Gå till innehåll

Emils nya kar (planeringtråd)


watter

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla :)

Tänkte starta en ny planeringstråd om mitt kommande kar. Det kommer bli ett invall-liknande projekt. Jag kommer bygga en vägg i mitt rum för att kunna ha akvariumet bakom, kommer även finnas ett litet utrymme bakom akvariet på ca 50*175 cm i golvyta.

Själva karet kommer bli på ca 1036 liter. Jag har bestämmt mig för att köra på ett ganska högt kar, hela 85 cm. Jag gillar höga kar och tycker det ger ett mäktigt intryck. Tänker man sen på sködslen så är det en helt annan femma. Men med hjäpa av gripklor så ska nog det mesta ordna sig.

Är det någon som vet vad glastjockleken kommer hamna på i detta kar?

Här är några blder.... 12115560590.jpg

12115560650.jpg

12115560644.jpg

12115560653.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Glömmde nämna något om tekniken. Allt som jag har i mitt kar just nu kommer flyttas över till detta. Kommer köra på min APF600 skummare till en början och sedan blir det antagligen en ATI. Kommer komplettera med lite mer ljus men annars i stort sätt så kommer jag använda allt från det gamla karet :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt härligt ut, är själv i planeringsfasen för ett nytt kar, hur har du tänkt att lösa ytavrinningen?

Är ju lite av en dröm att köra en inwall så att man slipper tränga i tekniken under karet.

85 cm höjd kommer bli mäktigt, men som sagt lite krångligare att komma åt + att det behövs mer ljus om du ska kunna ha sps längre ner i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

85 högt blir nog väldigt dyrt tror jag, gissar att man behöver gå upp rejält i glastjocklek då. Jag tror Stigigemla brukar ha koll på sådant.

En snabb googling gav dessa två resultat.

En avancerad, klicka på next ett par gånger.

http://www.fnzas.org.nz/articles/technical/glassthickness/

en simpel, utifrån den behöver du 15mm glas... :(

http://www.thekrib.com/TankHardware/glass-thickness.html

Kul att du funderar på att uppgradera, men du har ett superfint akvarium redan nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt härligt ut, är själv i planeringsfasen för ett nytt kar, hur har du tänkt att lösa ytavrinningen?

Är ju lite av en dröm att köra en inwall så att man slipper tränga i tekniken under karet.

85 cm höjd kommer bli mäktigt, men som sagt lite krångligare att komma åt + att det behövs mer ljus om du ska kunna ha sps längre ner i karet.

Jag tyckte det börja bli dags för att uppgradera mitt kar, alla mina kirurger behöver mer plats :) Ljuset är nog ingen fara, jag kör 2*400 watt i mitt kar ju nu så med 400 wattarna kommer ljuset rätt långt ner i karet, får nog bli till att komplettera med en 400 w till :)

mbh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

85 högt blir nog väldigt dyrt tror jag, gissar att man behöver gå upp rejält i glastjocklek då. Jag tror Stigigemla brukar ha koll på sådant.

En snabb googling gav dessa två resultat.

En avancerad, klicka på next ett par gånger.

http://www.fnzas.org.nz/articles/technical/glassthickness/

en simpel, utifrån den behöver du 15mm glas... :(

http://www.thekrib.com/TankHardware/glass-thickness.html

Kul att du funderar på att uppgradera, men du har ett superfint akvarium redan nu.

Vi får se vad det landar på, ska ringa till globefish någon dag och höra. Men jag räknar med 10-12 papp för jag hade tänkt ha optiwhite i alla rutor som syns :/ Men blir det allt för dyrt får det bli floatglas.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag räknade på karet. Med 80 cm vattenhöjd bör glastjockleken vara 13 mm för smårutorna, 18 mm för fram och bakruta och 24 mm för botten. Detta är med säkerhetsfaktor 3,8 som anses som säker. Serietillverkade kar i Sverige brukar ha ungefär samma säkerhetsfaktor utom för botten som är tunnare.

För detta kar borde det bli ungefär 18 mm i botten.

Globefish brukar tillverka kar i tunnare glas. De skulle antagligen använda 15mm för botten och långsidorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag räknade på karet. Med 80 cm vattenhöjd bör glastjockleken vara 13 mm för smårutorna, 18 mm för fram och bakruta och 24 mm för botten. Detta är med säkerhetsfaktor 3,8 som anses som säker. Serietillverkade kar i Sverige brukar ha ungefär samma säkerhetsfaktor utom för botten som är tunnare.

För detta kar borde det bli ungefär 18 mm i botten.

Globefish brukar tillverka kar i tunnare glas. De skulle antagligen använda 15mm för botten och långsidorna.

Tack för informationen stig :) Som sagt ska ringa till globefish och höra någon dag. Snacka lite med bengt på marinakvariet och han sa också att 15 mm skulle räcka. Men det känns inte så kul att göra ett så pass stort kar i för tunnt glas, enligt mig hellre lite tjockare :) Inte kul med 1100 liter vatten på golvet i en lägenhet :P

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som intressanta planer Emil! Hoppas du kan få realitet i dem också!

Du kankse får köra med akryl i stället om det blir för dyrt med optiwhite.

Hur som helst, lycka till! :)

Tack Laggeman :)

Så som det ser ut nu kommer det bli verklighet, frågan är bara hur det kommer gå med att bygga karet i dessa mått. Jag har satt att jag betalar 10-12 papp för karet, går det över detta med optiwhite får det bli i vanligt floatglas ;) Akryl är jag inte så sugen på, repas lätt som satan och en ny algmagnet kostar 2500 kr :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande projekt, detta kommer jag att följa.

Jag är nyfiken på vilka fler tankar du har kring höjden på 85 cm. Säkerligen mäktigt, men säkerligen problematiskt i olika situationer. Vilka fler funderingar har du kring detta?

Ska det vara ett vanligt revkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack :)

Jag hoppas verkligen jag ska kunna få optiwhite utan att priset sticker iväg allt för mycket, frågan är bara om man kan få det i så höga höjder. Har för mig nån här på guiden skulle bygga ett kar med optiwhite men kunde bara få det i 70 högt tror jag. Men jag hoppas på det bästa :)

mvh Emil

Wow det här ser jag fram emot att följa. Hoppas du väljer optiwhite om det inte blir för dyrt.

Lycka till!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande projekt, detta kommer jag att följa.

Jag är nyfiken på vilka fler tankar du har kring höjden på 85 cm. Säkerligen mäktigt, men säkerligen problematiskt i olika situationer. Vilka fler funderingar har du kring detta?

Ska det vara ett vanligt revkar?

Tanken bakom höjden är att jag tycker det ger ett så härligt intryck. Tänk dig själv att kunna stå rak upp och ändå ha glas framför huvudet, inte behöva bocka sig allt för mycet om man står bredvid det för att kunna kolla in. Sen beror det rätt mycket också på att jag inte har möjlighet att bygga så djupt och långt, så då får jag bygga högt :)

Jepp det ska vara ett vanligt revkar med koraller och fiskar. Mitt mål är att skaffa en Sohal och ett hyfsat stort stimm av anthias utöver alla de andra fiskarna som jag har i mitt lilla kar nu :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle behöva lite råd från er ;)

Hur stor kamlängd tror ni det behövs för att svälja 4200 l/h? 50cm?

Såg att jag glömmde skriva hur hög bänken kommer bli. Den kommer bli 90 cm hög, så hela karet kommer få en totalhöjd på 175 cm. Så för att kunna arbeta i karet måste man stå på en pall/steg vilket också kommer bli en utmaning men det ska inte stoppa mig ;)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Emil. Hoppas att detta kommer bli av ser det framför mig mäktigt projekt.

För att eventuella dopp skall funka så ha ej vatten nivån hela vägen upp till kanten så kan du lätt doppa överkroppen ner och med mask/cyklop för att ev rätta till nått i karet. Mer som en överfyllnads kammare

Hur högt har du i rummet. Skall du ha det hela på 175cm och det är ett vanlig rum så 230 så har du "bara" 45cm kvar till taket För att kunna greja i karet så planera hur du skall sätta ljuset och kunna flytta på detta men ändå ha ljus i karet vid ev dopp

Då jag beställde mitt kar så var det 4 veckors leveranstid på weiss/Opthi glas de skulle kostat 1500:- extra för att få de 2 rutor med detta glas

Skall du ha det borrat i botten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang :)

Jo jag har funderat precis som dig på att det kommer nog få bli några dopp med cyklop. Jag tänker ha vatten upp till ca 80 cm, alltså 5 cm över, men detta kanske blir för lite? Angående taket så har vi 2,55 m så det blir 80 cm över, så man ska nog få plats någorlunda hoppas jag. Vart beställde du ditt kar wrang? Kanske skulle beställa från samma så man slipper köra till Stockholm för att hämta. Skickar ett pm till dig ;)

edit: Jepp jag ska ha borrat, 2*43 mm hål.

mvh Emil

Hejsan Emil. Hoppas att detta kommer bli av ser det framför mig mäktigt projekt.

För att eventuella dopp skall funka så ha ej vatten nivån hela vägen upp till kanten så kan du lätt doppa överkroppen ner och med mask/cyklop för att ev rätta till nått i karet. Mer som en överfyllnads kammare

Hur högt har du i rummet. Skall du ha det hela på 175cm och det är ett vanlig rum så 230 så har du "bara" 45cm kvar till taket För att kunna greja i karet så planera hur du skall sätta ljuset och kunna flytta på detta men ändå ha ljus i karet vid ev dopp

Då jag beställde mitt kar så var det 4 veckors leveranstid på weiss/Opthi glas de skulle kostat 1500:- extra för att få de 2 rutor med detta glas

Skall du ha det borrat i botten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang kammen, jag har ungefär 25cm kam och kör cirkus 3000l/h genom sumpen, vattnet stiger kanske upp till halva "tänderna". Skulle gärna ha lite längre kam då min ytavrinningsbox är rätt hög (har typ 2-3cm från vattenytan till kanten på akvariet.

så kör du +30cm kam så klarar du flödet utan problem.

ska bli kul att se färdigt resultat, även om jag tycker tvärt emot dig.. hellre djuuupt än högt ;)

MEN min burk är ju 60 hög och 50 djup så jag lirar dock fortfarande på din sida... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang kammen, jag har ungefär 25cm kam och kör cirkus 3000l/h genom sumpen, vattnet stiger kanske upp till halva "tänderna". Skulle gärna ha lite längre kam då min ytavrinningsbox är rätt hög (har typ 2-3cm från vattenytan till kanten på akvariet.

så kör du +30cm kam så klarar du flödet utan problem.

ska bli kul att se färdigt resultat, även om jag tycker tvärt emot dig.. hellre djuuupt än högt ;)

Hade jag bara haft plats så hade jag gjort det djupare, men tyvärr ;) Tar hellre 5 cm extra utrymme där bak :)

Tror jag kommer satsa på typ 40 cm kam.

Tackar för hjälpen :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!Kul,hoppas att det går att genomföra.Kamm längden på 50cm räcker gott och väl.

Har en kam längd på 53cm och en tankgenom föring på 50mm,durson har 40mm rör och

som returpump en hlp 4040

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!Kul,hoppas att det går att genomföra.Kamm längden på 50cm räcker gott och väl.

Har en kam längd på 53cm och en tankgenom föring på 50mm,durson har 40mm rör och

som returpump en hlp 4040

Mvh Kjell

Låter ju perfekt, har med en hlp 4040. Idag kör jag med en kamlängd på ca 30 cm och då klarar den bara att jag kör på steg 2. I detta stor vill jag helst kunna köra på 3 så något omkring 50 cm är nog okej precis som du säger. Tack för hjälpen :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...