Gå till innehåll

lite fakta om clowner sökes


saltmarcus

Rekommenderade inlägg

hejsan, marcus här! jag har lite frågor om clowner:

*hur ska man inreda ett 28 liters kar om man ska ha 1 clown??

*tål dom förändringar i salthalten??

*ska dom ha stark cirkulation??

*hur ska dom skötas i allmänhet??

*kan dom ha en temperatur på 23-25 grader??

*är dom lättskötta??

*är det något mera jag bör tänka på om jag ska ha 1 liten clown i ett 28 liters??

lite frågor inför min lilla clown ``nemo``

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

1: det är inte så noga, bara dom har lite simyta då dom sällan gömmer sig i stenen men några grottor för det estetiska kanske.

2: ja, dom är väldigt tåliga men det är väl inget som rekomenderas för någon saltfisk.

3: medel måttigt.

4: matas nån/några ggr om dagen, men inte för mycket om det bra är till en. annars är det väl inget mer man ska behöva tänka på?

5: ja, den temperaturen är lagom.

6: ja, clowner är nog bland dom lättaste och tåligaste salt fiskarna.

7: skaffa 2 clowner så den får lite sällskap så den inte stressas ihjäl för att den är ensam då dom brukar leva som par.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bestämm dig för en handlingslinje och följ den. Det började med att du enbart skulle ha levandesten, till att du skulle ha putsarräkor sen 1 clown och nu 2. Nästa vecka vill du säkert ha en kirurg i ett 28liters! Vill inte låta tråkig men det kanske är bäst att du börjar börjar med små sötvattensfiskar i ditt 28liters tills du har råd med större, alternativt att du kör på din första plan vilket var att ha LS och räka. Blir nog bäst så för fiskarna då ett 28liters med LS, skivisar och knappar inte lämnar så mycket simyta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha två clowner, och när dom blir för stora så försök att byta till dig två mindre igen.

/PP

japp halogen, det va precis vad jag tänkte. men kan man inte bara köpa 1 och ha den tills den är för stor och byta ut den?? eller måste man ha 2??

nu har jag bestämt mig för en plan: ska eventuellt till illustratören i helgen och köpa LS. senare nästa månad åker jag dit igen och byter min skummare mot knappar och skivisar. på samma gång köper jag 1 st ``mini`` clown på akvariehobby(deras är typ runt 2-3 cm nu. det va min planering.

kan jag ha den i typ 1 år då??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag ett 28L är på tok för litet för en klovnfisk. Det är faktiskt ett levande djur och att ha en fisk i 28L akvarium en längre tid är faktiskt för litet även för en liten klovnfisk.

Mina klovner rör sig på en volym av ca50L och det är minimum volymen som jag skulle rekomendera. Marcus kom ihåg att du är nybörjare och 28L är inte ett bara litet för dig, det är litet för en expert.

Det är alltså inte ett bra nybörjar akvarium och särskilt inte lämpat för en firre. Du kan få vattensvängningar om du missar vattenbytet med någon dag bara. Börja du lugnt med lite skivisar och några enkla tåliga koraller.

28L = storleken av en toalett (för oss människor), skulle du vilja bo i en toa som någon annan spolar i och ger dig vatten i kranen? Vad skulle hända om någon glömmer ge dig vatten en vecka eller inte spolar i toaletten på en vecka (alla glömmer bort någon gång). Svaret är att det skulle lukta piss och skit, och du skulle förmodligen dött av vätskebrist. Ingenting man önskar någonting levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag ett 28L är på tok för litet för en klovnfisk. Det är faktiskt ett levande djur och att ha en fisk i 28L akvarium en längre tid är faktiskt för litet även för en liten klovnfisk.

Mina klovner rör sig på en volym av ca50L och det är minimum volymen som jag skulle rekomendera. Marcus kom ihåg att du är nybörjare och 28L är inte ett bara litet för dig, det är litet för en expert.

Det är alltså inte ett bra nybörjar akvarium och särskilt inte lämpat för en firre. Du kan få vattensvängningar om du missar vattenbytet med någon dag bara. Börja du lugnt med lite skivisar och några enkla tåliga koraller.

28L = storleken av en toalett (för oss människor), skulle du vilja bo i en toa som någon annan spolar i och ger dig vatten i kranen? Vad skulle hända om någon glömmer ge dig vatten en vecka eller inte spolar i toaletten på en vecka (alla glömmer bort någon gång). Svaret är att det skulle lukta piss och skit, och du skulle förmodligen dött av vätskebrist. Ingenting man önskar någonting levande.

jag testar ändå :) jag säljer dom när dom har blivit för stora. akvariehobbys är som sagt typ runt 2-3 cm nu. och när dom e 5 cm säljer/skänker jag bort dom. jag vill testa. det borde funka ett litet tag. det är mitt beslut. men jag väntar med och skaffa en clown tills att jag kan sköta karet rätt. testar med dina skivisar ett tag. lyckas jag sätter jag in en clown.

mår den dåligt så skänker jag bort den.

det är mitt beslut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...