Gå till innehåll

Nyinköpt mussla, behöver lite råd.


pimo

Rekommenderade inlägg

Köpte igår en liten, 4 cm, blå tridacna maxima på marinakvariet.

Har läst endel om musslor innan, men inte hittat nått riktigt om vilken cirklation dom ska ha?

Har läst allt från mkt låg till mkt hög.

Så jag placerade min lilla mussla i en liten plastburk fylld med sand på botten där den får medelcirkulation, står ganska nära en euphyllia som trivs fint och "svajar" lagomt.

Men musslan vill inte öppna sig riktigt, den är inte stängd, men inte lika öppen som den va i affären.

Kan det va att den behöver lite tid för att vänja sig vid mitt vatten?, eller får den för mkt cirkulation kanske?, vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att den behöver lite tid att vänja sig.. Jag lade min på LS:en.. Den trivdes inte utan flyttade sig till en helt annan sten. Självmant.. Men vill du ha den på botten så passar en skål med sand helt utmärkt.. Sen är det ljus och åter ljus som gäller för de små gynnarna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tro precis som saxmark säger, att den behöver lite tid att vänja sig. Cirkulationen dom gillar är låg till medel (Mina står i rätt låg och det gillar dom). En annan viktig sak som du måste göra när dom är så små, är att stödmata dom. Detta kan göras med ex Ultra clam eller phytoplankton. Jag själv kör en blandning av båda. Det du gör är att stanna pumparna (alternativ klippa av en flasktop och sätta över dom) sedan blandar du till Ultra clam eller phytoplanktonen i en spruta, detta sprutas sen bara in i flasktoppen (över musslorna). Låt det vara så en halvtimme så dom hinner filtrera upp vad dom behöver. Jag själv matar mina 4 ggr veckan, vet inte vad som rekomenderas. När dom uppnått en storlek av ca 7-8 cm kan du efterhand sluta med stödmatning då dom börjar mer och mer klara sig på endast ljus.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren!

Då får jag ge den lite tid då!

Den står på botten som sagt, karet är 60 cm högt, så kanske 50 cm vattendjup, men den har 250 mh rakt ovanför så det borde väl vara ok?

Köpte även ultramins, ultra clam och nått annat "korall/mussel" foder igår som jag tänkte köra lite varje dag.

Behöver man göra som du säger watter, mata med en flaska över musslan, elle får den i sig tillräckligt om man doserar lite mat framför streamern varje dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök efterlikna handlarens ljus i början för att sedan öka så mycket det går.

Min stora (derasa med mindre ljuskänslighet än en maxima) flyttar själv sig till att stå direkt under en 400a... Undras om de kan få det ljust nog..

Läste först nu att den var 4cm.. Under 5-7cm så är det 50% chans hur bra värden man än har, så skulle den lämna in så behöver det inte vara något speciellt som du gjort. Större musslor är tåliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren!

Då får jag ge den lite tid då!

Den står på botten som sagt, karet är 60 cm högt, så kanske 50 cm vattendjup, men den har 250 mh rakt ovanför så det borde väl vara ok?

Köpte även ultramins, ultra clam och nått annat "korall/mussel" foder igår som jag tänkte köra lite varje dag.

Behöver man göra som du säger watter, mata med en flaska över musslan, elle får den i sig tillräckligt om man doserar lite mat framför streamern varje dag?

Sprider man ut det i karet har jag svårt att tro den kommer klara sig, bästa är om du sätter en flasktopp över och sprutar in maten. Då har dom chans att filtrera ordentligt. Efter 30-60 min kan du bara lyfta upp flasktoppen igen.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sprider man ut det i karet har jag svårt att tro den kommer klara sig, bästa är om du sätter en flasktopp över och sprutar in maten. Då har dom chans att filtrera ordentligt. Efter 30-60 min kan du bara lyfta upp flasktoppen igen.

mvh Emil

Ok, då kör jag på det!

tackar för hjälpen!

Petrol, ah ok, visste att små musslor hade mindre chans att klara sig, men visste inte att det va 50%

Får hoppas på det bästa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har musslat öppnat sig och ser jättebra ut, tror den hade lite för hög cirkulation så jag har satt en sten brevid den för att "skydda" mot cirkulationen.

Frågan är, bränner koraller musslor?, har en euphyllia med långa tentakler inte så långt bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg den här tråden först nu. Jag har min mussla i "lä" från värsta strömmen så din erfarenhet stämmer med min. Jag har den lite upp från botten för jag tyckte den utvecklades bättre i lite mer ljus. Mata den, helst med smått som t.ex. phytoplankton! Jag tror definitvt Euphyllia bränner en mussla. Så låt den vara utom räckhåll för sveptentakler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg den här tråden först nu. Jag har min mussla i "lä" från värsta strömmen så din erfarenhet stämmer med min. Jag har den lite upp från botten för jag tyckte den utvecklades bättre i lite mer ljus. Mata den, helst med smått som t.ex. phytoplankton! Jag tror definitvt Euphyllia bränner en mussla. Så låt den vara utom räckhåll för sveptentakler.

Ah ok, sätter musslan sig fast när den står i sanden?, eller kan jag flytta upp den bland stenen tro?

Jag matar den med en blandning av reefmist, ultramins och ultra clam varje dag med metoden som watter beskrev.

Ok, då får jag flytta den iallafall, euphyllian kommer inte åt den nu, men i framtiden när musslan och euphyllian växt så gör den nog det.

Hur är det med sps då?, bränner dom en mussla?, har sett bilder från reven där musslor sitter "i" stora sps kolonier, så det borde dom väl inte göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej! Jag kommer att ha ett kar på bara ca 33 cm djup och en troligast en T5 armatur över med två rör..jag vet inte alls hur mycket som skulle räcka för en T maxima..men det vore helt galet kul om jag kunde skaffa en då allt annat kommit igång.

Vad tror ni om ljuset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man räknar musslorna som lika ljuskrävande som de mest ljuskrävande korallerna.

Maximan är sällsynt på djupare vatten än 7 meter ungefär.(Det är ljuset som begränsar.)

Antagligen kan det gå bra med fyra rör om du har bra reflektorer.

Upp till 60 cm högt kar brukar gå bra med 250w MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tro precis som saxmark säger, att den behöver lite tid att vänja sig. Cirkulationen dom gillar är låg till medel (Mina står i rätt låg och det gillar dom). En annan viktig sak som du måste göra när dom är så små, är att stödmata dom.

Måste även Crocea stödmatas när den är liten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...