Gå till innehåll

Tips på bra UV kamera


Ahab

Rekommenderade inlägg

Ja då var höstens resa bokad. 6 dagars safari i Kenya och 10 dagar på Praslin, Seychellerna. Jag grämer mig fortfarande över att jag inte hade någon bra UV kamera på förra resan till Malaysia och Indonesien. Mitt enda bildbevis på att jag såg en Moorish på Red Reef utanför Komodo är tagen med en Kodak engångskamera med ett riktigt sorgligt resultat.

Så nu efterlyser jag en bra digital undervattenskamera alternativt kamera med UV-hus för omkring 5000:-. Gärna med bildexempel.

Tips på bra snorkling på Seychellerna välkomnas också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

www.laggeman.nu/temp

Där har du så du kan jämföra bättre. Bilderna är oredigerade direkt från kameran.

Ska få ihop en liten film från Sanyon åckså, så ser du skillnaden mellan 15 och 30 bilder/s och hur mycket det gör på sig.

:)

*Edit: Får inte till det i Pinnacle 10, det vill inte spara till fil som jag vill, utan bara till skiva. Det har strulat lite til o från, så jag får se om jag gör filmen i morgon i ett annat program istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en olympus m 400 med tillhörande undervattenshus till salu.

Kameran är ca 2 år och huset likadant, jag har bara tatt ca 200 bilder med den så mästa tiden har den stått i bokhyllan.

Om intresse finns så kan jag maila lite dykbilder från svenska vatten.

Pris tänkte jag mej 3500:-

Lite fakta om kameran

Märke Olympus

Typ mju 400 Digital

Upplösning 4.10 Mpixel

Maximal upplösning 2272x1704

Minimal upplösning 640x480

Sensorstorlek 1/2.5-inch

Sensortyp CCD

Optisk zoom Ja

Brännviddsförlängning n/a

Vidvinkel zoom (mm) 35

Tele zoom (mm) 105

Digital zoom Ja

Autofokus Ja

Manuell fokus Nej

Fokuseringsavstånd 50

Makro fokuseringsavstånd 20

Blixtinställningar anti red-eye

auto

fill in

off

slow flash

Bildlagring xD Picture card

ISO inställning auto (80-320)

Bländar förval Nej

Minimal vidvinkelbländare f3.1

Maximal vidvinkelbländare unknown

Minimal tele bländare f5.2

Maximal tele bländare unknown

Slutartid förval Nej

Minimal slutartid (sec.) 1/2

Maximal slutartid (sec.) 1/1000

Serietagning (b/s) 1

Inbyggd blixt Ja

Extern blixt Nej

Typ extern blixt n/a

Exponeringsmetod ESP Digital

Spot

Exponeringskompensation -2EV - +2EV with 1/3EV steps

Vitbalans funktion Auto

Cloudy

Daylight

Fluorescent

Incandescent

Sunny

Video funktion Ja

Video ljud Ja

Maximal video upplösning 320x240

Minimal video upplösning 160x120

Bilder per sekund (b/s) 15

Voice recording Nej

Optisk sökare Ja

Elektronisk sökare Nej

LCD monitor Ja

Mått LCD monitor 1.5-inch

LCD monitor storlek/pixlar 134,000

Självutlösare Ja

USB USB 1.1

Video out Ja

Firewire Nej

Bluetooth Nej

Stillbildsformat JPEG

Strömkälla Li-Ion

Vikt 200g.

Mått 99x56x33

Maila mej på magnus_77@bredband.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var var detta Hans?

Jag har sett flertalet mantor som de flesta nog kan hålla med om är väldigt imponerande, men jag är inte nöjd förrens jag har sett valhaj! Så är det bara!

Daniel: Jag är övertygad om att du inte kommer bli besviken om du köper en Ixus!

Extremt lätt kamera att jobba med, och tar mycket bra bilder.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vill ha bra bilder som inte bara är blå (kan visserligen fixas lite med photoshop) så behöver man en kamera med extern blixt till dykning. För snorkling fungerar de kompakta kamerorna hyfsat. Titta på sea and sea sortimentet, de har kompakta kameror som kan användas på land som kan kopplas med hus och extern blixt. Titta på www.seaandsea.com DX-8000G, den kameran kan kompletteras med hus och blixt om du vill ha lite mer möjligheter samt med olika linser. Jag hade deras analoga kamera tidigare (mx10 systemet) och var mycket nöjd, det är klart roligare att ha en blixt under vattnet.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vill ha bra bilder som inte bara är blå (kan visserligen fixas lite med photoshop) så behöver man en kamera med extern blixt till dykning. För snorkling fungerar de kompakta kamerorna hyfsat. Titta på sea and sea sortimentet, de har kompakta kameror som kan användas på land som kan kopplas med hus och extern blixt. Titta på www.seaandsea.com DX-8000G, den kameran kan kompletteras med hus och blixt om du vill ha lite mer möjligheter samt med olika linser. Jag hade deras analoga kamera tidigare (mx10 systemet) och var mycket nöjd, det är klart roligare att ha en blixt under vattnet.

Peter

Har inte gett mig in i denna diskussion då jag inte längre har koll på vad som finns osv. Kan dock skriva under på att en extern blixt i princip är ett måste. Om man inte har råd i första vändan skall man nog i alla fall försöka få tag på ett system som kan uppgraderas med detta. Blixt är enligt mig mycket viktigare än megapixels och märke på kameran. Blixten skall vara kraftig och kunna monteras så att man har den en bra bit ifrån kameran (möjligtvis handhållen i nödfall). Man behöver inte dyka många meter för att tappa många färger vilket gör att alla bilder blir "grå" utan blixt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Her kollat sea and sea men då sticker priset iväg om man vill ha en digital. Kan tyvärr endast snorkla pga lungfel så jag tror att dessa kameror blir lite överkurs.

Är det bara för snorkling, så kan man nog med gott samvete ignorera min postning om blixt. Visst skulle det hjälpa även där, men det är nog inte värt de extra pengarna.

Vet som sagt inget om kamererorna nu för tiden, men hade letat efter en som har separat hus. Vet att tex sony hade det till sina kameror (cybershot??). Andra har säkert följt efter. Inbillar mig att man kan få ett paket för 5kkr. Välj ett hus som går till 40m även om det bara är frågan om snorkling. Ser jag som en billig försäkring jämfört med de som klarar 10m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var var detta Hans?

Jag har sett flertalet mantor som de flesta nog kan hålla med om är väldigt imponerande, men jag är inte nöjd förrens jag har sett valhaj! Så är det bara!

Daniel: Jag är övertygad om att du inte kommer bli besviken om du köper en Ixus!

Extremt lätt kamera att jobba med, och tar mycket bra bilder.

Lycka till!

Fillippinerna i februari/Mars. Jag var på Cebu på ett ställe som heter Moalboal. Dykstället heter Pescador Island.

På en knapp vecka där så såg jag valhaj, pygme-sjöhästar och mkt annat skoj!

Moalboal har dock långt ifrån någon valhaj-garanti. Man ser valhaj ungefär 5-15ggr per år där. Donsol ska vara säkrare för valhaj-spotting... men där får man bara snorkla och sikten lär vara ganska kass.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...