Gå till innehåll

Billiga glasmästare i västra sverige?


pimo

Rekommenderade inlägg

Är i planeringsfasen för ett nytt kar.

har ringt till bengan på marinakvariet och till globefish och det verkar ju bra och så, men det kostar ju en hel del att måttbeställa kar ifrån dom.

Funderar därför på att limma karet själv, men då undrar jag, vet ni några glasmästare i västra sverige som är billiga på glas?

Ring runt lite förut, och det låg på mellan 1400 till 1950 kr/kvm för 10mm floatglas, det tycker jag låter väldigt dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att priserna på glas ligger runt de summor du skriver. Jag är inte säker på att det blir billigare att köpa glas och limma själv.

Checka med ett större antal butiker vad de tar för ett måttbeställt kar. Det gjorde jag och priset på mitt kar låg mellan 2 000 - 5 000, så det lönar sig att kolla runt lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Milde tid, vilka butiker hörde du dig för med, och vad var måtten på baljan? Jag har fått ett pris på 4500+ för ett närmast 3kantigt akvarie att ha i ett hörn... Och glas-nissen hade då räknat på 6mm's glas, till 75cm hög balja på strax under 200 liter. Det blev inget kan jag säga.

Kan jag hitta vettiga priser är jag halvägs med mitt bygge, men det verkar inte som om djuraffärerna i området är intresserade av att ta fram baljor utöver standardsortimentet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Globefish var billigast, Bengan var inte dyrast, men bra nära.

Jag har en kub på 65 cm. Slutade med att jag beställde hos lokal handlare,

fick 8 mm glas för 2000 kr, limmat och klart, helt ok.

Tror det byggdes av någon från västkusten men är inte helt säker.

Jag checkade på 4-5 ställen och det lönade sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.

Är lite osäker på ifall jag vill limma själv ändå, man kanske skulle nöja sig med ett standard 720, fast det känns inte lika kul.

Vad finns det annars för ställen som bygger snygga kar förutom globefish och marinakvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hör med Jagefeldts Glasmästeri i Lysekil. De har tillverkat akvarier så länge jag minns och de gör måttbeställda. Tel 0523 - 100 06. Majornas Glasmästeri i Göteborg (031 - 14 60 17) är ett annat alternativ.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ring och kolla med Majornas Glas har för mig att han tar 100:-/10liter vatten volym

Detta är väll inte dyrt!!

Slipade kanter, färdiglimmat, färdigborrat, snygga silicon kater

Stå å slabba med silicon etc för att bygga ett större kar. Ne så snål kan jag ej vara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipsen!, ska ringa och höra imorgon!

Wrang ditt nya kar är ifrån marinakvariet va?

Har du några kort på fogarna och så som du kan slänga upp?

kul med planera nytt kar, hoppas det blir bra.

tror Wrang's är fråm Majornas glas (rätta mig om jag har fel)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipsen!, ska ringa och höra imorgon!

Wrang ditt nya kar är ifrån marinakvariet va?

Har du några kort på fogarna och så som du kan slänga upp?

Japp det stämmer men det var Majornas Glas som gjorde det och det var där jag hämtade det.

Nej inge foto på en svart siliconkant men är 100% fri från diverse luftfickor som man sett på andra akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland handlar det inte om att vara snål Wrang man kan ju tycka att det är roligt att limma oxå :)

Pimo vad ska du ha för mått på karet ?

Jag ska sälja mitt som är 120*70*50 L*B*H limmat med transparent silicon med intern sump men den är lätt att ta bort

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att han beställde av Marinakvariet men tillverkades av majornas glas.

Ok så marinakvariets måttbeställda kar tilverkas av majornas glas?, isåfall borde det ju vara billigare att beställa direkt ifrån glasmästaren, för jag antar att bengan tar sin del av kakan också.

Måtten på det nya karet blir 160l, 80d och 50 eller 60 högt.

Vad tror ni om glastjocklek?, globefish sa att 50 högt blir 10mm och 60 högt blir 12mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok så marinakvariets måttbeställda kar tilverkas av majornas glas?, isåfall borde det ju vara billigare att beställa direkt ifrån glasmästaren, för jag antar att bengan tar sin del av kakan också.

Måtten på det nya karet blir 160l, 80d och 50 eller 60 högt.

Vad tror ni om glastjocklek?, globefish sa att 50 högt blir 10mm och 60 högt blir 12mm.

Majornas glas tar ~100kr/10 liter. Så det karet borde ligga på ca 1600 kr. Sedan ändrar säkert de specifika diminesionerna kostnaden. Kanske högre literpris för mindre kar, och givetvis dyrare om man gör dem höga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måtten på det nya karet blir 160l, 80d och 50 eller 60 högt.

Vad tror ni om glastjocklek?, globefish sa att 50 högt blir 10mm och 60 högt blir 12mm.

Det beror ju lite på säkerhetsmarginal, om jag inte får fel för mig, borde 6mm vara nog för 80*50. 8mm är nog marginal för 80*60, men ska man sen börja ta hål i glaset, samt lämna garantier, osv...

Kanske högre literpris för mindre kar, och givetvis dyrare om man gör dem höga.

Jag ska faktiskt ta mig tid och höra med dem, ligger priset bara nästan i närheten av 100 kr litern, är det fortfarande värt det med frakt ner här till HBG... Lustigt att det ska vara så stora skillnader i pris.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej alltså jag menade inte att karet blir på 160 liter, utan 160 LÅNGT, 80 djupt och 50 eller 60 cm högt, alltså 640-768 liter.

Doh, jag tyckte det var konstigt att göra ett skräddarsytt akvarium i den storleken. Läsförståelse är inte alltid en konst jag bemästrar. Med de måtten stämmer nog 100kr/10 liter säkert bra dock. Tror du får det borrat till det priset också, men ej säker.

Jag var inne och kollade ett kar med dylika mått (150x70x50) och där använde han den formeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej alltså jag menade inte att karet blir på 160 liter, utan 160 LÅNGT, 80 djupt och 50 eller 60 cm högt, alltså 640-768 liter.

Genast har jag bättre förståelse för glastjockleken med... Att man inte vevar igång hjärnan och funderar lite någon gång ibland?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...