Gå till innehåll

Bra mått på kub?


papi

Rekommenderade inlägg

Funderar på att uppgradera och ett alternativ skulle kunna vara en större kub. Ett populärt mått verkar vara 65x65x65. Jag vill kunna återanvända min 150 W MH och funderar på om karet blir väl högt för den effekten och kanske annars också? Vilken glastjocklek bör man välja för ett kar i den här storleken och bör man ha några stabiliseringslister att fästa utrustning på? Mitt chromis har ett uttag för påhänsskummaren vilket gör att den verkliga vattenhöjd är betydligt lägre än karets totala höjd, är detta något som behövs? Alla tankar och erfarenheter välkomna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glastjockleken är i största mån beroende av höjden på akvariet, alltså ju högre akvarium desto tjockare glas (i princip). Självklart har även längden en betydelse pga att glaset böjs av trycket, men den största faktorn är höjden.

Om du ska bygga/beställa en kub rekomenderar jag 50x50x50, varför? Jag har ett 320L saltkar med en 400w lampa och det ger ett lysande snyggt ljus, det tycker både jag invånarna i burken. Jag har ett 60cm djupt akvarium och ljuset tränger lätt ner till botten av tanken. 50x50x50 skulle vara gränsen för en 150w lampa för min del.

Men om jag vore dig och hade rum med ett 65x65x65 skulle jag skippa höjden och bygga ett 65Lx65Bx50H, på det sättet fungerar fortfarande 150w lampan relativt bra (om nu det var kraven).

Glastjockleken går att räkna ut, googla lite eller leta här på guiden så hittar du nog info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kub jag har håller L55xB55 så mindre vill jag helst inte att den blir ;)

En höjd på 50 eller 55 kanske är bättre då, tror du det skulle se OK ut med ett lite okubiskt mått på höjden? Annars kan man ju iof köra full höjd men lägre vattennivå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Illustratören: han har ju redan en kub på 55*55*55. Inte lönt å bygga en 50*50*50 då :) Har själv ett Chromis och skulle jag bygga en större kub skulle jag aldrig göra det högre än 55. Är ju nog besvärligt att nå ner till botten som det är.

Det översta vita karet på denna länk är ett grymt cleant bygge !!

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1140900

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ops visste inte måtten på din nuvarande kub, sorry!

Jag skulle köra bredare och längre och endast 50cm högt, sedan experimentera hur högt från ytan jag ska placera ut 150w lampan. Vore kanske nice att endast lysa upp där korallerna är dvs rikta in ljuset på LS:en. Det blir ju mindre alger på rutorna då =-)

Förstår faktiskt inte problemet med 65cm djup på karet. Själv har jag 60cm och mitt kar står ca95cm upp dvs kanten på karet är 160cm från golvet. Det är ju bara att ställa sig på en pall/stol en gång i veckan och hur ofta behöver man (men händerna) komma åt botten? Jag köpte en grip arm och en skrapa på arm för ca3 mån sedan och det underlättar enormt. Oftast behöver jag inte ens upp på stolen för att rengöra.

Om jag skulle bygga ett nytt kar skulle det bli högre och stå ennu högre upp, de är så jäkla skönt att inte behöva böja sig varje gång man ska titta in i karet. Och det blir så lätt att fixa med sumpen, jag är oftare i sumpen och härjar en i akvariumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Tony om höjden, min "kub" är 65 cm hög och det är jäkligt bökigt att komma åt nere på botten.

Sen spelar ju höjden på bänken en viss roll oxå rent praktiskt..

Det ser fint ut. Har du byggt själv eller är det ett kit med bänk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack..

Det är ett kit:aqualantide kub ca. 250l

Gillar den här modellen skarpt, men just höjden och "glas överliggarna" gör att det är besvärligt att komma åt på botten.

Tror tyvärr att just den här modellen utgått.

post-1632-14468914220473_thumb.jpg

post-1632-1446891422062_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var väldigt mycket i vägen där, ser inte lättservad ut alls.

Har bestämt mig för att 65x65 och 55 i höjd nog blir optimalt. Skapligt med ljus på botten med 150W MH och DSB och lite lättare att nå ner. Mer troligt att möbeln håller för den mindre vikten är det ju också med lite lägre höjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bara ska göra en likadan kub fast 10cm djupare och bredare så kan du väl lika gärna behålla den gamla?

Du kommer ju inte få några nya möjligheter när det gäller fisk osv direkt, eller har jag missuppfattat dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett förslag är att göra kuben så stor som du har plats med på bredden och längden. Jag tycker att det är snyggt med mycket fritt simutrymme runt om stenformationen. Burken behöver ju inte vara full med sten, snyggare med en atoll i mitten. Sedan kan du ju komplettera med några T5 runt om Höjden avgör ju lite vilken belysning du ska ha, vill du använda 150w så är du begränsad om du inte placerar alla koraller överst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst det blir en rätt måttlig uppgradering Martin men iaf 60 liter större volym och 13 dm2 mer botten att inreda.

Håller med om att det kan vara snyggt med lite simutrymme runt stenen Joakim. Var inne på att gå upp till 70 cm men är lite orolig för hur det påverkar bänken. Med den här lösningen blir det iaf väldigt enkelt och billigt då jag kan återanvända allt från mitt Chromis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett förslag är att göra kuben så stor som du har plats med på bredden och längden. Jag tycker att det är snyggt med mycket fritt simutrymme runt om stenformationen. Burken behöver ju inte vara full med sten, snyggare med en atoll i mitten. Sedan kan du ju komplettera med några T5 runt om Höjden avgör ju lite vilken belysning du ska ha, vill du använda 150w så är du begränsad om du inte placerar alla koraller överst.

Håller fullkommligt med =-)

Dra till med 100x100x50 så blir de nog ett riktigt läckert kar, en halvkub =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir utan sump. Nuvarande kar har gått bra utan både UVC och fosfat/kolfilter så jag skall försöka hålla det enkelt med bara en intern eller påhängsskummare. Lite sugen på en intern och hålla allt vatten i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...