Gå till innehåll

SG ligger nere


Rekommenderade inlägg

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 4 veckor senare...

Ni kan alla känna er lugna att vi i moderatorkretsen upptäcker driftstörningarna också när de händer ;) Självklart är detta ett viktigt område för oss att titta på framöver.

Föreningen baseras ju som vi vet helt på ideellt arbete, och det är gratis för alla som vill att ta del av innehållet och diskutera. Jag kan i detta läge passa på att marknadsföra stödmedlemskapet, som gör att vi kan stärka våra muskler att investera ytterligare i den funktionalitet och säkerhet som ni efterfrågar. Vi vill ju som ni vet inte vara beroende av stöd från annonsörer. Tack till er alla som stöder oss! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar sällan reta upp mig på saker, men en sak prioriterar jag väldigt högt och det är att skilja på saker som är gratis på internet och saker som inte är det och där folk försöker tjäna något på sin hemsida.

Forum är något som jag tycker bör vara gratis och ni i Moderatorgänget som jobbar med detta borde definitivt försöka att vända ert tyckande om att "alla andra som besöker sidan ska vara er evigt tacksamma för detta". Det låter i mina ögon som om ni tycker så nämligen.

Jag skulle med glädja skänka er både kunskap i att driva forumet och pengar för att ni ställer upp för och tar er tid med detta, men eftersom det hela tiden låter som om jag ska vara tacksam för något som är gratis på många andra sidor med ungefär samma information på internet har jag ännu inte gjort detta.

Ta det som konstruktiv kritik och snälla låt forumet flöda med bra idéer och dra inte in pengar i det hela då det ändå är en piss i nilen jämfört med vad våra akvarium kostar.

Får ändå lägga in ett tack för att ni gör det till en bra sida.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt säker på att "ägarna" till sidan inte tar ut den frivilliga medlemsavgiften, för att dricka bira å köpa korall för dom. Tyvärr är ju hela världen uppbyggd på pengar, tom. webbhotellet som sidan ligger på vill ha betalt, därav har den frivilliga avgiften tillkommit.

Förövrigt så tycker jag precis samma, att forum och liknande ska vara gratis. Men eftersom det inte finns någon möjlighet att hålla sidan igång utan betalande medlemmar, så tänker iaf jag betala in min avgit i år oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robert,

Tack för att du visar din uppskattning med sidan. Vi vill än en gång säga att det är en prioritet för oss att ta bort den svajighet vi upplevt med stabiliteten.

Vi hoppas att det inte framstår som att någon medlem ska vara tacksam över att delta på sidan. Visst uppskattas bidrag, men det viktigaste bidraget ni alla medlemmar gör till sidan är den medverkan och vilja att bidra med hjälp till varandra, stöttning och ideér kring hobbyn. Storheten i forum som dessa är det fria flödet av tankar och information, som gör att "summan blir mer än beståndsdelarna tillsammans".

Arbetet med sidan drivs, som tidigare sagts, helt ideellt. Ingen bakom sidan tjänar några pengar på det hela. Stödmedlemskapet är något som vi marknadsför mycket sällan, och används bara för att täcka driftkostnaderna för sidan. Sist denna möjlighet marknadsfördes från oss var faktiskt för drygt ett år sedan (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6261), så jag hoppas inte att det framstår som tjatigt att vi nu efter ett år har nämnt det i ytterligare ett inlägg ovan. Men låt oss lägga det åt sidan nu. Jag hoppas att sidan ger dig en hjälp i din hobby, och vi tackar för det bidrag du och ni alla ger forumet genom era tankar och idéer kring hobbyn. Det är ett värdefullt bidrag i sig, och har du ytterligare idéer att bidra med kring utvecklingen av sidan en dag så är de mycket välkomna också.

EDIT:

Tack, Marko!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänner,

Vårt senaste avbrott på 1 tim och 45 min gick väl ingen förbi.

Det är naturligtvis helt oacceptabelt, och vi är minst lika trötta på detta som ni. Vårt webbhotell box.se hade ytterligare en driftstörning idag:

Driftstörning på en webserver
- 2007-09-28 17:20:00

Vi har just nu driftstörning på en webserver. Vi hoppas lösa detta under kvällen.

Vi kommer nu att med hög prioritet se hur vi kan uppgradera servicenivån från hostingsidan. Tack vare att några nya annonsörer tillkommit på sistone kanske vi har råd med dedikerad server eller liknande. Vi tittar som sagt på det brådskande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej på er,

Några tidiga morgonugglor/nattugglor har kanske märkt att vi haft problem med tillgången till SG några timmar nattetid i fredags och i morse. Det är en en gång vår leverantör box.se som haft ett fel i MySQL-tjänsten som uppenbarat sig vid 3-tiden på natten, som tyvärr inte upptäckts förrän morgonskiftet startat på hostingstället. Det är inte bara SG som blivit drabbat, utan hela 200 av deras kunder. Självfallet driver jag och andra av oss frågan hårt mot box.se att komma tillrätta med detta återkommande fel. Från och med kommande natt har vi blivit utlovade 15 minuters åtgärdstid dygnet runt, så det långa uppehållet borde inte behöva upprepas igen. Vi arbetar sedan som sagt med en långsiktigt bättre hostinglösning. Vi återkommer kring detta senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er,

Några tidiga morgonugglor/nattugglor har kanske märkt att vi haft problem med tillgången till SG några timmar nattetid i fredags och i morse. Det är en en gång vår leverantör box.se som haft ett fel i MySQL-tjänsten som uppenbarat sig vid 3-tiden på natten, som tyvärr inte upptäckts förrän morgonskiftet startat på hostingstället. Det är inte bara SG som blivit drabbat, utan hela 200 av deras kunder. Självfallet driver jag och andra av oss frågan hårt mot box.se att komma tillrätta med detta återkommande fel. Från och med kommande natt har vi blivit utlovade 15 minuters åtgärdstid dygnet runt, så det långa uppehållet borde inte behöva upprepas igen. Vi arbetar sedan som sagt med en långsiktigt bättre hostinglösning. Vi återkommer kring detta senare.

Alltså dom sänker sidan 15 minuter varje dag för att göra "service"?

Eller har jag fattat de fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gott folk,

Så var det dags för ett extremt irriterande 4 timmars uppehåll igen. Jag tror inte vi behöver ödsla fler ord för hur irriterade och trötta vi är allihopa över detta, det är verkligen skittrist. Vi har inte talat med vår hostingleverantör box.se om detta ännu, men det är uppenbarligen samma databasserver som vi och 300 andra kunder ligger på som spökar igen (andra kunder på samma server hade också uppehåll).

Vi har i alla fall ringt varandra under uppehållet och beslutat att ta tag i det här med dedicerad server med detsamma. Vi har ju tacksamt tagit emot bidrag från flera nya medlemmar på sistone, och vi ska inte dröja mer än absolut nödvändigt med att sätta dessa pengar i arbete. Låt oss återkomma inom kort med mer konkreta planer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...