har i alla fall nyss bytt 75L och det gjorde gott. Den först gitarren är klar också och den låter som en dröm mmm... En likadan fast en mexico squier är lackad och den ska vattenslipas och poleras upp sen ska den monteras ihop och då hr jag 2 frankenstrator hehe.. kul det här med gitarrbygge, mer guror ligger på planeringsstadiet.. Inga bilder på karena men 4 bilder på guran hehe...

skulle man kunna beställa en sån där strata fast med eddies originalfärger? :)

Ändrat av Orion
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle man kunna beställa en sån där strata fast med eddies originalfärger? :)

Den svartvita stratan menar du? Den är en exakt kopia på eddies första gitarr på Van halen I. Jag har inte tiden att göra en sådan gitarr tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ryktet går att jag numera är på universeum och jag kan bekräfta detta. jag ska försöka få ordning på korallkaret men jag gör en massa annat där också :) Är det någon som har någon korall som ni vill skänka bort kontakta mig via pm.

Grattis! Det måste ju vara lite av ett drömjobb kanske...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den svartvita stratan menar du? Den är en exakt kopia på eddies första gitarr på Van halen I. Jag har inte tiden att göra en sådan gitarr tyvärr.

jaha okej :) alltid haft för mig att hans var röd vit och svart.

sjysst jobbat iaf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...