Gå till innehåll

Nybörjartips! Kalkreaktor och kalkmixer vad är skillnaden ???


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag satt och läste här om lite tips om kalkreaktor och fick då syn på en mycket bra början på en tråd där det gavs mycket bra nybörjarlektion i ämnet. Tycker frågan från Peter och Anders svar var så bra så jag lyfter dem som nybörjartips.

hallå där !!!!

vad är det för skillnad på en reaktor och en mixer ??? ska man ha båda komponenterna när man kör????

om man nu skulle vilja ha en stenkorall senare i karet kan man köra utan reaktor och mixer till man sparat ihop till en sådan anläggning ??? vad tillsätter man då (joo klart det är kalk men i vilken format ))

för det verkar vara mycket dyrt med en kalk anläggning med allt om jag fattat det rätt ...

////peter( en nybörjare inom detta och har ett 240l på uppstart inom 2-3 veckor )

Kalkmixer automatiserar att man blandar Calciumhydroxid i det söta ersättningsvattnet för avdunstat vatten. Kalkreaktorn producerar carbonatjoner. Båda behövs men kalkmixerfunktionen kan alltså göras för "hand" Nedan lite från AquaCares hemsida som gör bra produkter för detta.
Our recommendation for the standard coral reef aquarium is the combination of the Turbo Chalk Reactor and a chalk water reactor (e.g. KWR). Both system eliminates the chemical and biological disadvantages of the single systems. The chalk reactor produces free CO2 that can causes green algae – the chalk water reactor increments the pH and “adsorbs” the free CO2. The chalk water reactor cannot generates hydrogen carbonate ions (carbonate hardness) – the chalk reactor does it.

I orginaltråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10618 fortsätter den med en kemiskförklaring som kan vara intressant men denna tråden är för att nybörjare lätt ska kunna hitta infon. Fråga gärna eller gör tillägg i ämnet men på nybörjarnivå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fyller bara på med en förklaring med i samma ämne:

Kalkmixer

---------

En kalkmixer är en behållare som är fylld med kalciumhydroxid (CaOH2 pulver)

och osmosvatten (kalkvatten) och används för att kontinuerligt lösa upp

kalciumhydroxid i vatten.

Kalkreaktor

----------

En kalkreaktor är en behållare fylld med granulat av kalksten (CaCO3) vilket sen

löses upp med hjälp av koldioxid (CO2). Vilket ger Ca och KH. Koldioxid kan dock

sänka pH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 3 år senare...

Kalkreaktor häller man ner stenkross i "ls" som då med hjälp av co2 drar ner PHt i reaktorn vilket gör att krossen löser upp sig och bildar kalkvatten.

Svårt att ställa in men när man fått de rätt tuffar det oftast bara på!

Kalkmixer använder allt påfyllnadsvatten "osmos" som trycks in i en behållare med Natriumhydroxid "kalk" vattnet där inne blir kalkvatten med hjälp av Natriumhydroxidet men nackdelen med att köra endast mixer är att vattnet som kommet ur håller ett väldigt högt ph 12-13 om jag minns rätt.

Många kör dessa 2 tillsammans pga att Reaktorns vatten som kommer ut håller väldigt lågt ph och kan sänka karets ph, då används mixern för att trycka upp pht igen så det håller en stabil nivå.

Men det är inte många som märker av sänkning av ph av reaktor där av brukar en mixer vara överflödig.

Natriumhydroxid kan fyllas på för hand med hjälp av en petflaska man blandar ner några matskedar pulver och sedan fyller osmosvatten tiöl toppen "försök få ur all luft" som sedan skakas en jävla massa då natriumhyxdogsid är svårlösligt, låt stå en dag tills vattnet är klart sen hälls detta ner.

Detta gör många som märker sänkning av ph som jag själv läst om.

Kalkmixer höjer endast CA? Och en reaktor kan magnesium tillföras för att höja både CA och MG

Hoppas de jag skrev nu är rätt annars rätta mig gärna.

Var de detta du undra över?

Min egna uppfattning av reaktor är att jag hade fruktansvärda problem med inställningar, rätt som de var ändra han vattenflödet själv fast man bytte ventiler osv, därför kommer jag köra balling istället. Då jag har folk omkring som kör balling och fått många goda råd inom det :)

Balling är dyrare o hålla på med men verkar vara mycket enklare o hanskas med.

PH styrning som talaren innan säger är nog väldigt bra att ha som jag ej hade. O kan ej uttala mig om hur det är att köra med sådan.

---

- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min egna uppfattning av reaktor är att jag hade fruktansvärda problem med inställningar, rätt som de var ändra han vattenflödet själv fast man bytte ventiler osv, därför kommer jag köra balling istället. Då jag har folk omkring som kör balling och fått många goda råd inom det :)Balling är dyrare o hålla på med men verkar vara mycket enklare o hanskas med.PH styrning som talaren innan säger är nog väldigt bra att ha som jag ej hade. O kan ej uttala mig om hur det är att köra med sådan.---- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

För att få ett jämnt flöde som aldrig krånglar är det bäst att mata reaktorn med en doserpump för konternuelig drift tex iks vario blue eller grotech sp 4800 för att nämna några jag testat.

Ang ph styrning så gillade jag aldrig det då proben ska kallibreras och bytas. Körde gasen med magnetventil och timer istället. Bara att öka på en halvtimme om dagen när ca och kh sjunker och tvärtom. För att lufta ur överflödig co2 och höja pht på utvattnet så ka man låta det rinna genom ett rör biobollar eller någon efterbränningskammare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få ett jämnt flöde som aldrig krånglar är det bäst att mata reaktorn med en doserpump för konternuelig drift tex iks vario blue eller grotech sp 4800 för att nämna några jag testat.

Ang ph styrning så gillade jag aldrig det då proben ska kallibreras och bytas. Körde gasen med magnetventil och timer istället. Bara att öka på en halvtimme om dagen när ca och kh sjunker och tvärtom. För att lufta ur överflödig co2 och höja pht på utvattnet så ka man låta det rinna genom ett rör biobollar eller någon efterbränningskammare.

Satt inbyggt pump i min reaktor som löste intaget av vattnet, men fick de aldrig o fungera bra hur jag än gjorde. Så där av får det bli en Grotech istället. Orkar inte lägga sådanna pengar på en reaktor och mötas av problem igen :) Körde även jag med Magnetventil och timer och denna funkade kanonbra, var just utflödet av vattnet som aldrig blev bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte vilken reaktor du kört, men de flesta brukar ha en pump för intern cirkulation. De skapar även ett visst självsug. Men för opålitligt för att få stabilt. Samma med bypass från returpumpen. Doserpump är tyvärr enligt mig det enda alternativet för att få ett stabilt flöde på tillvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma med bypass från returpumpen.
Den här har jag faktiskt aldrig haft något problem med. Möjligen för att det är en del i mitt årsunderhåll att göra rent att göra rent alla avstick, och snygga till röret upp från returpumpen. I något extremfall har jag märkt att flödet minskat marginellt, och därför tidigare lagt underhållet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...