Gå till innehåll

deltecs microreef igen..


jonasroman

Rekommenderade inlägg

jag vill inte ha metallhalogen. Tycker de blir för fult o bökigt i ett vardagsrum med armatud hängandes i taket, som dessutom måste byggas in=fult, samt ändå sprider väldigt mkt ljus ut i rummet. Glittret mister jag, men de får gå. Akvariets storlek är perfekt för rummet, o möbelns finish har hög prio. Jag har hittills inte hittat nåt som slåt deltec där...men visst...priset är oförsvarbart högt.

Det finns både T5 och MH som val till AM Anthias. Kika på informationen på sidan som länkades.

Med rätt färg på laminatet så finns det flera färdiga akvarier som håller samma finish som Deltec. Har iofs bara kollat på et Deltec-kar, oc det var helt ok, men de kostar för mycket. Dessutom är innehållet i karet viktigare för mig än utsidan. :)

En MH behöver inte hängas högt upp i taket, finns många som använder ett ställ som man sätter på akvariets kant, och med rätt möbel så sprider de inte mer ljus än T5 gör.

Håll oss uppdaterade om vilket kar det blir och glöm inte sedan att posta bilder på lösningarna i sumpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jonas

När det gäller priset är det mycket man får ta med i beräkningen. t.ex transportkostnader och värdet att få extrautrustningen fabriksmonterad.

Glöm inte heller att både grossist och detaljist har full möjlighet att tulla på sina marginaler om dom känner för det.

Jag har förutsatt att jag får den utrustning som beskrivs i Deltecs senaste info.

Något utbyte av delar i grundpaketet har det aldrig varit tal om.

Ronny

Då får jag hoppas detta gäller mina detaljister också. Marginalerna är små på detta kar, tyvärr. Då är de eheimpumpen du får. skall skolla om de går att byta för min egen del till den tystare hlp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas

Jag vet inte om det finns något rekommenderat riktpris för Deltecs produkter i Sverige men om man frågar olika detaljister om pris så får man olika svar om priset.

Det ger sig självt att den som går ut med lägsta pris också har den den minsta marginalen att spela med, förutsett att det inte är någon jättelik kedja som ligger bakom och kan pressa fabrikanten direkt. Vi har ingen sådan här i landet vad jag vet tyvärr.

Ronny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas

Jag vet inte om det finns något rekommenderat riktpris för Deltecs produkter i Sverige men om man frågar olika detaljister om pris så får man olika svar om priset.

Det ger sig självt att den som går ut med lägsta pris också har den den minsta marginalen att spela med, förutsett att det inte är någon jättelik kedja som ligger bakom och kan pressa fabrikanten direkt. Vi har ingen sådan här i landet vad jag vet tyvärr.

Ronny

Jag måtte ha letat dåligt, för jag har faktiskt inte hittat nån variation alls i priset just på deltecs kar, o då har jag letat på hela webben, inte bara i sverige! Därav min nyfikenhet riktad till de få som beställer ett nytt deltec kar. De verkar finnas små eller inga marginaler baserat på ett högt o fixerat utpris grån grossist, för precis som du skriver lär de inte finnas någon större marknad för deltec i sverige, o därmed ingen möjlighet att pressa priset. Det är väl de som förklarar deras höga priser tyvärr. Har du beställt via nätbutik?? Triton har de lägsta pris jag hittat?, men har du nåt tips om andra detaljister så får du gärna dela med dej av detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan knappast ha en HLP-pump i det lilla utrymmet bredvid sumpen.Pumpen som följer med är en Eheim och den är inte knäpptyst.

Va synd! är de så himla trångt. hur mkt kan en extern hlp pump behöva i utrymme. 15 cm?? Är den avsevärt tystare tror du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aqua Medic håller då minst lika hög kvalitet som Deltec. Blir ju inget riktigt revakvarium utan metallhalogen. Hellre en snygg mh armatur från taket än sterilt T5 ljus.

De där är bara en smaksak. Nog får du ett riktigt rev med "bara " T5. Jag har fått en tilltagande skeptisism mot metallhalogen under mina 20 år som saltvattensakavrist. För de första finns ingen snygg lösning: antingen hänga en metallklump i taket o förstöra vardagsrummet med ljus ut i rummet, eller bygga in den i en överdel, som måste ändå vara så hög att de blir väldigt klumpigt o fult de också. Därtill är min erfarenhet att kalkalger på sikt mattas av av metallhalogen, och att de är betydligt vanligare med mikroalgproblem med MHI än lysrör. Kanske beror de på den stora mängd infrastrålning de sänder ut, som är känt skadligt. Jag tycker vidare inte att spektrat är helt optimalt: för 20 år sen va detta de närmaste solljus man kunde komma, men långt ifrån nära egentligen. Inte särskilt mkt har hänt sen dess..spektrat är fortfarande ganska variabelt o olikt naturligt ljus. Med lysrör får man ett betydligt exaktare o mer styrbart spektra, o genom att blanda olika rör kan man komma mkt närmare de ljus man vill ha än med MHI. Den enda fördelen med MHI är ju glittret, o där håller jag verkligen med om att MHI tillför något extra till akvariet. Jag tror absolut att MHI är på väg ut, t5 på väg in, som en ersättare, tills en ännu bättre ljuskälla gjort sitt intrång. Optimalt vore en öljuskälla med t5:ans fördelar med stabilt o bra spektra, men ändå punktljuskällans fördelar med glittret. Är LED belysningen en sådan???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om T5 gav lika snyggt glitter skulle jag ha valt det direkt. Helt klart bättre på dom flesta punkter, värmer mindre och det är stilrent när man kan ha ett "lock" på.

Däremot är det inte ett dugg billigare att byta ut rör i en armatur där det sitter 8-10 rör som kostar 250:- st, än 2 mh lampor. Om inte LED var så löjligt dyrt skulle säkert alla med glädje hiva ut sina mh till förmån för LED.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om T5 gav lika snyggt glitter skulle jag ha valt det direkt. Helt klart bättre på dom flesta punkter, värmer mindre och det är stilrent när man kan ha ett "lock" på.

Däremot är det inte ett dugg billigare att byta ut rör i en armatur där det sitter 8-10 rör som kostar 250:- st, än 2 mh lampor. Om inte LED var så löjligt dyrt skulle säkert alla med glädje hiva ut sina mh till förmån för LED.

jag håller med dej. har nån sett led ljus in action?

Om T5 gav lika snyggt glitter skulle jag ha valt det direkt. Helt klart bättre på dom flesta punkter, värmer mindre och det är stilrent när man kan ha ett "lock" på.

Däremot är det inte ett dugg billigare att byta ut rör i en armatur där det sitter 8-10 rör som kostar 250:- st, än 2 mh lampor. Om inte LED var så löjligt dyrt skulle säkert alla med glädje hiva ut sina mh till förmån för LED.

exakt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas

Om du får samma pris överallt så köp av den där normalt handlar med tanke på ev. garantier och kompletteringar du vill göra senare. I mitt paketpris betyder fraktkostnad samt värdet att få alla tillval fackmannmässigt monterade mycket.

Hade jag köpt grundpaket och kompletterat självså hade det blivit dyrare

Varje handlare bestämmer ju själv hur mycket vinst han anser sig behöva ha på affären

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas

Om du får samma pris överallt så köp av den där normalt handlar med tanke på ev. garantier och kompletteringar du vill göra senare. I mitt paketpris betyder fraktkostnad samt värdet att få alla tillval fackmannmässigt monterade mycket.

Hade jag köpt grundpaket och kompletterat självså hade det blivit dyrare

Varje handlare bestämmer ju själv hur mycket vinst han anser sig behöva ha på affären

De är så jag också tänkt, att handla inom känd mark. Vad gäller levande ting så åker maj ju mer runt o plockar russinen ur kakan. De blir nog ett "plus" precis som ditt. Vad jag förstått men ännu inte fått bekräftat är att de går inte få med hlp pump, får ej plats. Jag kommer ha 4 st t5 rör från start, men inte vare sej kalkmixer eller reaktor. Tänker nog köra med read seas nya salt PRO, som är till skillnad från tropic marines, bättre anpassat till RO vatten ,med högre calciumhalt. Då är de min förhoppning att jag kan hålla kh o calcium på rätt nivåer med tillförsel av read seas sucess calc, eller möjligen tropicmarines biocalcium. Tropicmarines salt verkar inte vara särskilt bra enligt de "reviews" man läser, kanske ihop med kalkreaktor, men annars startar man med för låga calciumvärden redan från början. jag kommer ha relativt mkt fri bottenyta i den mån de går, med ca 25 kg levande sten. den kommer jag beställa direkt från lådan, så jag säkerställer att den är i bästa skick, fri från mikroalger. vet du om de ingår fläkt i överdelen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade lite med Deltec idag, och det som ingår som returpump är eheim 1260, skummaren är special för microreef, men i princip så kan man få det hela skräddarsytt, ventilationsfläkten är av annat fabrikat numera.

Det skulle fungera att använda en Red dragon som returpump eftersom den är dränkbar, knäpptyst och extremt strömsnål (värmande)

Mvh Leffe - Tritonakvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering för er som varit med i tråden:

Jag har idag beställt mitt deltec akvarium, modell PLUS. Vit. 3 uppgraderingar gjorde jag:

1) bad att få bänken 5 cm djupare, dvs 45 cm. Då blir överhänget mer lagom 5 cm (akvariet är alltså 50 cm djupt). Dessutom blir de lite mer plats till sumpen!!

2) Får en hlp pump som retur istället för eheim, med allt klart med pvc rör etc!

3) 4 st t5

4) Fri frakt o leverans till dörren!

Uppgradering no 1 var rätt så ok i pris. Hlp pumpen är ju förstås dyrare, men pristillägget är helt klart värt detta. Peter M håller nog med mej.

I övrigt enligt standardkonceptet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Listigt med bänken Jonas! Det hade jag inte en tanke på när jag beställde min plus variant. Man får hoppas att teknikerna nere i Tyskland tänker lite själva när dom spikar ihop mitt cabinet. Jag skall ju ha både Fosfatremover och Calciumreaktor med bypass koppling samt top-up system i mitt skåp.

Beställde du också top-up systemet?

Ronny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Listigt med bänken Jonas! Det hade jag inte en tanke på när jag beställde min plus variant. Man får hoppas att teknikerna nere i Tyskland tänker lite själva när dom spikar ihop mitt cabinet. Jag skall ju ha både Fosfatremover och Calciumreaktor med bypass koppling samt top-up system i mitt skåp.

Beställde du också top-up systemet?

Ronny

Hej! .jag beställde inte nåt påfyllning..vill se hur de blir först med plats o så. när jag tröttnat på att fylla på manuellt är de ju lätt att fixa detta själv. Dom löser nog platsbiten för din del. Kul att du satsat på så mkt teknik...ska bli spännande att följa ditt kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas

Du skriver i en annan tråd att du blivit avrådd av flera från att driva fosfatreaktorn via bypass och en shunt från returpumpen.

Vari består nackdelen?

Jag ser bara uppenbara fördelar

Ronny

de vet jag egentligen inte riktigt ens själv, eftersom de är råd från andra, men jag kan kanske se 3 nackdelar: dels vet man ju inte helt enkelt vilket flöde de blir, måste ju mäta detta på nåt sätt, dels tar de ju flöde från returen, o med tiden brukar ju detta minska pgr av ökat motstånd i rören, o då kanske man står där en dag när man skulle vilja ha hela flödet till just returen o inte har råd med detta "steal" fenomen, o sen är ju flexibiliteten lite mindre, röret är där de är, o du flyttar inte reaktorn hur lätt som helst. Vidare är ju pumpen så liten så den värmer ju knappt nåt ändå. men visst, de är trots allt väldigt smidigt med en bypass, o du slipper ju en pump o en sladd..så din lösning blir säkert bra..skillnaderna är nog marginella vad som är bäst här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, så blir det nog men blir det inte samma justeringar med en separat pump

Ställer jag in bypassen på ca 600l/h eller har en pump som ger 600l/h,

trycket in i reaktornblir ju likadant. Att flödet från returpumpen ökar till akvariet efter ett strömavbrott gör väl inge skada?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej har du en separat pump för filtret så ökar trycket om mediat sjunkit ned tills den blåser ett hål i mediat. Och sedan blir hålet större och större när det börjar blåsa vatten genom det. Allt vatten från pumpen går genom filtret och det brukar gå bra att köra fullt flås på pumpen. Har du en bypass så går vattnet den stora vägen i stället om mediat sjunkit ned.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej har du en separat pump för filtret så ökar trycket om mediat sjunkit ned tills den blåser ett hål i mediat. Och sedan blir hålet större och större när det börjar blåsa vatten genom det. Allt vatten från pumpen går genom filtret och det brukar gå bra att köra fullt flås på pumpen. Har du en bypass så går vattnet den stora vägen i stället om mediat sjunkit ned.

Du menar alltså att de är bättre med pump än bypass??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle lösningen kunna vara att strypa returen från sumpen med en kran, efter bypassen ,till akvariet en kort stund för att blåsa runt i reaktorn i händelse av packat media?

Förutsatt att sumpen är dimensionerad för ytavrinningen så att det inte kan bli översvämning förstås.

Ronny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle lösningen kunna vara att strypa returen från sumpen med en kran, efter bypassen ,till akvariet en kort stund för att blåsa runt i reaktorn i händelse av packat media?

Förutsatt att sumpen är dimensionerad för ytavrinningen så att det inte kan bli översvämning förstås.

Ronny

Översvämning borde de aldrig kunna bli...sumpens extravolym skall väl förhoppningsvis understiga akvariets vattenvolym ovan de lilla hålet dom borrat på utblåset, dvs hävertstoppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...