Gå till innehåll

April 2007 - SkogsflickaN´s 420 liters akvarium


Rekommenderade inlägg

kul ni ställde upp!

Samt härligt med se ett 'vanligt akvarie' och fint akvarie som faktiskt ser mer naturligt ut än vissa kar med onaturlig "korall explosion" (tex. vissa på reefkeepings 'tank of the month').

Som sagt tacksam ni delade med er, och alla kan ställa upp så 'Månadens akvarium' kan leva vidare i framtiden, allttid ngt nytt och intressant att se.

Hoppas fraggarna växer sig fina när ni fått ordning på reaktorn och upp Kalcium värdet.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är sjukt nyfiken på denna korall, som i mina ögon liknar väldigt mycket en Hydnopora-variant.

Så vacker!

...men vad heter den?

Jag har tyvärr inte en aning om vad den heter... vi tyckte den var så sjukt snygg i affären, så vi köpte den.. den lyser nåt enormt kan jag tala om.. mer än någon annan grön korall jag har sett.. Har faktiskt försökt hitta på namnet på den, men ingen större framgång - tyvärr :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul ni ställde upp!

Samt härligt med se ett 'vanligt akvarie' och fint akvarie som faktiskt ser mer naturligt ut än vissa kar med onaturlig "korall explosion" (tex. vissa på reefkeepings 'tank of the month').

Som sagt tacksam ni delade med er, och alla kan ställa upp så 'Månadens akvarium' kan leva vidare i framtiden, allttid ngt nytt och intressant att se.

Hoppas fraggarna växer sig fina när ni fått ordning på reaktorn och upp Kalcium värdet.

~Henrik

Tack för de snälla orden. Har kollat in där ibland, på alla snygga kar.. men ibland blir det bara för mycket, men det beror väl på smaken... Tanken är väl att våra fraggar ska bli glada och växa lite.. för närvarande så ser precis allt surt ut, så vi får hoppas att det löser sig snart... Men Hysterixen och Xenian växer... fort :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att kunna se lite hur den ej fastställda korallen "lyser", så kan du kolla i våran tråd i sista inlägget. Finns 3 rätt så suddiga bilder i sista inlägget varav den "blå" bilden är med enbart 30W T8 Coralstar tänt. Man ser den lite till höger och den "lyser" snyggt!

I övrigt vet vi egentligen knappt namnet på några stenkoraller utan det mesta är nog gissningar. Iallafall har vi ingen vidare koll på SPS-korallerna.

Hysterixen vet vi, men resten vill vi gärna få namngivna om det är någon som vågar ge sig på att gissa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är till 90% säker på att den gröna är en Hydnopora rigida

Håller helt med Jörgen, jag har tre varianter i mitt kar. Enda skillnaden är att mina har polyperna utsträckta ca en halv cm vilket gör att man sällan ser de starka färger som korallen har när polyperna är indragna som i det här fallet.

Arten gillar starkt ljus och medelstark cirkulation.

Grattis till ett snyggt och naturtroget kar.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med Jörgen, jag har tre varianter i mitt kar. Enda skillnaden är att mina har polyperna utsträckta ca en halv cm vilket gör att man sällan ser de starka färger som korallen har när polyperna är indragna som i det här fallet.

Arten gillar starkt ljus och medelstark cirkulation.

Tycker mig känna igen likheterna med Hydnopora grandis, därav min misstanke. :ler:

Har en gul variant jag hittade på Triton för ett halvår sedan som går i "storburken" som för bara någon månad sedan skiftat färg till grönt... otroligt vacker, och inte helt olik den här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...