Gå till innehåll

Ramq's 720L


ramq

Rekommenderade inlägg

Det blev en ATI BM200. :jump:

Tror på en tyst underhållsfri skummare med bra prestanda och allt vad jag läst hittills verkar uppfylla dom drömmarna.

Nu återstår bara att få hit den och lite snabbt komma på vilken höjd mina fack i sumpen ska vara. Just nu har jag mitt 105L som temporär sump och det får fungera tills dess.

Hur högt vattenstånd ska skummaren stå i? Jag har läst 15-25cm, men det känns otroligt klent måste jag säga... I så fall får jag ut som mest en nettovolym på nånstans kring 100L med 20cm vattennivå. :smiley24:

Tanken var att bara ha 3 fack:

  1. Avrinning (inkommande) med skummaren där skummarens utlopp rinner över i nästa fack. Allt överflödigt vatten åker naturligtvis över av sig självt, det inte skummaren hinner pytsa över.
  2. Zeolith-reaktor och allmän utrustning. Jag tror inte jag kommer göra mer plats än nödvändigt då jag ska försöka ha den mesta apparaturen utanför sump. Allt vatten rinner över härifrån till nästa fack.
  3. Returreservoar (utgående) med returpumpen, idag en Eheim 1262 men en Mini Red Dragon planerad framöver. Här är det variabel nivå med osmolator för saltbalans.

Tankar? Tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 166
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu blir väl alla SPS-fanatiker här på forumet glada - jag har gått och blivit med skummare.

:ler:

Som från ett skänk från ovan dök den upp av den vänlige (men dock väldigt sena) Schenker-ombudet:

post-2432-14468914677201_thumb.jpg

Som synes är det senaste generationen med knivventil på utloppet.

Det är nästan så man får en liten tår i ögat. Denna tyska perfektionism, denna elegans, denna genomtänkta konstruktion... Det kändes nästan synd att stoppa ner den i en skitig sump:

post-2432-14468914677516_thumb.jpg

Hittills har den inte gjort något gegg ifrån sig, men å andra sidan har den knappt gått 30 minuter. :ler:

Beträffande ljudnivån så har den ett klart distinkt dovt "burr" ifrån sig, men jag tror att gränsen borde vara nådd för hur lite en skummare kan väsnas - den är helt klart tyst. Det som gör det mesta ljudet är själva sumpen i sig som tar upp vibrationerna frenetiskt från pumphuvudet och fortplantar det ner i bänken då jag inte har någon frigolitskiva emellan. Jag törs lugna mig att tänka att den blir mycket tystare med frigolitskiva och större vattenvolym i den nya sumpen. (Den här är ju bara temporär)

Hur ser skumkronans höjd ut? Den har inte bildat något som helst skum än, så det som syns på bilden är bara där bubblorna spricker. Ska den justeras ner? Upp? Är det bra?

post-2432-14468914677675_thumb.jpg

post-2432-1446891467702_thumb.jpg

post-2432-14468914677368_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick bara lov att stänga av skummaren inatt då min sambo inte klarade av ljudet som transporterade sig upp genom sumpen, bänken och vidare upp till sovrummet rakt ovanför akvariet.

Måste helt klart fixa nya sumpen...

Såklart hann man ju dra på sig en rejäl öroninflammation också så det blir till att vara sängliggandes. :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blir väl alla SPS-fanatiker här på forumet glada - jag har gått och blivit med skummare.

:ler:

Som från ett skänk från ovan dök den upp av den vänlige (men dock väldigt sena) Schenker-ombudet:

[ATTACH]17969[/ATTACH] [ATTACH]17970[/ATTACH]

Som synes är det senaste generationen med knivventil på utloppet.

Det är nästan så man får en liten tår i ögat. Denna tyska perfektionism, denna elegans, denna genomtänkta konstruktion... Det kändes nästan synd att stoppa ner den i en skitig sump:

[ATTACH]17971[/ATTACH] [ATTACH]17972[/ATTACH]

Hittills har den inte gjort något gegg ifrån sig, men å andra sidan har den knappt gått 30 minuter. :ler:

Beträffande ljudnivån så har den ett klart distinkt dovt "burr" ifrån sig, men jag tror att gränsen borde vara nådd för hur lite en skummare kan väsnas - den är helt klart tyst. Det som gör det mesta ljudet är själva sumpen i sig som tar upp vibrationerna frenetiskt från pumphuvudet och fortplantar det ner i bänken då jag inte har någon frigolitskiva emellan. Jag törs lugna mig att tänka att den blir mycket tystare med frigolitskiva och större vattenvolym i den nya sumpen. (Den här är ju bara temporär)

Hur ser skumkronans höjd ut? Den har inte bildat något som helst skum än, så det som syns på bilden är bara där bubblorna spricker. Ska den justeras ner? Upp? Är det bra?

[ATTACH]17973[/ATTACH]

det är lätt att börja dreggla...;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick bara lov att stänga av skummaren inatt då min sambo inte klarade av ljudet som transporterade sig upp genom sumpen, bänken och vidare upp till sovrummet rakt ovanför akvariet.

Måste helt klart fixa nya sumpen...

Såklart hann man ju dra på sig en rejäl öroninflammation också så det blir till att vara sängliggandes. :-(

Fy 17 öroninflammation är ingen höjdare hoppas att du kryar på dig snart :kram:- då har jag en tålmodig sambo iaf då, min skummare väsnas värre än värst och pga skvalet från röret får han springa på muggen i tid och otid och ändå somnar han på soffan jääämt. men hur kommer det sig att det transporteras så mycket ljud till ert sovrum?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror mest på att innerväggarna är byggd med principen 45x45 reglar och 9mm masonit. Ingen mellanväggsisolering, inget tjockare material i väggen.

När jag byggde bänken så ville jag att allt skulle förbli stadigt + att inget skulle bli snett eller så, så jag drog fast skiten i väggen + golvet, då vi ändå skulle lägga om golvet och lägga renoveringsgips på väggarna.

Vad jag inte räknade med när allt var igång var hur mycket som egentligen pumpar kan leva om och fortplanta sig i stomme, vägg och sovrum. :arg:

Men jag ger inte upp!

Nya sumpen ska fixas, behövs "bara" limmas 2st glasbitar för att bilda skiljeväggar och sedan är det "bara" att byta ut den nuvarande temporära sumpen på 105L till ~200L. Stora felet jag gjort just nu (bara för att vara så "temporär") var att jag inte la någon frigolitskiva emellan sump-burken och bänkens golv. :död:

Behöver även få loss 105L-burken för att göra ett vattenbyte och ta ur en 30-40kg LS också som förstör hela mitt revlandskap. Det tråkiga där är att det numera är minusgrader ute och chansen att kunna skicka LS är ju alldeles för riskabel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tänkte bara avlägga en rapport lite snabbt.

Vodka-metoden har minsann gett resultat. Dels färgar en hel del koraller om, om än lite på vissa, men det syns skillnad. Dagens vattenvärden var glädjande:

kH 7.0

Ca 370

PO4 0.0 (enligt Salifert och Tropic Marin)

NO3 5

Jag räknar med att nitraten kommer ner också med tiden. Det blir till att inhandla lite bättre fosfat-tester för Salifert litar jag inte ett dugg på. Jag har legat på latsidan med Ca/Mg och karbonaterna, men det fixade jag upp ikväll. Längtar nästan till Balling... :smiley24:

Skummaren har vräkt ur sig ungefär 1.5 full kopp med dynga, men samtidigt skummar jag rätt blött för att få ut det allra mesta.

Tillsatser består idag av Kalium och Ultra Organics för att tillgodose dagsbehovet. Självklart borde jag vara smart och möta upp med Ca+Mg också, men det är så enkelt med Jörgens flaska. :ler:

Har även börjat igen lite smått med UltraMin S då behovet av aminosyror lär vara större nu med sänkta näringsvärden.

Zeolith kommer jag att dra igång med i det närmaste, allt eftersom ekonomin tillåter. Succesivt kommer jag att trappa ner på vodkan och förhoppningsvis ha något stadigt snurrande nånstans kring nyår. Det verkar vara ZEOvit som ligger varmast om hjärtat just nu.

Urstädning av LS kommer att göras. Det är säkert 30kg som ska ur burken för att göra ett mycket öppnare rev med större ytor för stenkoraller. Innan jag kan göra det så måste jag friställa 105L-burken som för närvarande är tillfällig sump och den nya sumpen är inte klar... ännu. :död:

Måste ha hem en zeolit-reaktor för att veta hur vattennivån ska ligga i facket för att inte torrlägga zeoliten vid strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick bara lov att stänga av skummaren inatt då min sambo inte klarade av ljudet som transporterade sig upp genom sumpen, bänken och vidare upp till sovrummet rakt ovanför akvariet.

Måste helt klart fixa nya sumpen...

Såklart hann man ju dra på sig en rejäl öroninflammation också så det blir till att vara sängliggandes. :-(

Men då är det ju bara att smitta sambon så kan hon inte höra karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men då är det ju bara att smitta sambon så kan hon inte höra karet :)

Hehe.

Det verkar dock som att vi har vant oss någorlunda med ljudet. Frigoliten gjorde lite nytta, men jag förväntade mig mer faktiskt. Jag hoppas på att nya sumpen kommer att göra sitt till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upptäckte faktiskt redan igår men jag var tvungen att kontrollera idag...

Skummaren är helt plötsligt väldigt tyst!

(Och nej, den är fortfarande igång och presterar som aldrig förr!)

Vad har hänt? Har den "grott in sig"? Har lagren gått och blivit inkörda?

Något är det, för genast är jag mer än dubbelt så nöjd som tidigare! Banana man

Kan det ha med att skummarkoppen är till 1/3 fylld så inga vibrationer fortplantar sig?

Jag vet, ni tycker jag är löjlig, men som jag sa tidigare så hör vi prylarna på övervåningen när man ska sova och det är inte alltid så kul vill jag lova - speciellt då örininflammationen lagt sig och man hör vad man tänker igen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mysteriet kring skummaren tätnar. Sätter jag fingret för luftinsuget och släpper igen så att pumpen "rasslar till" lite grann, så blir det ett lite annorlunda ljud. Har precis kommit på konsten att försöka få den att "rassla till" så den sätter sig i något mindre väsnande läge.

Postar lite bilder på några koraller som börjar sakteliga färga om från bruntrist till vackert blå och grön:

post-2432-14468914724132_thumb.jpg

Pavona decussata

post-2432-14468914724345_thumb.jpg

Två oidentifierade acros, men skönheten tilltar för varje dag...

post-2432-14468914724506_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tänk, det kom som ett brev på posten. =)

För 2 dagar sedan gick jag ner till 0,5ml/100L från 1,0ml/100L med vodka och resultatet var väl egentligen väntat. Tidigare har jag som sagt sluppit ifrån grönalgerna på rutan när jag var uppe i 1,0ml, men runt LS:en närmast bakrutan har det blivit tendenser till algbildning.

Janne pratade om att förmodligen vattenkolumnen är fosfatfri, men att läckage av ackumulerade fosfater i stenarna är det som kommer att ta tid. Det är något liknande jag verkar uppleva för stunden.

Imorgon Tisdag tömmer jag ur sumpen och städar upp skummaren och doserar sista mängden vodka för den här rundan. Ska åka bort på Onsdag så jag kommer inte att kunna dosera nånting under den tiden. Med en doserpump hade det varit enkelt med automatisk dosering, men samtidigt känns det skönt att städa bort detta.

Till veckan räknar jag med att min kompleterande PVC lär ha dykt upp samt en liten annan kul sak. Sumpen ska fixas så snart "den kuliga saken" dykt upp, sedan ska det bara vara att köra igång igen, med "riktig" sump. Då blir det att hiva ut en större mängd sten och göra om revet lite grann...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ikväll fick jag iväg ~30kg LS som jag känt har varit lite ivägen. Tanken var att öppna upp och få större ytor för revet att vara lite mer naturligt och inte bara vara en "bergvägg" av LS, samtidigt som jag vill göra plats för växande koraller.

Jag är nu nere i 80kg LS och det känns faktiskt riktigt bra.

post-2432-14468914796076_thumb.jpg

Det enda jag är lite fundersam över är att jag vill flytta vänstra delen av revet mer närmare till höger:

post-2432-14468914796234_thumb.jpg

Vad tror ni???

Det blir inga dramatiska förändringar, kanske flytta 2-3dm åt höger bara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skuvade hela högen istället för sten-för-sten och det gick... sådär. Naturligtvis klarade inte den delen av revet sig helskinnad så jag fick flytta om lite. Samtidigt blev det lite mer flackt nu och jag har 1-1,5dm från vänster ruta till revet. Känns riktigt bra att kunna komma åt där nu.

Har ett litet dilemma fortfarande. Jag försökte få till två "atoller", en på vardera sida, men tack vare min jättehög med Ricordea och gröna knappar (som jag vill isolera från resten) så måste dom leva på mitten mellan dom två högarna. Ska ta en bild imorgon om jag hinner med, så får ni se hur jag menar.

En sak jag märkte nu ikväll är hur pass mycket mer cirkulation jag måste ha med ett så öppet rev! Min Tunze 6080 känns helt plötsligt som en fis i rymden, så jag blir nog illa tvungen att försöka skrapa ihop mina lusören till en eller kanske två till... *suck*

Fördelen då är att jag kommer att kunna styra upp flödet mycket bättre än vad jag har nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på 2-3st Tunze 6060/6080 alternativt den nya dyra 6130. Till utsatta sidor kanske man ska snåla till på att komplettera med Korallia-4 streamers? Tänkte man kunde använda magnetfästet i överrinningsboxen för att komma djupare ner i tanken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...