Gå till innehåll

Chelmon Rostratus - erfarenheter?


epkbal

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag funderar på att skaffa en Chelmon Rostratus till mitt kar för att försöka få bukt med glasrosorna som breder ut sig. Har läst en del om den, bl.a. att den inte är helt revsäker och att det kan vara svårt att få den att börja äta.

Någon som har erfarenhet av den?

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte ägt en själv men jag har läst mängder med trådar om den och hört ett antal personliga erfarenheter av den supersnygga fisken. Den är väldigt svår fisk av många anledningar och tycker inte den är särskilt lämplig i det genomsnittliga rekvaret. Den är svår få att äta, den får ofta rejält med stryk av kirurger för den liknar dom och dessutom kan den vara orevsäker (skumt ord).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är skitsvår! dom brukar tyvärr dö av svält inom 6 månader. Dom äter artemia, mysis och glasrosor med stor aptit. Men det verkar som det inte räcker. Ett 720 med 170kg sten räckte inte för att livnära min förra mer än 4 månader. Så det dröjer nog ganska länge innan jag provar med en ny fast att jag har ett större kar. Men visst är den vacker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chelmon är verkligen en av de finaste saltfiskarna. Jag har haft min i över ett år och den äter massor med artemia, dock inget torrfoder. Den är jättebra på att ta glasrosor, jag har en del i sumpen men i karet har jag aldrig sett en enda.

Den har aldrig ätit på någon korall men tydligen kan den vara svår på räkor och rörmaskar. Jag har en cylinderros i karet men den har han aldrig rört.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft två och bägge har ätit på mina Symphyllior, Lobophyllior och Trachyphyllier ingen av korallerna överlevde. Fiskarna åt dock bra allt fryst som de serverades samt glasrosorna.

Idag har jag istället räkor som äter glasrosor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

själv har jag en jätte fin stor chelmon som tog glasrosor+en annan sort som heter Anemonia cf.majano enligt The modern coralreefaquarium som förstörde några fina koraller jag hade. Nu äter han bara pellets, jag får han inte och äta nått annat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...