Gå till innehåll

CO2-regulator + flaska? Hjälp!


ramq

Rekommenderade inlägg

Det här må kännas som världens newbie-fråga, men när det gäller gas så är jag verkligen det. Hoppas någon kan hjälpa mig. =)

Jag har köpt en sån här:

regular.jpg

Plus att jag har en sån här liggandes:

GasBottle.jpg

Men dom här passar ju inte ihop? Ska man ha en sån där kran med vinkel, men vilken? Och var hittar jag dom?

Jag var ju snål nog att inte köpa en sån här färdig och fin flaska, utan tänkte ha nånting att börja med även om det är litet:

co2_flasche2000_150.jpg

/Med vänliga hälsningar, AGA-Mannen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Regulatorn ser ut att ha sodastreamgänga. Då är du hänvisad till SS-flaskor. Tror inte det finns konverters.

Jag har letat konvertering åt andra hållet för att kunna använda brandsläckare till Sodastreamern och det verkade inte enkelt.

Sodastreamern är lite speciellt som inte har av/på-kran.

** fast jag hoppas att jag har fel **

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja en AquaMedic regulator har inte någon sodastream funktion sodastream flaskan har en tapp som måste tryckas ner för att man skall komma åt Co2, en vanlig flaska har kranen man öppnar

Så du behöver en sodastream övergång eller köpa en ny flaska

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt humle.se

Man får nog ta sig en humlebrygd om sidan ska bli lätt manövrerad, CO2 grejorna finns under webb butik / fattappning

>>>>>>>>

Nyhet: adapter "Minicols" för regulator till 300 g kolsyrepatron Produktnr: 8953 : Passar till:

Beskrivning: Denna adapter gör det möjligt att koppla en regulator till en 300-grams kolsyrepatron, av den typ som används i läskmaskiner av typ Drinkit, SodaMaxx och SodaStream (äldre).

(OBS: passar ej till de 600-gramspatroner som hör till nyare SodaStream-maskiner, eftersom dessa har en annan gänga.)

Kolsyrepatroner kan köpas och bytas hos Humlegården, Coop Forum och i vissa ICA, Hemköp, järn-, färg- och essensbutiker.

Minicols-adaptern är justerbar för att passa olika flaskor.

8953.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(OBS: passar ej till de 600-gramspatroner som hör till nyare SodaStream-maskiner, eftersom dessa har en annan gänga.)

Eftersom jag inte riktigt fattar hur den där adaptorn är konstruerad vet jag inte om det hjälper, men det finns adaptrar för att konvertera de olika flasksystemen fram och tillbaka när det gäller just SodaStreamer's.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte sodastream men den klockan som du har på bild har en gängad "ingång" som pekar ut ur bilden bakom själva klockorna. Det som ser ut som en "ingång" till vänster är ratten du justerar uttrycket med. Neråt pekar utblåset där det reglerade trycket kommer.

EDIT: Instruktion finns här. http://www.simontorp.se/upload/Pdf/aquamedic_regular104.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet faktiskt inte hur den nya adaptern funkar, själv har jag en petriadapter vilken funkar klockrent. Om jag vore dig skulle jag köpa en ombyggd brandsläckare istället.

Jag gav 800:- för min min 6kg flaska med skruvventil från en brandsläckarfirma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte riktigt fattar hur den där adaptorn är konstruerad vet jag inte om det hjälper, men det finns adaptrar för att konvertera de olika flasksystemen fram och tillbaka när det gäller just SodaStreamer's.

Finns lite info om adaptern i länken jag angav:

"The NEW Soda Stream ........or Soda Club cylinder has a strange thread ..... 4.4 mm pitch trapezoidal! It's possible to buy this adapter / adaptor via Ebay.de ( Ebay Germany ) ... Type ... Soda Club Adapter...in Ebay Worldwide Search."

soda%20adapter.jpg

Jag kikade på vår (nyare) CO2 flaska hemma till sodastreamen och den ser ut som ovan bild.

Vad jag behöver är en extern ventil, samt något som petar ner nålen i min sodastream-flaska (av äldre typ).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte sodastream men den klockan som du har på bild har en gängad "ingång" som pekar ut ur bilden bakom själva klockorna. Det som ser ut som en "ingång" till vänster är ratten du justerar uttrycket med. Neråt pekar utblåset där det reglerade trycket kommer.

Jo jag vet funktionen på den, bara att jag inte hade greppat hur jag skulle montera på min sodastreamflaska. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den plattan som Klubbson visar i sitt inlägg ovan klarar väl den biffen med just intryckning av ventilhatten?

Denna läggs ovanpå sodaflaskan när man skruvar på sin vanliga kran som jag förstått det. Knappen i mitten på plattan trycker ned ventilen och lättar på trycket som dock hålls tillbaks av den nya kranen. Men allra enklast och framför allt smidigast är kanske att köpa en flaska med rätt gängor från början. :)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet faktiskt inte hur den nya adaptern funkar, själv har jag en petriadapter vilken funkar klockrent. Om jag vore dig skulle jag köpa en ombyggd brandsläckare istället.

Jag gav 800:- för min min 6kg flaska med skruvventil från en brandsläckarfirma.

Det lutar faktiskt mest åt att försöka hitta en gammal brandsläckare. Tyvärr är man ju inte så centralt placerad till någon större storstad, så utbudet är väl tämligen begränsat. Jag var nog dum som inte handlade på mig en nu sist jag var till stora huvudstaden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den plattan som Klubbson visar i sitt inlägg ovan klarar väl den biffen med just intryckning av ventilhatten?

Jag skulle tro det, att den fungerar på samma sätt som "petriadaptern" gör fast med mindre plats. Plats för övrigt är ett annat gissel då muttern på regulatorn är lite väl kort. En sån där petriadapter är klart mer förlåtande, men till priset av närmare 300:-. Då är det inte långt kvar till en begagnad 6kg tub med ventil redan från början...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lutar faktiskt mest åt att försöka hitta en gammal brandsläckare. Tyvärr är man ju inte så centralt placerad till någon större storstad, så utbudet är väl tämligen begränsat. Jag var nog dum som inte handlade på mig en nu sist jag var till stora huvudstaden...

Det borde väl gå att få hos Örnsköldsviks Brandredskap? Annars så har jag beställt min hos västerbottens brandredskap här i Umeå så där går det garanterat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde väl gå att få hos Örnsköldsviks Brandredskap? Annars så har jag beställt min hos västerbottens brandredskap här i Umeå så där går det garanterat.

Jag har ännu inte tagit mig tid att titta igenom Gula Sidorna efter brandsläckningsfirmor, men det går säkert. Vad fick du betala för din? Storlek?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stigaröret?

Den ska väl monteras en extern ventil på den visst?

CO2 är flytande i tuben

Skillnaden mellan en vanlig gastub och en brandsläckare är att det går ner ett rör inuti tuben som gör att den tar den flyande CO2 från botten iställat för gasen i toppen.

Därför måste man plocka bort stigaröret eller helt enkelt vända brandsläckaren uppochner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där ser man... man lär sig något nytt varje dag.

Borde inte det bara vara gängat och bara skruva bort tillsammans med toppen?

Då jag demonterade en brandsläckare så satt det röret ihop med kranen så då man gjängade ut kranen så följde denna med upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...