Gå till innehåll

Belysning för ricordea


Tedb

Rekommenderade inlägg

Jag har nu haft ricordeor under 400 W mh (Mh´n sitter ca 7 cm från ytan ) en längre tid och för experiments skull har jag testat att sätta några på 90 cm djup och ett större antal på bara 5 cm djup. Tidigare har jag alltid hört att ricordea som får mycket ljus blir mer färg på och tätare polyper på men efter denna tid så kan jag bara konstatera att det inte är så för mej. De två ricordeor som sitter 90 cm ner i karet är mycket tätare polyper på och de håller färgen precis lika bra som de vid ytan. Är det någon annan som haft liknande erfarenheter ? Ända skillnaden är att de vid ytan utvecklat fler munnar än de långt ner i karet. Bifogar en bild på de ricordeor som suttit vid ytan.

ricdo6.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skit Ted, nu blev det ju en till sak på min DETTA MÅSTE JAG HA LISTA. Dom va skitsnygga ju, har bara sett lite halvtråkiga färgkombinationer tidigare.

Alltid smittar man någon. Ricordea ansågs som pest ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid smittar man någon. Ricordea ansågs som pest ett tag.

Håller med Tedb.

Jag har fått värja mig ett flertal gånger när folk ifråga satt dessa.

Riccordea (stavning?) är också hur kul som helst, de går att mata som en "vanlig" anemon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var bland annat Blane Peruns odling som gav mej en idee om att hålla dom under stark belysning. Resultatet har för mej varit att de utvecklat fler munnar snabbare än de som varit längre ner i karet och inte fått lika mycket ljus. De bidrar ju till att man kan dela dom lite oftare men de som varit längre ner är vackrare.

Illustratören du menar nog Rhodactis Indonensis och inte Ricordea. Tycker helt klart att du ska skaffa dej en skiva och börja bygga på en matta det är roligt.

Tack Cheesy

DSB dom fäster ganska snabbt iallafall på 4-5 dagar med rätt förutsättningar. Annars går det att limma dom med snabblim. Finns massa trix för att skaffa sig en matta men ett av de lurigare jag hört om var att borra massa hål i LS sen klippa ricordean i småbitar och stoppa ner bitarna i hålen på stenen. Sen bara vänta.

Ove jag har inte sett något sånt samband mellan ca kh o mg i mitt kar man jag försöker hålla det väldigt stabilt så man kanske ska ta ut svängarna å se vad det ger fast i en annan burk.

Håller med dej fullständigt Fiend dom e för fina för att kallas pest tycker jag med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt två stycken, min fråga är hur lång tid tar det innan de fäster sig mot underlaget ?

Det tar inte så många dagar, inte med min första i varje fall. Jag var ganska orolig att den skulle "blåsa" iväg så jag körde ett litet knep. Jag fyllde ett litet whiskeyglas till hälften med korallsand och lade i en liten bit ls. Glaset gör att Ricordean får skydd mot djur och strömmar så att den hinner fästa på stenen. Efter en vecka eller två så tog jag upp stenen med Ricordean och fäste där jag ville ha den. Nu gör jag likadant med min för dagen nyinköpta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tar inte så många dagar, inte med min första i varje fall. Jag var ganska orolig att den skulle "blåsa" iväg så jag körde ett litet knep. Jag fyllde ett litet whiskeyglas till hälften med korallsand och lade i en liten bit ls. Glaset gör att Ricordean får skydd mot djur och strömmar så att den hinner fästa på stenen. Efter en vecka eller två så tog jag upp stenen med Ricordean och fäste där jag ville ha den. Nu gör jag likadant med min för dagen nyinköpta :)

Ok, smart ide för övrigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fyllde ett litet whiskeyglas till hälften med korallsand och lade i en liten bit ls. Glaset gör att Ricordean får skydd mot djur och strömmar så att den hinner fästa på stenen.

Somliga tar en liten isbit i whiskeyglaset, andra...

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu haft ricordeor under 400 W mh (Mh´n sitter ca 7 cm från ytan ) en längre tid och för experiments skull har jag testat att sätta några på 90 cm djup och ett större antal på bara 5 cm djup. Tidigare har jag alltid hört att ricordea som får mycket ljus blir mer färg på och tätare polyper på men efter denna tid så kan jag bara konstatera att det inte är så för mej. De två ricordeor som sitter 90 cm ner i karet är mycket tätare polyper på och de håller färgen precis lika bra som de vid ytan. Är det någon annan som haft liknande erfarenheter ? Ända skillnaden är att de vid ytan utvecklat fler munnar än de långt ner i karet. Bifogar en bild på de ricordeor som suttit vid ytan.

Läste inlägget igen och lite nogrannare. Menar du att dom sitter bara 12 cm under en 400 W MH? Tycker det verkar i häftigaste laget. Tittar man på liveaquaria.com och deras rekommendationer så ska R yuma ha "Moderate to High" och R florida "Low to Moderate".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu haft ricordeor under 400 W mh (Mh´n sitter ca 7 cm från ytan ) en längre tid och för experiments skull har jag testat att sätta några på 90 cm djup och ett större antal på bara 5 cm djup. Tidigare har jag alltid hört att ricordea som får mycket ljus blir mer färg på och tätare polyper på men efter denna tid så kan jag bara konstatera att det inte är så för mej. De två ricordeor som sitter 90 cm ner i karet är mycket tätare polyper på och de håller färgen precis lika bra som de vid ytan. Är det någon annan som haft liknande erfarenheter ? Ända skillnaden är att de vid ytan utvecklat fler munnar än de långt ner i karet. Bifogar en bild på de ricordeor som suttit vid ytan.

ursch !!! vad många snygga ricordeor du har ted...:ler:

hur fort växer dom, på ett ungefär ?

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...