Gå till innehåll

avstånd mellan vattenytan och mh


hippo

Rekommenderade inlägg

kanske ska kommentera varför jag har 30cm.. dels är det för att jag fått det rekomenderat, kör utan skyddsglas (e40 lampa) så det blir nog en del avlagringar på lampan annars, spridning är en annan punkt.. kör bara en 250w över ett 120cm långt kar, sen vill jag ha lite utrymme mellan armatur och akvarium så man får plats att greja i burken utan att behöva hissa/flytta den glödheta jäkeln till armatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte startat mitt akvarie ännu, har inte beställt det. Men däremot har jag köpt refflektorer till akvariet från Swedish Growing System och har läst boken The Modern Coral Reffaguarium del 1 som säger att man skall ha "skyddsglas". Vilken typ att skydd skall man ha, vanligt glas, cristallglas eller värmetåligt plexi om det finns??

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte startat mitt akvarie ännu, har inte beställt det. Men däremot har jag köpt refflektorer till akvariet från Swedish Growing System och har läst boken The Modern Coral Reffaguarium del 1 som säger att man skall ha "skyddsglas". Vilken typ att skydd skall man ha, vanligt glas, cristallglas eller värmetåligt plexi om det finns??

/Johan

Om ljuskällan är märkt med "UV-P" så behövs det inget skyddsglas. Vanligt glas funkar kanoners, kvartsglas funkar inte då det släpper igenom UV-strålning.

Själv kör jag med 3x150W utan glas på 30cm höjd :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

heh så här blev det 1.3 watt per liter, blir till och måla om baksidan i en bra mycket mörkare blå i det här ljuset ser det mest grönt ut . funderar på att ha ett 39w blårör bakom . IAF skönt att vara igång ,burken har stått med bara LS i ett år snart sedan jag bröt ihop totalt efter kraschen jag hade

post-769-14468914023148_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ljuskällan är märkt med "UV-P" så behövs det inget skyddsglas. Vanligt glas funkar kanoners, kvartsglas funkar inte då det släpper igenom UV-strålning.

Själv kör jag med 3x150W utan glas på 30cm höjd :)

Här kommer en jäkla korkad fråga. Varför duger det inte med kvartsglas, oavsett UV? I naturen för både fisk, och korall utstå UV från solen. (I den mängd det nu inte filtreras bort av vatten)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi har hängt våran aquamedic oceanlight 2x150w 20cm från ytan i vårat 540 kar... tyckte att det skulle vara lagom för att slippa det värsta saltstänken och det verkar funka bra.. men jag vet inte om det hade varit bättre att ha den lägre eller högre för korallernas skull...:smiley24:

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillverkarna brukar rekommendera 30cm, vilket sannolikt i första hand är av el-säkerhetsmässiga skäl. - och saltavlagringar kryper rejält och MH armaturer är sällan IP klassade för vattenstänk

Men även stänkfaktorn bör nog tas i beaktande, eftersom skyddsglas och lampor som exploderar brukar bli dyrt.

Sen ifrågasätter jag vad man vinner på att lägga armaturen vid vattenytan - det blir väl bara ännu mer strålningsvärme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör inte själv med MH men förjar diskusionen med stort intresse. Det jag söket efter sedan jag börjat läsa denna tråden är hur mycket ljus som dämpas i luften. Jag har läst att det dämpas där men om jag fattat rätt när jag läst engelsk skrift är den största dämpningen i vatten ytan och då framför allt om inte ljuset passerar en vatten ytan som har 90 graders vinkling mot ljusets riktning. Nu har de flesta små vågor på ytan vilket gör att man inte får 90 graders vinkel. Det är väll dessa små vågor som framkallar de "glittret" som så många söker också.

Jag har förstått det som att ljuset dämpas rätt hårt i vattnet också vilket gör att djupet i vattnet har stor betydelse.

Men nu till min korta fråga som berör ljusetdämpning i luften. Finns det någon enkel graf som visar dämpningen i luftens betydelse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillverkarna brukar rekommendera 30cm, vilket sannolikt i första hand är av el-säkerhetsmässiga skäl. - och saltavlagringar kryper rejält och MH armaturer är sällan IP klassade för vattenstänk

Men även stänkfaktorn bör nog tas i beaktande, eftersom skyddsglas och lampor som exploderar brukar bli dyrt.

Sen ifrågasätter jag vad man vinner på att lägga armaturen vid vattenytan - det blir väl bara ännu mer strålningsvärme.

Det blir mer värme men ljusmängden ökar markant ju närmare man kommer vattenytan vilket är lite dilemmat med MH. Man säger att varje cm ovanför akvarievattnet motsvarar ungefär en meter förlust i havet när solen skiner på reven. Kanske inte så användbart men det ger en ungefärlig bild av hur mycket avståndet från ytan gör. Då kanske man inser att man inte kan jämföra MH och T5 enbart baserat på watt utan att även ta med avståndet till ytan i beräkningen.

Vem vet vi kanske får se LED armaturer som går att sänka ner precis under ytan i framtiden (slipper då även ytans reflektioner)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ökar verkligen ljusmängden egentligen märkbart? är det inte bara fokuset på ljuset som ändras - jag har inte provat själv, utan det är bara en fråga.

Jag har heller inte testat och skulle gärna vilja ha mer info om det här. Sedan måste man ju även tänka på spridningen av ljuset som Greger säger (främst för mh).

Spridning, värme, effekt, säkerhet och så att man inte bränner vissa koraller är något man måste ställa mot varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lyfter frågan om dämpning i luft igen. Jag tror nämligen dämpningen i luft är försumbar. Dock får du större spridning om du har större avstånd till ytan vilket i sin tur gem er spridning av ljuseffekten.

Är dämpningen i luften försumbar kan man glömma avstådet ur ljussynpunkt och koncentrera sig till att få bra ljusspridning i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lyfter frågan om dämpning i luft igen. Jag tror nämligen dämpningen i luft är försumbar. Dock får du större spridning om du har större avstånd till ytan vilket i sin tur gem er spridning av ljuseffekten.

Är dämpningen i luften försumbar kan man glömma avstådet ur ljussynpunkt och koncentrera sig till att få bra ljusspridning i karet!

Håller helt med om att det inte sker (någon) dämpning av ljuset i luften och att det är spridningen och den ljusförlust som uppstår tack vare dett när lampan höjs eller sänks som är avgörande. Därför tycker jag T5 är ett bättre ljusval om man räknar watt för watt (inte estetiskt eller om djupet är för stort dock). Dock så tror jag det är svårt att rent praktiskt få en bra ljusspridning med minimal ljusförlust ju längre från vattenytan man kommer. Därför tror jag det är bäst att ha ljuskällan så nära som möjligt om man vill få så mycket ljus som möjligt i karet (om det går med hänsyn till de punkter jag nämnde tidigare).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det sker dämpning (våglängd och effektivitet) av ljuset i luft, men den är typ försumbar. största dämpningen blir i vattnet, där saltvatten dämpar mer än sötvatten, och ca 30% mer än luft.

så högre dämpning ju saltare vattnet är, men även temperatur och vattenrörelse (som Sillen skrev om innan spelar in).

Ingen dämpning = 1

Luft = 1.00028

Saltvatten ~1.33

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl inte avståndet till ytan som är intressant utan avståndet till det man vill belysa och då även det som står på botten och där vet vi ju vad vatten gör med effekt och spektra per djupmeter oavsett om det är MH eller T..

Men det kanske står längre upp i tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...