Gå till innehåll

Hur kan jag "tvätta" grovt korallgrus?


Cathulu

Rekommenderade inlägg

I det fallet har du fel stig. Klorin lämnar inga rester. Kloret avgår genom dunstning. Väteperoxid (som jag använder dagligen) går också men löser ej kvarvarande fettsyror vilket natronlutet gör. Klor är dessutom bättre på att bryta ned organiska rester än syre (samma grupp i elementarsystemet) ....men Stig 18% väteperoxid är explosivt! 36% är stabiliserat genom tillsatser och skall förvaras i plastflaska under kyla, använd absolut inte 18% d.vs. späd absolut inte 36% med hälften vatten och försök förvara det i en glasflaska.

Det kan bli ditt livs överraskning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klorin är giftigare i sig. Nedbrytningsprodukterna från klorinbehandling är så pass giftiga att det var på väg att förbjudas för några år sedan.

Väteperoxid har börjat säljas som 18% i svart plastflaska och på många ställen får man inte längre tag på den starkare lösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klorin är giftigare i sig. Nedbrytningsprodukterna från klorinbehandling är så pass giftiga att det var på väg att förbjudas för några år sedan.

Väteperoxid har börjat säljas som 18% i svart plastflaska och på många ställen får man inte längre tag på den starkare lösningen.

Var får man tag på Väteperoxid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36% är stabiliserat genom tillsatser och skall förvaras i plastflaska under kyla,

Fel man behöver ej förvara det i kyla, Hadde sipax behållare på Arla med 36% stående i solen utan sönderfall

Var får man tag på Väteperoxid?

Kolla i färgaffären

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med klorin i sanden några timmar och sanden blir helt kritvit !

Innan har jag försökt med alla möjliga metoder, (bl.a. koka i vatten)

men inget fungerar i närheten som bra som klorin.

Sedan lakar jag ut kloinen från sanden med vatten.

Jag spolar i vatten och skakar hinken med sanden

Detta upprepar ca 3-5 gånger under 20-30 minuter.

Sedan får det stå 1-3 dygn.

Detta upprepade jag sedan ca 3-5 gånger.

Sedan låter jag sanden torka (typ en vecka) och skulle det finnas några klor-rester,

så dunstar dom bort vid torkningen.

Torkar man sanden i ungen i 150 grader, så går det fortare.

Mina erfarenheter är att det hela ser ut att fungera bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ideala tvättmetoden för grus borde vara en cementblandare, den starkaste ingrediensen då blir ju vatten.

Bor man i hyreshus så kan man kanske prova att lägga en absolut tät påse med grus + vatten i torktumlaren. Det borde ge ungefär samma resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr inte :-(

Gruset har en massa håligheter som inte blir rent,

när man skrubbar dom mot varandra.

Jag har skakat mitt grus som tusan och det blir ljusare

(typ lite ljusare grön färg, än mörkgrönt),

men långt ifrån så vitt, som när jag använde klorin.

Klorintet är helt överlägset, prova och se.

Jag tror även att det går att använda väteperoxid som Stig säger,

men det har jag själv inte provat.

Den ideala tvättmetoden för grus borde vara en cementblandare, den starkaste ingrediensen då blir ju vatten.

Bor man i hyreshus så kan man kanske prova att lägga en absolut tät påse med grus + vatten i torktumlaren. Det borde ge ungefär samma resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klor är dessutom bättre på att bryta ned organiska rester än syre (samma grupp i elementarsystemet)

Äääh... förlåt en dum fråga, men blir det inte organiska klorföreningar som slutprodukt när man bryter ned organiska ämnen med klor? Det blir ju "organiska syreföreningar" när man bryter ned med syre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äääh... förlåt en dum fråga, men blir det inte organiska klorföreningar som slutprodukt när man bryter ned organiska ämnen med klor? Det blir ju "organiska syreföreningar" när man bryter ned med syre.
. Så är det naturligtvis. De flesa föreningar med klor är vattenlösliga och spolas bort vid sköljning och är då inte giftiga. Klor är det vanligaste ämnet i alla hav.

Naturligtvis är det så att de stora mängderna klor som används vid vid pappersbruken och släpps ut aktiva (inte förbrukas vid blekningen) är en pest för omgivningen då de bryter ned det mesta. Ett annat problem är de mycket stora mängder fibrer som också följer med sköljvattnet. Längs vissa norlandsälvar är sedimentlagren 11 sjömil ut så djupa som 1 m! Detta kommer att ta tusentals år att bryta ned och är dessutom rika på kvicksilver som genom bakteriell vekan omvandlas till metylkvicksilver som är lösligt och vandrar i näringskejan. Låt oss konstatera att pappersmassaindustrin har varit en av vår värld stora miljöbovar och vi Svenskar borde tillsammans med Finnarna skämmas. Hoppas att vi nu lyckas få Ryssarna attt förstå vad vi lyckats åstadkomma med östersjön innan det är kör helt.

Slutligen vill jag konstatera att det tydligen numera finns bra stabiliseringsmedel så man kan hålla 18% Väteperoxid. Trots allt så är det bäst att förvara Väteperoxid kallt det förlångsammar nedbrytningen villket generellt gäller alla kemiska rektioner. På 3% lösning för medicinskt bruk (vilket jag använder mängder av) står förvaras kallt.

Vad jag varnade för var att göra egna spädningar vilket bevisligen lett till flera olyckor då ren syrgas är mycket farligt och explosivt.

Klorin som finns i närmaste livsmedelsbutik bör naturligtvis inte överdoseras så att det blir onödiga utsläpp, vilket gäller i ännu högre grad för husållsbruket där det oftast överdoseras. Gäller de flesta s.k. rengöringspreparat och även kloramin som används av alla mjölkbönder för sterilisation av tankarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...