Gå till innehåll

DIY - Magnetiska fraggstenar


admin

Rekommenderade inlägg

Aerie har satt sig ner och skrivit en artikel om att tillverka magnetiska fraggstenar

Läs mer om detta i denna del Magnetiska fraggstenar

eller

Magnetiska fraggstenar

Inledning

Den här artikeln beskriver hur man gör fraggstenar som man kan fästa på akvariets glasrutor med hjälp av magneter. De har fördelen att man kan utnyttja utrymme som annars inte används och det är lätt att flytta runt korallerna för att hitta en bra placering.

Material

Fragstenar eller små bitar av levande sten eller annat passande material

Borrmaskin med lämplig storlek på borret, ca 1cm

Supermagneter(neodymmagneter).

Glassilikon

attachment.php?attachmentid=16209&thumb=1&d=1188313664

Tillvägagångssätt

Borra ett ca 7mm djupt hål i stenen som magneten passar ner i. Viktigt att tänka på här är hur man sätter hålet, magneterna är inte starka nog att hindra stenarna från att snurra runt för att lägga den tyngsta sidan nedåt. Min första sten snurrade runt när jag satt fast korallen så den hamnade upp och ner. Sätt därför hålen i den ände som du tror kommer hamna uppåt så slipper du överraskningar när du limmat på korallen. När hållet är borrat, skölj ur geggan som blir och låt torka om stenen varit blöt. När stenen är torr, fyll hålet med silikon och tryck ner magneten. Se till att smeta silikon över hela magnetens baksida också så att den inte kommer i kontakt med vatten(magneten består av bla järn som rostar i saltvatten). Platta ut det så att stenen kommer ligga plant mot rutan, det får gärna bli ett tunnt lager på baksidan av stenen som kommer i kontakt med rutan, bättre än att den kan repa rutan när du flyttar den.

Låt torka ett par dagar.

Prova att sätta i stenen och se hur den hänger på rutan och fäst sedan korallen på bästa sätt.

attachment.php?attachmentid=16210&thumb=1&d=1188313664

Angående magneterna så finns de bla på Coolstuff.se. De på 1cm diameter och 5mm tjocka räcker dugligt, de mindre orkar tyvärr inte tyngden av stenen. De som är 2cm diameter behövs nog om det ska vara några större koraller på dem.

Länkar

http://www.coolstuff.se/p146/product_info.html?ref=7&affiliate_banner_id=1

http://www.aqua-mags.com/

Författare

Samuel Ivarsson (aerie)

attachment.php?attachmentid=16211&thumb=1&d=1188313664 attachment.php?attachmentid=16212&thumb=1&d=1188313705

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gissar på paket två, då det sitter 16 små och 5 mellan size magneter på "pinnen" i första bilden. Lägger man sedan till de tre som sitter i stenarna så får man 16 små och 8 mellan som paket två består utav. ;)

Bra idé som jag vill minnas ha läst om på något annat forum? :smiley24:

Ivf, bra med en artikel om det! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag funderar på att använda neodym-magneter från Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251097 för att sätta fast back to nature slim-line bakgrundsskivor i akvariet enligt samma metod. Detta för att vid behov kunna plocka loss skivorna för rengörning. Tänkte sätta en magnet i varje hörn skivorna och har inte planerat att sätta fast några tunga fraggar på skivorna. Glasstjockleken på de akvarier jag tänkt göra detta på är 8 mm respektive 12mm. Eventuellt funderar jag även på att använda denna metod på ett akvarium med 24mm glas. Frågan är ungefär hur starka magneter ska jag använda för respektive glasstjocklek? Magneterna ska vara så pass starka att bakgrunderna hålls ordentligt på plats, men inte sitta fast allt för hårt. Lite kan man justera genom att lägga t.ex. trälister som extra distans bakom bakrutan, men behöver veta ungefär vilka magneter som man ska köpa, speciellt eftersom magneterna är dyrare ju starkare de är så man slipper betala mer än nödvändigt. Ska man använda likadana magneter på baksidan av akvariet, eller funkar det att ha något annat, t.ex. lister av stål?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länken i mitt tidigare inlägg är till kategorin "magneter", dvs alla magneter på Clas Ohlson, titta inte bara på den allra översta produkten på sidan, det är nog inte ens neodym. Eftersom jag inte vet vilken av alla deras neodym-magneterna som är mest lämplig länkade jag till hela kategorin magneter. Skulle en häftkraft på 7kg vara lagom per magnet, 4 fästpunkter per slim-line skiva för akvarium med 12mm glas, eller ska man ha kraftigare eller svagare magneter?

Några exempel på neodym-magneter:

0,8-0,9kg http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15098805

1,4kg http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20792794

7-13kg http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15084347

7-31kg http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15087117

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lägg en slimline BTN på ytan av en balja.. belasta den sen ovanpå med tex en sten på 1 KG. sjunker den då så vet du eller öka till 2 kg osv.. till slut vet du vilken lyftkraft BTn'en har så kan du enkelt inse vilka neodym du behöver... det du ska tänka på att trycket ökar även i "djupled".

känns som detta kan ge en smidig lösning eller ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan meddela att mitt glas är 12 mm och mina 1cm neodym magneter klarar nätt och jämnt hålla fraggstenarna uppe, rör man dem lite för fort så ramlar de ner direkt(eller om en katt får för sig att hon ska plocka det där silvriga på rutan...). Så för min del så ligger alla fraggstenar antingen torra eller i stenröset nu, skulle behöva tjockare magneter för att få det att fungera igen. Alternativt så välmående koraller att de växer ut över glaset fort :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ej bestämt säkert hur jag ska sätta fast magneterna. Alternativet att gröpa ut bakgrunderna liknande det som gjorts i artikeln ovan verkade först lockande, men efter lite mer tanke vill jag nog först testa att placera magneterna så de inte syns när man tittar in i karet och då behöver man inte kamouflera dem, utan kan sätta dem direkt på bakgrunderna (efter att man kapslat in magneterna i silikon). BTN slim-line skivorna är ca 1cm tjocka, så det lägger till ca 10mm utöver glastjockleken som magneterna ska orka att hålla ihop i så fall, vilket innebär att jag skulle behöva ännu starkare magneter. Jag börjar nog med att köpa ett par med 10kg häftkraft och testar, sedan får jag se hur tjockt glas de klarar av och om jag ska köpa fler av samma sort eller starkare eller svagare.

Skulle vara snyggt om man kan lyckas med att få mjukisar som t.ex. skivanemoner, xenia, stjärnpolyper, knappar etc att växa över hela bakgrunden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lyckats att fästa två olika stjärnpolyper på BTN slim line. Metoden jag använt var 1: En sten full med stjärnpolyper lutades mot bakgrunden och metod 2 var att fästa en lös "matta" av stjärnplyperna i en gjord spricka i bakgrunden. Jag har sett ett försök (Havre) att sätta dit Xenia med hjälp av en tandpetare (tror jag det var) - såg ut att funka bra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
Jag har lyckats att fästa två olika stjärnpolyper på BTN slim line. Metoden jag använt var 1: En sten full med stjärnpolyper lutades mot bakgrunden och metod 2 var att fästa en lös "matta" av stjärnplyperna i en gjord spricka i bakgrunden. Jag har sett ett försök (Havre) att sätta dit Xenia med hjälp av en tandpetare (tror jag det var) - såg ut att funka bra.

MVH Lasse

Att limma stjärnpolyps"mattor" med superlim ( cyanoakrylat ) fungerar också fint

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...