Gå till innehåll

Ivars Low-Tech


Ivar

Rekommenderade inlägg

Äntligen!

Efter ett halvårs lusläsande av inlägg på Saltvattensguiden, samt pluggande av Daniel Knops bok, så har jag nu äntligen blivit med saltvattensakvarium. Känns jäkligt roligt, även om det inköpta akvariet har sina begränsningar så tror jag att det blir ett bra "insteg".

Eftersom jag är ingenjör och dessutom arbetar med mätteknik så vore det roligt att gå åt ett annat håll med denna hobby. Min ambition är att skapa en biologisk, "självgående" miljö som kräver så lite teknik och skötsel som möjligt. Om detta innebär att akvariet blir lite mindre färggrannt och "flashigt", så är detta ett pris jag gärna betalar.

Akvariet jag köpte är 160l stort, har rejält med LS, 3 clowner och en hel del trådalger. Enda tekniken som finns är en skummare, två pumpar samt fyra lysrör.

Lite funderingar:

Osmos eller inte?

Naturligt havsvatten är (väl?) inte osmotiskt renat. Om jag läst på ordentligt så tycks det mig som att de problem man får av att köra med kranvatten kan kompenseras med regelbundna vattenbyten, undantaget problem med alltför mycket alger. Jag såg i Lasses tråd att han valt att istället valt att ha ett antal "städare", någon mer som har erfarenhet av detta?

Bottentäckning.

Eftersom jag inte har någon sump vore det väl lämpligt att ha någon typ av bilogiskt filter. Är måhända DSB rätt väg att gå, eller bör man ha korallgrus och sandvändande djur?

Teknik.

Tanken är som sagt att ersätta teknik med biologi, men det kan ju hända att bara skummare är otillräckligt?

Flora/fauna

Jag vill undvika allt som är känsligt och kräver noggrann skötsel (finns det inom saltvattenshobbyn :) )och ersätta med tåliga organismer som passar bra rent driftsmässigt med varandra. Mycket tacksam för bra tips!

Ha det bra!

Ivar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag kör med liknande set-up (kolla under "Halogens nya kub"). Dvs LS,Skummare, 2 cirk pumpar samt en DSB med luftspalt, enklare form av plenum. Ska tillägga att jag kör med osmos också.

Funkar bra, jag gör ett vattenbyte på 10% en gång i månaden men vet inte om det behövs.

Jag har alla typer av koraller mjukis(xenia),LPS;SPS och anemon.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite funderingar:

Osmos eller inte?

Naturligt havsvatten är (väl?) inte osmotiskt renat. Om jag läst på ordentligt så tycks det mig som att de problem man får av att köra med kranvatten kan kompenseras med regelbundna vattenbyten, undantaget problem med alltför mycket alger. Jag såg i Lasses tråd att han valt att istället valt att ha ett antal "städare", någon mer som har erfarenhet av detta?

Kolla din kommuns hemsida, där kan du hitta en förteckning på vad vattnet innehåller. Och havsvatten är inte "osmotiskt renat", men havsvatten är inte heller kranvatten. ;)

Det du skriver om att problem som kranvatten kan medföra skulle kunna lösas med regelbundna vattenbyten förstår jag inte riktigt... Om kranvatten är dåligt och medför problem och du byter vatten så tilsätter du bara mer dåliga saker.

Anledningen till att Lasse gör med kranvatten är väl att det kommunala vatten hos honom är rätt bra från början.

Själv skule jag inte kunna leva utan osmosen, kranvatten i Leksand är så fullt av silikater att det är löjligt... Jag har en gång gjort ett nödvattenbyte med kranvatten, det blev en brunalgsbomb utan dess like.

Jag körde även mitt förra akvarium på kranvatten til en början, det var en algbalja av sällan skådat slag som sedermera kraschade... Dels pga okunskap med även pga att kranvattnet här innehåller för mycket skit så det är stört omöjligt att få balans i ett akvarium med det vattnet.

Sen är det ju skönt att ha lite kontroll, att veta att vattnet är bra. Mineraler, spårämnen osv som osmosen tar bort tilför du med saltet eller med tex TM's re-mineral.

Bara något att tänka på.. En osmos, sett till det stora hela, är ju en bilig pryl. Kolla ebay.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj,

Jag kör också på med relativt lite teknik - skummare, ett par cirkpumpar, ca 20kg LS, plus att jag kör med en mycket simpel sump fullproppad med LS. Jag körde med sandbädd ett tag, samt utan osmosvatten, med fick det inte att funka något vidare. Det kan ha haft att göra med sanden jag använde, så någon gång framöver tänkte jag prova igen :) - Osmosvatten skulle jag inte vilja köra utan igen, då det är en relativt billig väg att se till att man har bra vatten - mina strapatser skrev jag om under "128 liter, typ nystart...." Nu har jag precis uppgraderat lite till ett 177 liters akvarium, och byggt om rördragning o sånt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar och bockar för bra svar.

Ruskigt lyxigt att kunna få bra och relevanta svar från folk som har erfarenhet, till skillnad från diverse försäljare som man inte riktigt säkert vet var man har.

Vill även gärna tillägga, i dessa dagar då diskussionens vågor stundtals går höga, att jag med största sannolikhet inte startat upp med saltvattenshobbyn om inte detta tokbra forum funnits.

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Då var det dags för en liten uppdatering. Två saker kan jag utan minsta tveksamhet fastställa:

  • Tack vare detta utmärkta forum började jag med hobbyn.
  • Tack vare Triton Akvarium så fortsatte jag.

Akvariet jag köpte var begagnat och hade väl troligtvis inte underhållits särskilt väl. Detta i kombination med flytt, omrörning av stenar mm, ledde efter ca 2 veckor till en präktig algexplosion. Att då ha en affär med trevlig och kunnig personal inom räckhåll är en gåva, tack vare de trevliga grabbarna på Triton så kunde problemen redas ut.

I en annan tråd så har bemötandet, kvalitet mm på olika affärer diskuterats, följande intressanta fakta fick jag mig till livs då jag besökte XXXXX:

  • Man skall alltid ha en luftpump i saltvattensakvarium. Microbubblorna blir då mycket vackra att titta på.
  • Skummare skall undantagslöst ALDRIG användas, orsaken till detta är att äggviteämnen ej kan brytas ned i havsvatten (de spolas upp på land...).
  • Levande sten som inte är belyst förgiftar vattnet. Man skall därför alltid ha konstgjord LS på platser som inte är direkt belysta.
  • Mängden mat till fiskarna har ingenting med mängden fisk eller fiskarnas storlek att göra. I själva verket anpassar man mängden mat till den näringshalt man mäter i samband med matning.

Jag är inte helt säker på om han var debil eller bara ville spela Allan i ett par gyllene minuter, men det mesta lutar åt att han bara var olämplig som expedit. Oavsett vilket så är det väl inget genialt upplägg att ge sina kunder bisarr information, i vart fall inte om man vill uppnå långsiktiga relationer. Är med bakgrund av bl a detta mycket tacksam för att jag har en bra affär som Triton inom skapligt avstånd.

Mina tre clowner har fått sällskap av 10 eremiter, 15 turbo, 2 eldräkor och 2 sjöstjärnor. Kör med foderautomat och det funkar klockrent, vi var bortresta 2 veckor i somras och akvariet klarade sig finemang utan någon tillsyn över huvud taget. Det enda "arbete" jag normalt gör är att byta 10% vatten 1g/vecka, resten sköter sig självt.

I korallväg har jag bara ännu en liten Xenia. Om någon har tips på någon stabil och bra korall som inte kräver separat mat så får ni gärna tipsa mig.

Inlägget redigerat då synpunkter ska tas direkt med handlaren och inte via SG!

/Sillen (moderator)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av fördomarna jag hade om denna hobby var att den var stillsam, något som jag bryskt fått anledning att revidera!

Låg och dåsade i sängen imorse då jag tyckte mig höra ett drippande ljud. Fick en obehaglig känsla i magen och styrde stegen snabbt mot akvariet, och jovisst, fanskapet hade spruckit i bottnen och börjat läcka. Denna morgon har således vigts åt att springa med dunkar och baljor, badrummet är nu fyllt med olika saltvattenskärl samt ett antal olyckliga fiskar.

Vafan skall jag göra härnäst? Har kollat på blocket och saltvattensguiden efter något snarlikt akvarium till vettigt pris, men inte hittat något. Står i valet och kvalet mellan ett RSM eller att lägga ner..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ivar,

Jättetrist att höra! Jag skulle rekommendera dig att åka till ett byggvaruhus och köpa ett stort plasttråg som du kan ha som temporärt akvarium ett litet tag. Sedan kan du i lugn och ro beställa ett nytt glaskar från någon av de lokala firmorna.

Fundera sedan på varför det förra karet sprack. Är stativet skevt? Du behöver nog veta orsaken innan du ställer ett nytt kar på samma stativ igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns dessutom ett par firmor i trakten som brukar har färdiga kar även i de större modellerna hemma och dessutom Söndagsöppet så du borde utan för mycket krångel få tag på ett nytt under dagen.

Om Du vill köpa begagnat igen så kan du ju alltid titta på ngn av de stora annonssiterna, Du birde även där kunna hitta något redan idag.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla bra tips och påhejanden!:smiley20:

Ivar,

Fundera sedan på varför det förra karet sprack. Är stativet skevt? Du behöver nog veta orsaken innan du ställer ett nytt kar på samma stativ igen.

Akvariemöbeln var specialbyggd för ändamålet och åker därför till soptippen med samma vända som akvariet, möjligt att den var skev. Golvet är nog inte helt spikrakt där akvariet stod, skall se till att ev nästa akvarium får bättre underlag.

Det som känns särskilt irriterande är ju att man fått allting "på spåret", kalkalgerna hade precis börjat få ordentligt fäste och fiskarna såg ut att trivas. Jag känner mig, efter att ha funderat under dagen, en smula tveksam till att köpa ett begagnat akvarium. Faktum är att jag (hittills) bytt ut allt det begagnade jag köpt mot ny utrustning, undantaget är ju akvariet. Fick ett bra tips om globefish.nu, blir nog en repa förbi imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu temporärt flyttat över fiskarna + övriga djur till en plastbalja (inkl 2 bitar ls), resten av ls:en i två vattenfyllda baljor och övrigt vatten i 3st vattendunkar. I baljan med djuren har jag lagt en syresten (som blåser ut luft) samt värmaren. I baljorna med ls:en finns ingen cirkulation eller värme. Skall försöka hitta en regntunna om jag inte hittar ngt nytt akvarium.

Tror ni att detta kommer att klara sig ett par dagar tills jag funnit en lösning, eller finns det något annat man med enkla medel kan komplettera med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du borde försöka fixa cirkulation och värme till de andra baljorna, alternativt skaffa en större balja för allt levande. Har du ingen annan liten cirkulationspump liggande? Eller kanske en T-koppling till din syresten? Kan du värma badrummet på annat sätt (golvvärme, lampor mm)?

Hade du förresten hunnit skaffa skummare än? Den funkar ju bra att syresätta och cirkulera vattnet med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...