Gå till innehåll

Blivande fukt problem?


Maro

Rekommenderade inlägg

Hejsan ,Är i planeringfasen o funderar på att bygga in akvariumet i en klädkammare,

Har ett 576l,160 brett,Till början blir det 3*150w o 2 T5 rör. klädkammaren är 3,2 kvm .I huset finns en mekanisk ventilation från toaletter o kök ,tvättstugan o även då klädkammaren. Funderar på om det kanske blir för mycket fukt i ventilationens rör med tiden o jag kan få problem även i dom andra rummen.Kanske man skulle göra ett hål i väggen istället för som nu taket och sätta dit en fuktstyrd fläkt. Har nyss gjort om hela kammaren med papptapeter o trägolv men det kanske man får riva ner o istället ta våtrumstapeter? Vad tror ni om eventuella problem lukt o fukt då jag även ska använda den för kläder samtidigt Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt räkna lite på det och det ser kritiskt ut. En gammal norm säger minst 0,35 l/s och m2 bostadyta i den här typen av system och om garderobens frånluft även täcker in ett normalstort sovrum blir det totala luftflödet för lågt för att det skall kännas bra. Nu kan flödet iof vara betydligt större men det måste man mäta för att veta. Värmeutvecklingen i ett så litet rum kan också bli ett problem. Någon form av ytterligare ventilation vore nog bra att komplettera med.

Du har eget hus låter det som, är det någon yttervägg i garderoben?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Jo jag har en yttervägg till klädkammaren, kanske bättre o sätta ett rör ut med en fläkt, Jag är inte så duktig på ventilation o tänkte att det till slut blir kondensvatten i rören som kanske kan rinna tillbaka , Har möjlighet o höja flödet på luften men då låter det ju en hel del i resten av huset.Angående värmen så är man lite orolig men har en luftvärme pump som man kan kyla med fast då snurrar väll mätaren lite väl fort.Kanske enklare o bygga en vanlig bänk. Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att det ska vara några problem om du har en mekanisk frånluft i garderoben. Men du bör nog göra något åt väggarna i garderoben så fukten inte kryper den vägen. Tex våtrumsväv eller dyligt på väggarna, även golvet kan vara bra att försegla då ett akvarium innebär en massa slabb.

Är dina ventilationsrör odentligt dragna och isolerade så ska det inte vara några problem med fukt i dem. Och är det frånluft ska den utsugna luften inte passera några fler rum. Så det ska inte bli nån fukt för övrigt i huset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frånluftskanaler är sällan isolerade vilket gör att varm fuktig luft riskerar att kondensera om man ligger för nära daggpunkten. Om jag räknade rätt tillför man motsvarande 10 g vatten per kg luft som lämnar graderoben vid ett luftflöde på 10l/s vilket är rätt mycket. Man skulle vilja mäta luftflödet men det är inte så lätt utan specialinstrument.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Jo jag har en yttervägg till klädkammaren, kanske bättre o sätta ett rör ut med en fläkt, Jag är inte så duktig på ventilation o tänkte att det till slut blir kondensvatten i rören som kanske kan rinna tillbaka , Har möjlighet o höja flödet på luften men då låter det ju en hel del i resten av huset.Angående värmen så är man lite orolig men har en luftvärme pump som man kan kyla med fast då snurrar väll mätaren lite väl fort.Kanske enklare o bygga en vanlig bänk. Mvh Magnus

Ett rör ut med en varvtalsstyrd fläkt och ett rejält luftintag. För att bli av med värmen är det bra att kunna variera luftflödet vinter/sommar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byggnormen säger att det ska vara isolerat. Annars så skulle det droppa vatten om varenda frånluftskanal på vintern, då dom i regel ligger på vinden eller andra ouppvärmda ytor.

Själv låter jag fukten från akvariet gå in i frånluftvärmepumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säkert sant för ouppvärmda utrymmen men i uppvärmda utrymmen isolerar man normalt inte frånluftskanaler. Förutom risk för fuktproblematik så är det en stor mängd värme som måste ventlieras bort ur garderoben, ett normalt luftflöde räcker inte för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har både till och frånluft i den mekaniska ventilationen finns det väl risk att man förstör hela flödet i huset om man sätter in ett extra utsug i huset. Den luften måste ju komma någonstans ifrån också. Om det är ett nyare hus så bygger väl hela det ventilationssystemet på att huset i övrigt är tätt så du bör nog prata med någon ventilationsexpert innan du gör något.

Har du funderat på luftavfuktare? Sen kanske du kan använda överskottsvärmen till att värma resten av huset så får du igen lite av elkostnaden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har både till och frånluft i den mekaniska ventilationen finns det väl risk att man förstör hela flödet i huset om man sätter in ett extra utsug i huset. Den luften måste ju komma någonstans ifrån också. .

Just därför behövs ett rejält luftintag i garderoben, för att få in ersättningsluften utan att påverka övrig ventilation. Bäst vore ett eget litet aggregat med både till och frånluft för utrymmet men då börjar kostnaderna dra iväg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för att ni delger era tankar,Huset är från slutet av 70 talet så det är inte särskilt tätt *ler*alla rum har en smal springa i dörrposten och den luften kanske inte räcker till ? Ventilationsrören är isolerade på vinden för att sedan gå ut i en *fejkad* skorsten. Jag inillar mig att det till slut blir vatten i rören för flödet på luften är för liten. Vet ej om jag har någon lust o slå några hål i tegelväggen för både inkommande luft o utgående.funderade även på en luftavfuktare men den allstrar en del värme så det blir väll för mycket värme o fukti det lilla utrummet.

Får väll bygga en snygg bänk i rummet istället Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just därför behövs ett rejält luftintag i garderoben, för att få in ersättningsluften utan att påverka övrig ventilation. Bäst vore ett eget litet aggregat med både till och frånluft för utrymmet men då börjar kostnaderna dra iväg.

http://www.airstar.se/

Kanske en sådan här vore något. Då får du både till och frånluft. Om du installerar denna eller någon liknande värmeväxlare i rummet utanför garderoben så utnyttjar du värmen också. Ta upp tilluftsventiler och installera frånluftsfläkt i garderoben ut mot rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har både till och frånluft i den mekaniska ventilationen finns det väl risk att man förstör hela flödet i huset om man sätter in ett extra utsug i huset. Den luften måste ju komma någonstans ifrån också....

Har du balanserad till från luft? vanligast i hus från 70-talet är självdrag eller mekanisk frånluft med tillluften från tilluftsventiler, fönsterspalter och /eller otätheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...