Gå till innehåll

Oxydator


Irene M

Rekommenderade inlägg

Ja, du kan använda en oxydator i saltvatten. Precis som i allt annat vatten, kommer den göra två saker. Höja syrehalten, och accelerera nedbrytningen av organiskt material. Mäta syrehalten vet jag inte om man kan, frågan är, behövs det? Du har ju djur i karet, du ser på dem om det är syrerikt eller inte. Frågan är vilket ditt syfte är med oxydator?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Någon som vet om man kan använda en oxydator i saltvatten? Kan man mäta syrehalten i vattnet? Hur i så fall?

Du kan mäta syrehalten med hjälp av en redoxmätare. Du kan även förbättra syrehalten genom bl.a skummare, bra cirkulation (ytrörelse), ozon och vid omvänd belysning på ett refugium med makroalger. Jag har beställt en eftersom jag kör utan skummare och refugium/sump så vill jag ha koll på värdena, inte minst när ljuset är släckt.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

akta Peter så du ej får skäll av Stig mm (som jag fick pga Saltvattens kemi för dummies) gällande din generalisering av vad Redox mäter för ngt... ;)

Redox mäts i millivolt och är beroende på PH värdet. Det är summan av oxidativa [syregivande] och reduktiva [syreförbrukande] processer i akvariet.

Det viktiga i detta är det du beskriver, metoderna för höja detta vilket är helt korrekt.

~Henrik

Du kan mäta syrehalten med hjälp av en redoxmätare. Du kan även förbättra syrehalten genom bl.a skummare, bra cirkulation (ytrörelse), ozon och vid omvänd belysning på ett refugium med makroalger. Jag har beställt en eftersom jag kör utan skummare och refugium/sump så vill jag ha koll på värdena, inte minst när ljuset är släckt.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är vilket ditt syfte är med oxydator

Jag har några stycken som jag inte använder. (Förvånansvärt vad myckat man samlar på sig.) Jag har ännu ingen större erfarenhet av saltvattensfiskar men har odlat bla diskus i många år. Om diskusarna blir sjuka kan man behöva syresätta vattnet. Då är en oxydator perfekt. När mina fiskar anländer vill jag lära mig så mycket som möjligt, det var bara därför jag undrade. En annan sak som jag funderade på är när sötvattensfiskar får problem, specialt med andningen tillsätter man salt. Men hur gör man då med saltvattenfiskar? Man kan väl inte direkt tillsätta mer salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...