Gå till innehåll

Transperant silikon


watter

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Om man väljer att limma sitt kar med transparent silikon, innebär detta några problem jämfört med den svarta? Har bara ett svagt minne långt bak i huvet att om man har otur så kan kalkalger börja växa bakom den transperanta silikonen och orska läckage, stämmer detta?

Tack på förhand :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Är detta med att kalkalger letar sig in bakom transparent silikon ett verkligt problem eller nåt som man ska oroa sig för. Mitt nyinköpta kar har transparent silikon, eftersom det är nytt tänker jag inte ställa mig och silikona om det. Ett alternativ är att lägga på ett lager med svart silikon utanför det transparenta, går det? Är det nån mening med att göra det?

För mig känns det väldigt långsökt att det skulle vara ett verkligt problem men 300 liter är ju alltid 300 liter... För att algen ska kunna komma bakom silikonet måste det ju finnas vatten där och det är väldigt jobbigt att få bort silikon även med rakblad.

Nån som har konkret erfarenhet eller tankar i frågan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att ämnet kom upp. Tänkte just ställa samma fråga. Går i planeringsstadiet och funderar på transperant silikon mer av estetiska skäl, men om det är ett reelt problem med kalkalgerna får man väl ta svart..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om algerna kryper bakom silikonet så kan det ju hända två saker, antingen så fläker de isär fogen så det börjar läcka eller också proppar de igen tendenser till att det skall börja läcka så risken snarast minskar. Så frågan är ju, finns det några verkliga exempel på att ett akvarium börjat läcka där man kan spåra det till det här fenomenet?

Sen är det ju en annan sak med det estetiska, vissa akvarister är ju rent hysteriska med allt som inte är vattenkammat och krattat och det är klart att är man med i det laget så kan det ju bli frustrerande om det växer nånting på ett ställe där man inte kommer åt att göra nåt åt det. Det är ju dock en något annan sak än att vara orolig för att det skall börja läcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det jag funderar på med; om det finns faktiska exempel på att läckage uppstått pga kalkalger bakom fogen. Ibland får man känsla av att det finns sanningar i hobbyn som inte är grundade på fakta, utan på mer eller mindre kvalificerade gissningar. Antar att majoriteten hat svart silikon, men du/ni som har transparant silikon, vad säger ni?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

spelar ingen roll om du har svart,vit,röd,grön eller transparant silicon vill algerna växa under så gör de det. Däremot är jag ganska säker på att de inte kan skapa något läckage för den viktigaste bitten av fogen ligger mellan glasrutorna och tar sig algerna dit då har du troligtvis redan ganska blöt om fötterna. Det vanligaste läckaget är att fogen börjar släppa mellan rutorna på grund av ålder och annat. Sen som tilläg spelar det ingen roll om man använder akvariesilicon eller glassilicon det är nämligen samma produkt dock ska man inte använda byggsilicon av två anledningar dels innehåller det antimögel medel i vissa fall och sen är det inte ättiksbaserat så det ättsar sig inte fast i glaset.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har akvarier med både klar och svart silikon. I och med att jag skrapar kalkalger ungefär en gång i månaden med brytbladsknivblad blir det så tyvärr att jag skär in litet mellan silikon och glas. Är det klart silikon växer det in kalkalger där och så får jag skrapa i springan så den blir litet djupare. Med svart silikon drar algerna inte in sig i springan på samma sätt så där är det litet mindre petigt att skrapa kalkalger.

Jag limmar alltså bara med svart silikon till mina kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...