Gå till innehåll

Går det att göra ett tyst akvarium?


Azrael

Rekommenderade inlägg

Hej, jag håller på att planera mitt första "riktiga" saltvattensakvarium. Det kommer att bli ganska litet (<100 liter) och jag vill hålla det så enkelt som möjligt. Min första plan var att ha ett lite akvarium på en bänk i köket med svrinning till ett större kar i garderoben.

Nu såg jag en tråd i ett annat underforum https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17624 och blev sjukt sugen på ett väldigt lågt akvarium som man kan betrakta uppifrån lika gärna som från sidan. Eftersom jag inte har själva akvariet än så kan jag ändra min plan lite som jag vill, men den lösningen skulle behöva placeras i samma rum som jag sover i (och har stereon i) detta kräver en helt tyst lösning för att det ska fungera.

Min enkla fråga är: Är det över huvud taget möjligt? Min erfarenhet hittills säger mig att pumpar som pumpar över 3-400 liter i timmen alltid tenderar att ge ifrån sig ett svagt med ack så irriterande brummande. Skummare har jag ingen erfarenhet av, men man kanske kan ställa den på timer och köra bara på dagarna när det inte gör så mycket?

Alla kommentarer och förslag till lösningar är välkommna.

/Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag håller på att planera mitt första "riktiga" saltvattensakvarium. Det kommer att bli ganska litet (<100 liter) och jag vill hålla det så enkelt som möjligt. Min första plan var att ha ett lite akvarium på en bänk i köket med svrinning till ett större kar i garderoben.

Nu såg jag en tråd i ett annat underforum https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17624 och blev sjukt sugen på ett väldigt lågt akvarium som man kan betrakta uppifrån lika gärna som från sidan. Eftersom jag inte har själva akvariet än så kan jag ändra min plan lite som jag vill, men den lösningen skulle behöva placeras i samma rum som jag sover i (och har stereon i) detta kräver en helt tyst lösning för att det ska fungera.

Min enkla fråga är: Är det över huvud taget möjligt? Min erfarenhet hittills säger mig att pumpar som pumpar över 3-400 liter i timmen alltid tenderar att ge ifrån sig ett svagt med ack så irriterande brummande. Skummare har jag ingen erfarenhet av, men man kanske kan ställa den på timer och köra bara på dagarna när det inte gör så mycket?

Alla kommentarer och förslag till lösningar är välkommna.

/Henrik

vill bara tipsa om att läsa lite i min tråd då har inte skrivit så mycket om ljudet men har det iaf i mitt rum och visst det brummar lite från pumparna som man aldrig kommer komma ifrån samt att det skvalpar lite hela tiden..

Har dock lärt mig leva med det man får aldrig ett akvarium helt tyst man kan dock ta till åtgärder som att bygga "ljuddämpare" åt luft intaget på skummaren men annars är det väl inte så mycke att göra åt.. men jag måste säga att det är väldigt läckert när man vaknar på morgonen och det är full fart i akvariet..

Om du vill disskutera med mig så kan du lägga till min Msn Lukas.bergstroem@hotmail.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sambo jobbar skift och jag har jättesvårt att sova när han jobbar, därför har det blivit att jag oftast lägger mig på soffan, sover bättre där konstigt nog. Jag har 2 utav mina pumpar riktade uppåt ytan pga att jag ännu inte fixat en ytavrinningsbox och inte vill få någon film på ytan, första veckan tyckte jag ljudet utav skvilp och skvalp var jobbigt men nu har jag vant mig, tog väl en vecka och tycker ljudet är ganska trivsamt nu :skrattar:, dessutom slipper jag höra det där tysta men nog så irriterande surret även om pumparna slutade brumma efter att jag snurrat dem under vattenytan och på så sätt fått ur luft så finns ändå ett surrljud kvar och jag lyssnar hellre på skvalp. Däremot stängs skummaren av mellan 02-07 försöker iaf sova den tiden även om det ofta misslyckas, sitter ju här nu kl 02.43... han jobbar natt :x

Men som sagt man vänjer sig nog om man har lätt för att koppla bort vissa ljud. men att få det helt tyst är nog döfött.

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hitils bara sett ett akvarium som har vart helt tyst, Gabbis 300L.

Så det går men det är allt annat än lätt. Pumpar som tex tunze, deltec och reddragon är väldigt tysta men kostar en slant.

Sen träffade jag på en kille för väldigt länge sen som skulle bygga sitt nästa kar med en tunn plexiskiva framför karet och en luftspalt imellan för att få ett absolut tyst akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hitils bara sett ett akvarium som har vart helt tyst.

Och då menar du helt(Att vänja sig är liksom inte ett alternativ, jag har haft akvarium i tjugo år och vet att jag inte tål pumpar som surrar ens lite)? Den värsta boven i saltvattensdramat är väl i allmänhet skummaren?

Jag har funderat på Tunzes "reefpack", är det någon som vet hur mycket det låter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...