Gå till innehåll

ta bort knapp polyper


joaslim

Rekommenderade inlägg

Hej

Är det någon som vet hur man tar bor dom ifrån stenarna eller om det finns någon fisk som gillar att käka dom.

Det är inte roligt när dom håller på att ta över hela akvariet för dom kväver allt annat som dom växer runt och på.

mvh joa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som ett "bra" problem eller ett lyxproblem.

Jag föreslår att du plockar upp stenarna och skär bort knapp-polyperna med en skalpell. Sedan köper du ett gäng stenkross och gummisnoddar eller limmar fast polyperna och placerar i ett separat "BB" för att sedan säljas eller bytas.

Jag köpte en sten med knappar (neongröna små knappar), på stenen var det en del knappar som satt på undersidan (ej synliga). Jag skar lös dem och snoddade fast dem på småsten och om 1-2mån har jag 7st små kolonier redo för byteshandel eller säljas.

Hoppas fler inser hur lätt det är och med lite planering går det att gömma undan dessa små BB bakom en sten eller liknande så att man inte förstör helhetsintrycket i akvariet med små odlingar.

PS: Var extremt försiktig med skalpell för vissa/många knappar kan vara extremt giftiga!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur de påverkar belastningen kan jag inte svara på direkt, det är ju inte så att de skitar ner som fisk gör. Men de tar antagligen upp en del näring som annars hade gått till alger och dyl. Sen lever de säkerligen en hel del på ljus och klarar sig utan att du tillsätter något i karet så länge du gör vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok om dom tar näring ifrån vattnet så betyder det att mina acroporor färgar ut bättre?

Eller är jag helt ute och reser?

Nja.. De belastar inte karet men kan säkert släppa ut något kemiskt som acroporerna inte gillar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok Freddi gör inte som jag att börja klippa dom.

Jag tänkte ahh bara att klippa av dom så försvinner dom.. men ack vad jag hade fel för dom som jag inta hann fiska upp fick nya rötter och slog sig ner o bildade en ny kolloni plus att där jag klippte av..dom fick nya huvuden och var lika glada för det.

Vilka maskiner dom sprider sig något SJUKT eller så är mitt kar knapp heaven :)

Vad tycker ni ska jag prova att bli av med dom eller låta dom frodas ..inte kul när dom tar över allt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok Freddi gör inte som jag att börja klippa dom.

Jag tänkte ahh bara att klippa av dom så försvinner dom.. men ack vad jag hade fel för dom som jag inta hann fiska upp fick nya rötter och slog sig ner o bildade en ny kolloni plus att där jag klippte av..dom fick nya huvuden och var lika glada för det.

Vilka maskiner dom sprider sig något SJUKT eller så är mitt kar knapp heaven :)

Vad tycker ni ska jag prova att bli av med dom eller låta dom frodas ..inte kul när dom tar över allt?

:!:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7937:!:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också missat denna tråd,verkar som man får ta det varligt med dessa knapparna.

Handskar på tydligen,har förvisso märkt att det ska man nästan på andra mjukisar med.

Tänker försöka hålla dem på ett område.Men får se hur det blir med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok Freddi gör inte som jag att börja klippa dom.

Jag tänkte ahh bara att klippa av dom så försvinner dom.. men ack vad jag hade fel för dom som jag inta hann fiska upp fick nya rötter och slog sig ner o bildade en ny kolloni plus att där jag klippte av..dom fick nya huvuden och var lika glada för det.

Vilka maskiner dom sprider sig något SJUKT eller så är mitt kar knapp heaven :)

Vad tycker ni ska jag prova att bli av med dom eller låta dom frodas ..inte kul när dom tar över allt?

Jag skulle nog försöka få bort/begränsa dem eftersom de verkar ta över din burk på bekostnad av andra koraller. Har du försökt att dra bort dem med tång istället för att skära i dem (vet inte om det är effektivare men det kan hända att du då lämnar mindre rester som blir till nya knappar)? Jag hade nog begränsat området så att de inte kan sprida sig via din LS genom att skapa separata stenpartier.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ är ju att lyfta ut en sten i taget och låta den torka i någon vecka eller två på ett säkert ställe, sedan skrubba av den med borste i en hink med vatten. Hanskar på naturligtvis. Låta den torka igen och sedan lägga tillbaka i karet.

Jag hade nog kört denna varianten med en sådan invadering av knappar.

Eller byta stenar med andra som vill ha lite knappar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är såååå illa att det är så många mil mellan oss som vanligt inom denna hobby annars hade jag kommit på en ggn =).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...