Gå till innehåll

Linnex bygger om - Planeringsråd


Linnex

Rekommenderade inlägg

Hej,

Till och ombyggnad av huset börjar närma sig fasen för att planera byggnadtionen kring akvariet.

Jag har ett 500 liters hörnakvarium som kommer flyttas till anslutning mot den gamla klädkammaren som är 2,1*1,2 m. Här hade jag tänkt att bygga teknikrum för karet och önskar lite förslag på en större sumpkonstruktion.

Grundtanken är att jag skall placera flera mindre akvarium i ett system som ger den optimala sumpsystemet med även möjligheter till odling.

Egna funderingar är att jag skall ha ett kar för DSB, ett kar med LS, ett kar med alger/växter som suger ut fosfater etc. Två kar som man skiftar flödet till där den ena är tom. Det för att underlätta vid vattenbyten. Fyller ett kar med nytt saltvatten och vrider om serieflödet till den och tömmer sedan det andra karet.

Ett kar som man kan odla koraller.

Karantänkar?

Funderingar är att bygga ställning och placera karen i höjd och på det viset kunna få till en sumpkonstruktion på 400-600 liter.

Jag tar gärna emot förslag på konstruktion och dimensionering.

UV hade jag tänkt placera i returen till huvudkaret.

Nitrat och fosfatfiltret kanske blir överfödiga?

Övrig teknik?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länken. Det är något liknande jag har i tankarna. Och jag tar gärna mer tips och förslag.

Tex hur stort bör DSB vara. Hur bör den dimensioneras.

I vilken turordning bör jag placera sumpsystemet och då dimension på de olika delarna samt flöde.

Bara bolla på.

Min tidsplan är att planera systemet färdigt till början av maj. Starta upp systemet i juni, Flytta och koppla in huvudkaret i augusti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att det rekommenderas en tredjedel av bottenytan till djup sandbädd. Jag skulle sätta fraggkaret överst med mest ljus eftersom värmen stiger uppåt. Går det inte att använda vattenbyteskaret till karantän. Det är ju lätt att lyfta över ett par stenar när det behövs för att hålla nya fiskar lugna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att det rekommenderas en tredjedel av bottenytan till djup sandbädd. Jag skulle sätta fraggkaret överst med mest ljus eftersom värmen stiger uppåt. Går det inte att använda vattenbyteskaret till karantän. Det är ju lätt att lyfta över ett par stenar när det behövs för att hålla nya fiskar lugna.

En tredjedel. Är det totala bottenytan av huvudkaret eller huvudkar och samtliga sumpkar? Finns det ingen koppling till volym med tanke på att jag har ett relativt högt kar?

Bör karet med DSB vara av modell lägre så man får ett snabbare flöde över sanden... eller skall de vara tvärt om att det skall vara lite högre så man får ett långsammare flöde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick hem nya numret av Koralle i förrgår. Det var ett specialnummer om djup sandbädd som jag läst det mesta av nu.

Där finns det exepel med djup sandbädd i hink bland annat.

25 kg 1 mm grov sand skall göra det mesta av jobbet för ett 400 liters kar.

Ett annat exempel var en handlare med 4000 liters anläggning som fick ned nitraten avsevärt med ett 200 liters kar nästan fyllt med sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Mja.. jag flyttade fram projektet pga av byggteknisk turordning på huset (kunde inte färdigställa teknikrummet).

Vågar inte riktigt säga när jag drar igång projektet då det finns vissa moment på huset som måste vara klart inför vintern innan jag kan ta detta. Men ett kar på ca 380 liter är införskaffad till sump och står och väntar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...