Gå till innehåll

PVC - Limrör. Är det stört omöjligt att få tag i rimliga priser i sverige?


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

Jag behöver ett par delar för att koppla in en ny pump.

Den snabba listan är som följer.

3st 20mm skarvmuff

2st 20mm y-koppling

1st 1" invändiggänga + övergång för 20mm rör (32->20mm)

1st 3/4" utvändig gänga + + övergång för 20mm rör (25->20mm)

1st 20mm kulventil

Plus ett par meter rör, typ 2-3.

Jag måste titta på fel ställen, men jag kan inte ens få tag på allt i samma (svenska) webshop, och det närmsta jag kommer, kostar lika mycket, med bland annat kulventilen saknad, som hela listan komplett från Tyskland. Är det riktigt klokt? Trist nog är frakten från Tyskland nästan lika hög som totalsumman för varorna,

det gör ju en bara mer motiverad att sponsra någon svensk shop, tyvärr verkar det som om alla som säljer limrör antingen är vansinnigt dyra, eller inte har de delarna jag behöver... Oftast både och.

Jag kanske är gnällig, men när en kulventil har ett uppskattat pris på 180-200kr här, och ett pris på under 80 spänn i Tyskland, det är löjligt. Det är nästan så det är värt att frakta det från tyskland, bara för att inhemska källor inte ska få sälja till sådana överpriser, men samtidigt, om de inte säljer alls, hur ska de då kunna sänka priserna pga ökad volym av försäljning?Nu när jag har släppt ut överskotts ångan. Någon som vet en shop som kan tillfredsställa mina behov i det här avseendet? Det finns gränser för hur mycket jag har lust att blöda genom plånboken för att stötta svensk handel.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, och där finns ingen 20mm kulventil för limning, och en för gängat montage, kostar 514kr. Det är mer än totalsumman för alla grejerna + frakt från aquaristic.net.

Alternativet, kulventil, för 236kr plus 2st 25-20mm förminskningar (18krst), är ett bättre, mer ekonomiskt rimligt alternativ, men det svider fortfarande för mycket. 272kr, i jämförelse med strax under 80.

Nog för att det kan vara värt ett par tior att hålla en svensk handlare igång, men inte så pass mycket. Det är jag för fattig, eller för snål för.

Tack för din tid dock.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker själv att shop.aquablog.se levererade väldigt fort och med bra service. Saknar en hel del som shop.carlen.biz har, men har ju däremot mer jordnära priser.

Vem betalar t.ex över 700 spänn för en 40mm ventil?!

Tycker själv att marknaden för PVC-U i Sverige är någon form av självdödande marknad, då man säljer till uppåt 70% rabatterade priser till VVS-firmor, men till alla andra "icke-utvalda" vågar man ta enormt betalt. Huruvda någon kommit på att detta är en bra försäljningssätt må vara över mitt förstånd, men nog tycker åtminstonde jag att man borde låta alla köpa till rimliga priser så borde försäljningen totalt sett stiga 10-tals gånger vad det är i dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag betalade 700 pix (om det inte var mer) för min 40mm , men det var innan jag hittat hit och fått upp ögonen för dom tyska webshopparna :-)

Idag handlar jag all pvc jag behöver från tyskland...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen för mig med http://shop.aquablog.se är att där har jag svensk support, humana priser och snabb leverans.

Nu beställer jag inte så mycket PVC nu när allt mitt är byggt där hemma, men skulle jag t.ex bygga ut mitt akvarie eller bygga mer så skulle jag inte tveka att handla där igen.

Tyska webbshoparna har bra priser i all ära, men jag handlar hellre lokalt om jag kan och ser att priserna är ungefär densamma.

Bor man dessutom i Göteborgsområdet så blir det ju fraktfritt. Bara att hämta ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stora problemet är väl att det är så svårt som konsument att kunna få tag i grejorna,

om en 90böj kostar 25 eller 40 spänn tycker jag är ointressant - problemen är väl kranar och andra "specialare" - då tjuter mitt "orimligtdyrt-larm"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger, ungefär så reagerar jag med. Ska jag ha två tre grejer som var kostar någon tia mer, det kan jag leva med, men en ensam vara som kostar många gånger mer än resten.. Helt i onödan, inte en chans. Aquablog.se var inte helt fel, kranen var ett par kronor dyrare än från Tyskland, dock med unionskoppling på ena sidan, vilket kanske inte är ett behov jag har, men trots allt. Det föll dock igenom för att de inte har några standard gängade anslutningar. Det blir tydligen Tyskland.

Jag tackar alla inblandade för visat intresse.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mr b: Det jag vet iaf är att shop.aquablog.se inte har lagt upp alla produkterna i webbshopen. Skicka ett mail så får du nog svaret att det läggs upp i webbshopen så det går att beställa :)

Så var det för mig när jag skulle beställa. Då lade Carl ut de olika delarna som jag behövde också. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, utbudet är begränsat men priserna och det vänliga bemötandet är bäst hittils. Söker själv "standardgäng" på lim-muffar men har inte hittat några... Någon pekare på något speciellt ställe? Tyskland?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som vet om Georg Fischer fortfarande säljer från sitt lager i Älvsjö? Jag köpte där för två år sedan. Eller kanske finns det någon annan som säljer över disk i Sthlm? Jag skulle behöva några 50 mm-saker för att laga poolen nu i helgen, det växer så attans mycket alger i poolen när cirkulationen står still.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som vet om Georg Fischer fortfarande säljer från sitt lager i Älvsjö? Jag köpte där för två år sedan. Eller kanske finns det någon annan som säljer över disk i Sthlm? Jag skulle behöva några 50 mm-saker för att laga poolen nu i helgen, det växer så attans mycket alger i poolen när cirkulationen står still.

Hej! Ringde dit i torsdags 10/5 och beställde lite grejor,hämtade dom dagen efter

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag pratade idag med en industrileverantör i Sverige som levererar till privatpersoner mot postförskott. http://www.aqua-line.se/ För privatpersoner gäller priset på deras hemsida. Priset är alltså inklusive moms. För handlare och företag gäller andra priser. Kontakta Bernt Bodin på Aqua-Line för dessa priser. I mitt jobb har vi denna firma som förstaleverantör av rördelar - utmärkt service och mycket hjälp när vi behöver. De ligger i Stenungsund.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag pratade idag med en industrileverantör i Sverige som levererar till privatpersoner mot postförskott. http://www.aqua-line.se/ För privatpersoner gäller priset på deras hemsida. Priset är alltså inklusive moms. För handlare och företag gäller andra priser. Kontakta Bernt Bodin på Aqua-Line för dessa priser.

Tack Lasse för detta har mailat Bernt om en sak. Vet att du föreslagit dessa innan men bra med en påminnelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...