Gå till innehåll

anemoner?


Guest acke_lu

Rekommenderade inlägg

Guest acke_lu

hej ja har ett akvarium som e på ca 70 liter. ja bra undrar hur många anemoner man kan ha?ja har hötr att dom kan börja slås. och då använder dom massa giftiga ämnen som kan döda andra fiskar och djur.

mvh/ axel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju inte så mkt erfarenhet av anemoner själv,har bara haft 2 st men jag har läst väldigt mkt om dem,ungefär alla relevanta sidor som gått att finna på nätet. Så i korthet är det här vad jag kommit fram till:

Om vi säger så här,en av de mest respekterade akvaristerna,Dr Ronald Shiemek som har en egen avdelning på Reef Central och har forskar om sådant här tycker inte att att en anemon hör hemma i ett kar under 500L och att 2 st skulle behöva ett väldigt mkt större kar. Men visst går det om du har total kontroll över karet hela tiden,gör stora(över 50%)vattenbyten ofta för att göra dig av med gifterna de producerar för att ta död på varandra(såvida det inte råkar vara anemoner som är syskon,alltså kommer från samma anemon),har en ordentlig belysning och en kylare för att se till att värmen inte ränner iväg.Räkna dock med att anemonerna kämpar för livet under den korta tid de kommer överleva.

Så kort sagt,nej,det låter som en ytterst dum sak att prova. smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest acke_lu

ok..tack..men de vad han tycker ock min skummare är till ca400 liter..men finns det ingen som har nägra erfarenhetre omanemon akvarier??de går ju...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

I ett så litet akvarium så skulle få rekomendera ens en anemon, så varför kämpa för att ha flera?

Det man såg vid en undersökning bland amerikanska hobbyakvarister var att anemoner som i naturen har i princip obegränsad livslängd istället i de flesta fall strök med på mellan 6 och 18 månader i akvarierna. Jag har själv lyckats med samma sak och tycker det är synd.

Det finns ett skäl till att det finns anemonguider som har en svårighetsskala som börjar på "svår" och fortsätter till "omöjlig".

Clownfiskar kan du ju ha ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest jorgen41

Jag har en Sebae Anemone (Heteractis crispa) i mitt 225liters utan problem. Den var blekt när jag köpte den men har nu börjat få tillbaka sin riktiga färg.

Min anemon verkar trivas och har växt sedan jag köpte den.

Parametrar.

Ljus 1st MH 300W och 2st PowerGlo 30W

Temp 25-27

Dens 1.024

Ph 8

Kh 11

Nitrit 0,025

Nitrat 0

Ammoniak 0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acke_lu, jag tycker det finns anledning att lyssna på en såpass kunnig person som Ron Shiemek. Det är inte "vad han tycker", utan vad han kommit fram till genom mångårig akvariehållning och forskning.

Alla får givetvis "tycka som de själva vill," men då det handlar om djurs välbefinnande tycker jag att man måste sätta just djuren i första rummet.Du säger, "det går ju", men vad en del härhar försökt att påpeka är att det kanske inte alls går särskilt bra. Att en anemon överlever några månader är inga tecken på att man har lyckats med sin anemonhållning. Jag vet inte exakt var man ska dra gränsen för att man har lyckats, men jag skulle tippa att de flesta tycker att den ligger på flera års lyckad hållning och tillväxt.

mvh

Gabbi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Jag har en <font size="2">Sebae Anemone (Heteractis crispa) i mitt 225liters utan problem. Den var blekt när jag köpte den men har nu börjat få tillbaka sin riktiga färg.

Min anemon verkar trivas och har växt sedan jag köpte den.

Det låter som om du har bra belysning, ett väl inkört kar och full koll på vattenkvalitén. Bra förutsättningar att ha uppfyllt innan anemoninköpet!

H. Crispa är klart cool, speciellt de lila. :) Fast det känns som om den skulle kunna ockupera en rätt stor del i ett sådant akvarium ifall den växer till sig ordentligt - de kan väl bli upp till 50cm med en decimeters tentakler?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

själv så har jag två stycken som verkar stormtrivas! Har dock bara en 150W mh över mitt kar men det verkar funka ändå. På bara ett halvår så har min S.Haddoni växt ca 7 cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

150W MH borde inte vara något problem i ett mindre kar, det är snarare vid större djup som det behövs mer. Blir anemonen kinkig så flyttar den sig till mer eller mindre ljus (även om det hos mig mest verkar vara vattenströmning och mat som påverkar).

Vad är det för någon annan anemon du har? Vad matar du Haddonin med för något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Blir helt förvirrad..smiley5.gif.

Köppte Jörgen41: s kar.

Anemonen mååååste vara en "Stichodactyla sp"

MHn på 300W är en bygghalogensmiley3.gif.

Ska jag fortsätta att köra på med bygghalogenen eller plocka bort den??

Akvariet var relativt nystartat.. Kommer algerna att älska bygghalogenlampan??smiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...