Gå till innehåll

polyp Lab - Reef-resh


Magnus

Rekommenderade inlägg

Har tröttnat lite på produkter som blandar korallfoder/aminosyror och kolkälla, ex Fauna Marin och Korallenzucht. Funderar därför på att testa Polyp Lab som delar upp sina produkter på ett annat sätt. Fyra koncentrerade produkter; Bakterier, kolkälla, aminosyror och korallfoder med vitaminer. De har även ett planktonfoder.

Är det någon som prövat detta system?

Det finns tillgängligt i den lokala butiken så jag slipper beställa från någon web-shop dessutom!

Länk:www.polyplab.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus, nu är jag inte riktigt med, jag är ju flitig användare av KorallenZucht produkter. Jag kan överdosera Pohls Corall Vitalizer utan att få den bruna beläggningen som man får om man överdoserara aminosyror, skulle PCV innehålla aminosyror också?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...
  • 1 månad senare...

Har använt Polyp-Labs kit i ett antal år och är grymt nöjd med deras system. Lätt att använda o inte så farligt dyrt i längden eg då det håller ett bra tag. fuelen dvs kolkällan är det som tar slut först. Kör även med deras Reef-Roids som är ett korallfoder utvecklat för gorgonier och Goniopora. Jag matar ca en halv tsk ett par ggr i veckan och får bra med polyper på korallerna samt att det växte på bra innan flytten. Har precis bytt kar o håller på att köra in systemet igen med Reef-Resh då jag inte flyttade över gamla vattnet. Är nu inne på vecka 3 i inkörningen av totalt 6v. Har även testat deras Medic som är en fiskmedicin som tar parasiterna i larvstadiet. Har kört den tsm med uvc då jag fått bäst resultat av det.

Ändrat av Mythic
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som testat denna produkten 4 år senare? Bengt berättade att han skulle börja ta in detta när jag berättade att jag planerar att sluta med pellets.

Erfarenheter?

Blev populärt under minirevets tid...

Verkar som att flera akvarister använder/använde.

bara att söka på minirevet.se, där står hur mycket som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så har det helt blivit ersatt med Zeovit då det är billigare och mer utbrett...

Pratade med ted för några veckor sedan då jag såg att han hade ett par flaskor i hyllan och lade fram poängen att folk som har fina kar brukar vilja berätta om dem (och skryta lite ;) ). Att man hör så lite är nog ett tecken på hur få det är som kör det och lyckas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så har det helt blivit ersatt med Zeovit då det är billigare och mer utbrett...

Pratade med ted för några veckor sedan då jag såg att han hade ett par flaskor i hyllan och lade fram poängen att folk som har fina kar brukar vilja berätta om dem (och skryta lite ;) ). Att man hör så lite är nog ett tecken på hur få det är som kör det och lyckas.

billigare????

en uppsättning räcker 500 dagar (1 1/2 år) till ett 200 liter akvarium. Tror jag inte du kommer i närheten av med zeovit som kräver mer utrustning och fler preparat.

Finns en tråd på minirevet med en som lyckats väldigt bra med det

http://www.minirevet.se/forum/index.php?topic=351.0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag började titta på andra lösningar än Zeovit så googlade jag lite om Polyp Lab, och från det lilla det fanns att läsa om så var ett av argumenten som slängdes runt att Polyp lab var dyrare för större kar.

Jag började titta på att jämnföra priser, men varken Bioted, PWSS, Drakfisken eller triton sålde produkten då (3månader sedan jag tittade).

Och då föll det lite naturligt även för mig att Zeovit blev billigare om man slipper importera sakerna.

Zeovit är inte så dyrt som många tror. på ett 200l kar som du tog upp så kostar sten ca 400kr per år.

Zeobak 2x2 droppar i veckan (20droppar = 1ml) så 0.2ml i veckan, så en 10ml flaska som kostar ~120kr räcker för 1 år.

Zeofood ~3 droppar om dagen vilket blir ca 50ml per år - Kostnad där blir 150kr till

Zeostart ~0.4ml per dag 150ml per år. 250ml kostar 330kr

Så bortser man från reaktorn som är en engångskostnad som man får tillbaka sina pengar på (om man köper en begagnad)

så kostar zeovit ~1000kr per år om man kör grundartiklarna.

Sen visst, finns det massor med tillsatser etc för att få korallerna att explodera men jag är ganska övertygad om att Polyp Lab kräver tillsatser där med.

Då jag inte har testat så kan jag inte säga helt hundra, men jag vet att många som kör / har kört valde att dosera flera KZ produkter.

Men någon får gärna rätta mig...

Polyp lab är tydligen en produkt som varit ute längre, man skulle tycka att den hade byggt upp en bas med användare på samma sätt som Zeovit gjort. och jag vägrar tro att det har med att zeovit gjort en bättre reklamkampanj då det mesta sprids via forum etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kostnaden för zeo verkar vara den samma som för polyp lab, 1500 kr/500 dagar. det som jag tycker verkar enkelt med polyplab är flera små detaljer;

kräver inget filter, därmed inte heller sump. dvs passar även för små akvarium.

lätt att dosera, samma mångd av de 3 små flaskorna.

Kräver inget arbete med pumpning.

extremt bra korallfoder.

Bra fiskparasitmedicin.

läser man på minirevet finns flera trådar om polyp lab och användarna av det verkar vara mycket nöjda med P L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben

Funkar det att skippa kalium flaskan över tiden för spser i zeovit kar ?.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan tyvärr inte uttala mig då jag är ny på zeovit. som jag förstått det är det endast belastade SPS kar där man inte sköter vattenbyten som detta blir ett problem. Finns säkert någon som kan uttala sig bättre om detta här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kostnaden för zeo verkar vara den samma som för polyp lab, 1500 kr/500 dagar. det som jag tycker verkar enkelt med

är det verkligen så billigt? jag var under intrycket att det var det som det kostade i USA?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben

Funkar det att skippa kalium flaskan över tiden för spser i zeovit kar ?.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Beror lite på vad man har för typ av skummare, verkar som vissa drar ur kalium. Men med vattenbyten inom den rekommenderade ramen och rätt typ av skummare så kanske man inte behöver tillsätta kalium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det verkligen så billigt? jag var under intrycket att det var det som det kostade i USA?

såg att den kostade 200 USD, vilket ger ca 1500 kr. kostar nog något liknande i sverige.

finns hos bioted i webshopen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg att den kostade 200 USD, vilket ger ca 1500 kr. kostar nog något liknande i sverige.

finns hos bioted i webshopen

Tyvärr skiljer priserna ganska mycket mellan amerikanska priser och svenska. Tror man får räkna upp mot en extra 25% bara för att täcka skatter/frakt etc :)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Sen visst, finns det massor med tillsatser etc för att få korallerna att explodera men jag är ganska övertygad om att Polyp Lab kräver tillsatser där med.

Då jag inte har testat så kan jag inte säga helt hundra, men jag vet att många som kör / har kört valde att dosera flera KZ produkter.

Men någon får gärna rätta mig...

Polyp lab är tydligen en produkt som varit ute längre, man skulle tycka att den hade byggt upp en bas med användare på samma sätt som Zeovit gjort. och jag vägrar tro att det har med att zeovit gjort en bättre reklamkampanj då det mesta sprids via forum etc.

Det enda jag kör med i mitt kar är reef-resh och roids av polyp lab. Har grym PE vilket inte bara är till fördel. är nu inne i 4 veckan av inkörningen o färgerna börjar komma tillbaka mer o mer. förutom polyp labs grejor är det bara bio-calsium pulver och vattenbyten jag gör. Fungerar klockrent för min del. smidigt system helt enkelt. zeoviten har sina sidor med men så är det ju med alla system.

Vet inte varför inte fler vågat prova PL o spec maten. Har en gonipora som stortrivs med reef-roids o blir bara större o större. Har en gorgonia jag haft i 4 år som stormtrivs samt en blå som inte jag haft så länge. har dock aldrig punkt-matat mina koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Sitter och funderar över om man ska börja med nåt sånt här... det jobbiga med kolkällemetoder är att det måste doseras ofta, och jag är iväg varannan vecka ungefär... Bengt ville gärna att jag skulle börja med PolypLab, men det känns nästan som att pellets vore det enda gångbara för min del om jag inte lägger mer på doseringsutrustning än jag lagt på levande sten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, blir lite nyfiken för pappa som vill ha något som inte kräver allt för mycket pill med olika flaskor etc. Men är det ingen i forumet som kör känns det lite riskabelt om man skulle stöta på några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...