Gå till innehåll

Hjälp för att komma igång i Sketchup


ramq

Rekommenderade inlägg

Tips #1:

Här är en guide, visserligen på engelska, men som täcker det mest vanliga man vill göra i Sketchup - rita ett akvarium:

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=206156

(kräver förmodligen registrering)

Hugade spekulanter kan få översätta, med tillåtelse av trådskaparen förstås.

Tips #2:

Här finns ett antal modeller för nerladdning:

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=198770

(kräver registrering)

Tips #3:

En artikel i Advanced Aquarist, som även täcker in några andra program:

http://www.advancedaquarist.com/2007/3/aafeature2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linjer blir bara en viss tjocklek, men det beror på om du har tagit bort "view -> edge style -> profiles". Jag föredrar utan den optionen då linjerna blir smalare och att man får bättre överblick på saker och ting. Det "ser bättre ut"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler instruktionsvideos:

http://www.caddtutorialsonline.com/sketchup-tutorials.html

http://sketchup.google.com/gsu6vtvideos.html

Video tutorials. In Google SketchUp open the "Help" menu, and then click "View Tutorials".

Self-paced tutorials. In Google SketchUp open the "Help" menu, point to "Self-Paced Tutorials," and then click "Part 1" to get started. These tutorials run in SketchUp and invite you to try the things you are learning.

Kul att fler lär sig detta program. Själv har jag ingen tid at sitta ner och sätta mig in i det, ritar hellre på papper. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner själv att det kan ta en stund att få kläm på hur man löser placering och konstruktion av komponenter på snabbast/enklast sätt. För att inte tala om själva konstruerandet...

Därför efterlyser jag komponenter så mycket jag kommer över, allt för att kapa ner tiden det tar att skissa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag ingen tid at sitta ner och sätta mig in i det, ritar hellre på papper. :)

Papper duger väldigt ofta, men en 3D-ritning kan vara oslagbar många gånger, framförallt den extra dimensionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
laddade ner det från piratebay så det e kanske något fel på programmet :(

Är dumt att ladda ner något som man inte riktigt vet vad det är, speciellt om man kan ladda ner det från upphovsrättsägaren gratis. I detta fallet bjuder Googel på programvara som freeware om jag är rätt inläst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde fram tills nyligen Sketchup på en P3'a, så ur den aspekten ser jag inget hinder, men ett grafik chip med ingt, eller dåligt 3D stöd, eller eventuellt frånvara ov ordentliga drivrutiner för de samma, skulle kunna vara en käla till hårdvaru problem.

Mer sannolikt håller jag det att man helt enkelt gjort något fel i hanteringen med SketchUp. Utan att veta mer exakt hur Ragman gjorde, eller hur hans datorkonfiguration se ut, är det dock hopplöst att försöka rätta till det.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Datorn måste ju klara det då den har resurser så det blir över kör med 2.4 ghz quadcore dvs 4 kärnor. 2 gig ram. 64 bitars windows vista, nvidia geforce 9800 GTX. kan ju iofs va 64 bitars som ställer till det. verkar ju som man ej ska använda 64 bitars system då det efter så lång tid fortfarande strular med dom,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egenskaper på skrivbordet, och välj sista fliken, där borde det stå <Skärm> på <Grafikkort>

Gör det det? Annars saknas korrekt fungerande drivrutin, vilket skulle kunna vara en orsak. Det känns dock orimligt, varför jag helt enkelt tvingas anta att du gjort något underligt...

Varför kör man 64'a bitars os på en burk med bara 2GB ram?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade 4 gig innan men köpte nytt minne ddr3 pc3 10666 1333mhz, skulle va nåt värsting minne iaf, dyrt som guld då.
Mer minne var antagligen bättre än snabbare, om du inte varit väldigt snål i inledningsskedet, borde minnet du hade ha varit snabbt nog till allt du kunde kasta på burken. (undantaget är om du överklockar och ett billigare minne begränsar cpu'n)
står syncmaster 226BW digital.
Ja, det är skärmen... men vad står det om grafikkortet på samma ställe? Det var ju kortet som var intressant. Skärmen klarar sig bra utan specifik drivrutin.
byggde en värsting htpc med Zalmans htpc låda ;) dyr som guld den med hehe
Tja, den med integrerad plattskär kostar en slant. Den utan kostar ungefär som mina chassin kostat. Allt är väll relativt antar jag.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer minne var antagligen bättre än snabbare, om du inte varit väldigt snål i inledningsskedet, borde minnet du hade ha varit snabbt nog till allt du kunde kasta på burken. (undantaget är om du överklockar och ett billigare minne begränsar cpu'n)

Ja, det är skärmen... men vad står det om grafikkortet på samma ställe? Det var ju kortet som var intressant. Skärmen klarar sig bra utan specifik drivrutin.

Tja, den med integrerad plattskär kostar en slant. Den utan kostar ungefär som mina chassin kostat. Allt är väll relativt antar jag.

B!

stod grafikkortets namn efter skärmen . jo det e den med integrerad touchskärm. kostade fan lika mycket som en dator kostar idag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nå, då verkar det onekligen som om felet ligger *harklar sig lite försiktigt* hos dig, och inte i datorn. Exakt vad du kan tänkas ha gjort har jag dock ingen aning om, så vi skyller på att allt möjligt bråkar med Vista / 64 bitars OS.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...