Gå till innehåll

ny kamera


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Jag är sugen på en ny kamera då den jag har inte duger. Har inget stort fotointresse (än iallafall), men tycker det är ganska skoj att fota akvariet, jag har ju dessutom nyligen blivit pappa och vill gärna kunna ta lite bra bilder av min lilla tös.

Har varit lite sugen på att prova en systemkamera ett tag, men tyckt det har varit lite för dyrt. Fast så upptäckte jag nu när jag började kolla lite att det går att få en Nikon D40 för under 5000. Så frågan är om jag ska satsa på en systemkamera eller helt enkelt hålla mig till kompaktkameror?

Tror ni det går att få bra bilder med en D40, eller borde man gå upp till Canons 350d el 400d? samtidigt så tycker jag nog att det blir lite mycket pengar med Canons alternativ... Det finns ju några kompaktkameror som borde kunna ge bra bilder, svärfar har en Canon Powershot G7 som tar väldigt bra bilder, fast den kostar ju i stort sett lika mycket som en D40. Utbudet av billigare kompaktkameror är dessutom stort, man kanske kan ta hyggliga bilder med en billigare kamera? Någon som kan bidra med lite tankar kring kameraval?

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För framtida bruk och utbyggnadsmöjligheter så hade jag nog valt en systemkamera. Har själv en Nikon D70s som jag är väldigt nöjd med, har fått höra av andra också att den tar bra bilder. Polaren har en Canon 350D med något värstingobjektiv som kostade mer än hans hus, och den har jag också testat, var mycket nöjd med den också.

Många små kompaktkameror tar mycket bra bilder och min gamla Cnon Ixus 400 var jag ruskigt nöjd med tills den började strula, min lilla Sanyo Xacti är jag också mycket nöjd med fasten jag inte använder den så mycket nu längre när jag skaffat min Nikon. Blir väl om man skulle gå på fest och inte orka ta med systemaren antar jag...

Valet mellan olika fabrikat är också svårt. Canon/Nikon brukar vara som valet mellan Volvo/Saab eller Intel/AMD, det brukar vara två läger med folk som förespråkar sitt val. Jag brukar säga till folk att de ska känna på de varor de är intresserade av och se vilket som ligger skönt i handen och hur pass lätt-tillgängliga de olika knappar och rattarna är. Alla har inte likadana händer iheller.

Sen finns det en uppsjö av sidor på nätet med recensioner och tester på de olika kameramodllerna, så det är bara att börja söka.

Här gar du ett par olika populära sidor att titta på:

http://www.steves-digicams.com/

http://www.dpreview.com/

http://www.fotosidan.se/

Glöm sedan inte att kolla upp priser också, det kan löna sig att köpa ett kit direkt med ett extra objektiv om det nu blir en systemkamera.

http://se.pricerunner.com/t/17/Foto

Skulle jag köpt en kamera idag så hade det antingen blivit en Canon 400D, Nikon D80 eller en Nikon D40x. Pricerunner har också recensioner om man går in på varje enskild kamera, där man kan välja produktinformation osv.

Lycka till i valet och kvalet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

D40 är en mycket bra kamera, och du skriver "gå upp" till 350d.. det är snarare att gå ner. Jag köpte in en d40 till jobbet i vintras och jag är mycket nöjd med den, väldigt prisvärd och bra kamera. Hemma har jag en Nikon D80, den kostar iofs lite mer men den kameran är jag sjukt nöjd med. Som Laggeman säger är det lite som volvo vs. saab. Gissa vilken sida jag står på? ;)

Har vänner som håller till på "the dark side" och kör Canon, har testat några av canons kameror (350d, 400d, 10d) och det är väl inga dåliga kameror, men jag väljer ändå min D80 framför dem.

Mitt råd, kör på d40'n som är billig och bra så har du lite slantar över att köpa gluggar för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Om du vill få/plåta vackra porträttbilder på din familj tycker jag du ska välja en systemkamera då den har vissa möjligheter som inte alla kompaktkameror har.

Val av märke tycker inte jag spelar så stor roll men vissa saker ska man nog tänka på.

Köper man en systemkamera och finner det roligt att fotografera så står snart nya bättre objektiv och andra tillbehör på önskelistan.

Själv köpte jag hem en Nikon D40 för några veckor sedan vilket var för min del en stor tabbe.

Jag hade den hemma i ca sju timmar innan jag åkte och lämnade tillbaka den.

Det är säkert en jätte bra kamera men den har en stor nackdel.

Nikon körde förut med autofokus motorn i själva kamera huset och inte i objektiven.

Nu står Nikon i systemskifte och väljer att göra som de flesta andra märken och sätter då motorn i objektiven i stället.

Väljer du en Nikon D40 så har den ingen motor för autofokus och därmed kan du inte köpa begagnade objektiv till den kameran om du inte vill plåta utan autofokus vill säga.

Däremot är alla nya Nikon objektiv kompatibla med Nikon D40 men dessa är jäkligt dyra.

Väljer du Nikon D80 eller D50 kan du plåta med både nya och gamla objektiv.

Själv visste jag inte detta eftersom jag läst på fördåligt och kunde köpa Nikon D40 på expert för 4650kr med bonuscheck och prisgaranti men jag lämnade tillbaka den pågrund av detta med objektiven och autofokusen.

Jag valde sen en Canon 350d men den ägde jag ungeför lika många timmar då jag var missnöjd med den lilla displayen baktill så tillslut köpte jag en Canon 400D men det kunde säkert likga gärna blivit en Nikon D80.

Däremot är jag mycket nöjd med 400Dn jag köpte och begagnad marknaden är otorligt stor på objektiv och andra tillbehör till Canon.

Ta dig bara en titt på annons marknaden på www.fotosidan.se så får du se vilken uppsjö det finns till Canon.

Oj vad långt det blev men det kanske kan hjälpa dig så du slipper göra som jag och åka fram och tillbaka.

Gjorde likadant senare vid val av objektiv val!! *pust*

Det här valet blev det för min del som jag är mycket nöjd med.

Canon 400D

Sigma 17-70 2,8-3,5 macro

Canon 60 2,8 macro

mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har en D40 och är nöjd med den. Fördelen med AF i obketivet är att den är snabb och tyst. Däremot så begäränsas utbudet av objektiv men det kommer konternuerligt nya objektiv med AF i objektivet.

Skulle jag gå upp ett snäpp i prisklass, så skulle valet bli Pentax K10D.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inga dåliga systemkameror och bildkvalitén är rätt likvärdig. Pentax har precis kommit ut med en uppgraderad K100D som nu även fått sensorrengöring. Bildstabilisering har den sen tidigare.

www.cyberphoto.se/info.php?article=K100Ds1855

Köper du en systemkamera och vill ta närbilder på akvariet bör du kompettera med ett makroobjektiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

D40 är en mycket bra kamera, och du skriver "gå upp" till 350d.. det är snarare att gå ner.

Menade nog mest gå upp till med hänsyn till pengarna, 350d är ju c:a 2000kr dyrare.

Har funderat lite till och det blir nog till att köra på en systemkamera och det lutar för tillfället åt en D40, men ska åka iväg och klämma lite någon dag. Nackdelen med Nikon är väl som någon nämt att beg utbudet av objektiv inte är så stort som till Canon.

Har inte pengar innan lön, men det hade ju varit bra om man hunnit innan augusti är slut så man kan få tillbaka lite pengar av Nikon :)

Fler tankar el ideér?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skule tycka att den största nackdelen med D40 är att den inte ger autofokus med fasta ljustarka objektiv, men behöver man inte det så är det ju inget problem. Föregångaren D50 gör däremot det och den säljs nog fortfarande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att sannolikt alla systemkameror tar bra bilder. För mig blev det en Sony A100 och det roligaste med den är alla roliga begagnade Minolta-gluggar som passar.

Köpte :

fast 50mm 1:1,7:a för 1000:- på tradera.

fast 24mm 1:2,8:a "halvmakro" för 1000:-

70-300mm 1:4,5 för 500:-

90mm Tamron "fullmakro" för 2500:- (av stigigemla)

Klart överkomligt tycker jag !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

well det var ju inget lätt val det här... Lutar i dagsläget fortfarande åt Nikon D40 el D40x, isåfall är frågan om D40x är värd 1500 till? Den har 10 mpix istället för 6 mpix på D40, annars skiljer det nog inte så mycket...

Pentax K100d är också intressant, men den har som D40 6mpix, å andra sidan har den antiskak i huset och en anti-dam funktion som kan vara vettig.

Jag har också förstått att man inte ska stirra sig blind på pixlar, jag tänker inte skriva ut bilder i så stora format och kommer förmodligen inte sitta och redigera eller beskära bilderna jättemycket heller. Så 6 mpix räcker kanske gott?

Hur som helst så kommer jag att handla på El-giganten då jag kan få hygglig rabatt där och med cash-back skulle en D40 förmodligen hamna en bit under 3500kr, då blir där ju pengar över till optik :) Men samtidigt så känns det också som att rabatten gör D40x än mer intressant, beslutsångesten är fullständig :)

Begränsningen av optiken med Nikon tycker jag inte känns så besvärande, då jag inte har några objektiv liggande och det verkar som det kommer fler objektiv med autofokus-motor, Sigma har ju kommit med ett gäng redan och Nikon har ju några, kommer säkert fler framöver också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 mp räcker mycket väl till A3 utskrifter. Fördelen med 10 mp är att du kan beskära bilden hårt och ändå skriva ut stort men de mindre pixlarna ger också mer brus och (teoretisk) sämre dynaimskt omfång.

Det är nog inte säkert att det kommer några ljusstarka fasta objektiv med fokusmotor för D40.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nikon D40 blir nog bra.

Däremot föreslår jag att du köper kameran med en bättre optik än 18-55.

Försök få tag på kameran med Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED klart deras bästa kitglugg eller Sigma 18-50/2,8 macro HSM normalzoom glöm inte o titta på en bätre blixt med Sb-600 / Sb-800

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säkert en bra kamera men rätt hårt bantad. K100D super erbjuder tex bildstabilisering, större sökare, ISO 3200, sensorrengöring, fokusmotor, fler fokuspunkter, bracketing och spegeluppfällning över D40 för samma pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...