Gå till innehåll

MH tänt dygnet runt?


Rekommenderade inlägg

Om man enbart har koraller i sitt akvarie (dvs ingen fisk).

Kan man då ha Ljuset tänt dygnet runt?

Min tanke är då givetvis att de ska växa dubbelt ( ;) ) så fort.

Kanske det inte gör iofs men skulle korallerna trivas med att ha ljus dygnet runt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att koraller, precis som växter, behöver och är anpassade till en viloperiod under natten när dem använder det ljus och energi som dem lagrat. Så jag tror bara man gynnar algerna om man har för mkt belysning. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såklart inte. Men om man vänder på det. Utan sol/ljuset så växer de väl inte alls?

Och eftersom de nu växer så borde ju ljuset vara en avgörande faktor. Eller menar någon att de växer även när ljuset inte är tänt (om de tidigare under dagen fått X antal ljustimmar?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en digital timer bör det vara möjligt att få till ett schysst vecko-schema. Utan att ha något att basera det så tror jag dock att gå ner till 12 timmars dygn kan vara lite väl tufft för korallerna. Jag hade velat ha minst 6 timmars viloperiod. Men det är som sagt bara en känsla jag har...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Simpelt. Paralellportsstyrning av reläer, som sköter av och på. Det borde därefter vara relativt simpelt att programmera en mjukvara som fungerar som timer. Fördelen med en sådan design är att den går att styra, så att man inte går från 24h/dygn till 16/h.

Jag har dock inte fattat vad det skulle göra för faktiskt skillnad. Förse korallerna med optimala livs betingelser, och de växer maximalt. Det borde inte ändra tillväxt takten om du belyser dem i 16, eller 10 timmars intervaller.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så lätt är det tyvärr inte. en vecka har 168 timmar, det blir 10,5 16h cykler. Jag vill se den timern. En 2 veckors timer skulle fungera, men det finns väll inte? För att inte nämna kluddet varje gång man ska justera tiden för tänt och släckt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...