Gå till innehåll

mitt första salt kar 200l


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

hej nu har även jag fasnat i denna dyra hobby =)

så jag hadde tängt skriva lite hur jag tängt göra.

Det jag redan köpt är:

*2st hydor - koralia 1

*En skummare deltec MCE300

*En t5 ramp 2*39watt + orginal t8 ljusramp 2*30watt

*En osmos märket Aquatic Natue

*8 kg salt

*10 kg korallsand

saker jag ska in handla är:

*ca 15kg ls

*massa tester

men nu är det så att jag vill ej dra igång akvariumet för en om ca 2 månader pga att jag ska flytta och vill inte starta de nu och får rätt på värdena o sedan börja om från början igen + att jag måsta fixa ett 500l kar till mina pirayer som bor i det nuvarande 200 liters karet som jag ska ha saltvatten i =)

men nu är det så att jag redan har en fråga har fått ett mycket bra pris på 15kg LS och undrar i fall jag kan ta ett gammalt kar som jag har hemma hoss min mossa och ca 40 liter saltvatten i de och ha min ls där i två månader för att sedan börja om från början när jag fått min nya lägenhet

kan det bli för mycket för lsen allså kan jag ta dö på bakterier mm?

lite bilder får ni inom de snaraste over and out /Marcus

1x1.GIF

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 189
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Dom flesta som stänger ner och säljer sten har haft någon sorts strul som gör att dom tröttnat.

Försök försäkra dig om stenens kvalité !

Den första tiden behöver du antagligen inget annat än PO4-test samt ev NO3 + en bra salinitetstest förståss. Tips, köp en refraktometer på ebay när du ändå är igång. Kostar någon hundring mer än en "vanlig" men är betydligt bättre.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej! stenen kommer inte från någon privat person utan diräkt från en djuraffär som tagit hem stenen från bali hur kollar jag bäst om sten är okej har läst lite om de men hur ser man så där inte är massa ohyra inne i stenen =s ´

sen är det ju de om man kan ha dem i ett annat kar tills jag ska starta upp mitt andra om man lägger in cirkulations pump så borde vell dom klara sej bra i två månader?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej nu har även jag fasnat i denna dyra hobby =)

så jag hadde tängt skriva lite hur jag tängt göra.

Det jag redan köpt är:

*2st hydor - koralia 1

*En skummare deltec MCE300

*En t5 ramp 2*39watt + orginal t8 ljusramp 2*30watt

*En osmos märket Aquatic Natue

*8 kg salt

*10 kg korallsand

saker jag ska in handla är:

*ca 15kg ls

*massa tester

men nu är det så att jag vill ej dra igång akvariumet för en om ca 2 månader pga att jag ska flytta och vill inte starta de nu och får rätt på värdena o sedan börja om från början igen + att jag måsta fixa ett 500l kar till mina pirayer som bor i det nuvarande 200 liters karet som jag ska ha saltvatten i =)

men nu är det så att jag redan har en fråga har fått ett mycket bra pris på 15kg LS och undrar i fall jag kan ta ett gammalt kar som jag har hemma hoss min mossa och ca 40 liter saltvatten i de och ha min ls där i två månader för att sedan börja om från början när jag fått min nya lägenhet

kan det bli för mycket för lsen allså kan jag ta dö på bakterier mm?

lite bilder får ni inom de snaraste over and out /Marcus

1x1.GIF

.

Hej marcus!

De låter lite vanskligt de där med stenen. Jag instämmer i de som skrivits ovan att stenen kan va i dåligt skick, om den reas ut. De kan va svårt för dej att se de på stenen, om du inte är mkt van. De kan finnas risk att den inte vårdats på rätt sätt eller inte legat i bra miljö. Sen om du skall ha den i bara 40 l vatten i 2 månader finns risk att de blir många ytor på stenen som inte blir så bra cirkulerade. Detta leder till att de kan samlas detritus(=smuts) lite hör o var, med risk för nitritbildning. Då kommer en hel del att dö på stenen.

Stenen är en jätteviktig parameter, o där bör man nog inte "snåla". Mkt annat kan du byta, justera, etc...men stenen...den är där den är...o om den är dålig hjälper ingen teknik i värden. Jag skulle avvaktat med steninköp tills allt annat med akvariet är klart, tills de står på plats med vatten o allt. Sen, om de går ekonomiskt för dej, köpt all sten på en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej tack för tippset vill bara säga att stenen säljes bara billigare pegrund utav vi är två stycker som ska köpa sammtidigt och ju mer man köper destubilligare får vi de. och min polare ska ha en jädrans massa sten där av att jag ska få ett bra pris på min sten.

men om det bra är vattnet som är problemet så kan jag har mer vatten i inga problem vad rekomenderar ni 100l ? sen lägger jag i mina 2 koralia pumpar så där bler bra ös i vattnet

fasiken också trodde jag kunde göra så här men vågar ju inte chansa hehe

aja tack för snabba svar =) over and out /Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej tack för tippset vill bara säga att stenen säljes bara billigare pegrund utav vi är två stycker som ska köpa sammtidigt och ju mer man köper destubilligare får vi de. och min polare ska ha en jädrans massa sten där av att jag ska få ett bra pris på min sten.

men om det bra är vattnet som är problemet så kan jag har mer vatten i inga problem vad rekomenderar ni 100l ? sen lägger jag i mina 2 koralia pumpar så där bler bra ös i vattnet

fasiken också trodde jag kunde göra så här men vågar ju inte chansa hehe

aja tack för snabba svar =) over and out /Marcus

Vill inte styra dej för mkt i ditt beslut...för om de är en bra sten,så klart att de är ett bra köp, om du sen kan förvara den bra. Mitt budskap är mest att va mkt försiktig, kanske du kan ta med dej en erfaren akvarist som tittar på stenen...om den inte är avsevärt billigare skulle jag nog avstått. Tänkl på att inköpspriset är rätt högt redan, så de finns inte så otroligt mkt att göra på vad gäller priset...så om stenen är väldigt billig skulle jag vart misstänksam. Stenen är kanske de viktigaste av allt...därav alla mina varningslampor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej det är bra att du informerar mej tar det inte neggativt alla råd är bra =)

kan säga med all den sten vi ska köpa så får jag min sten för 110kr kilot annars skulle den kosta 140kr kilot skulle tydligen vara fin sten men som du säger skulle jag kanske tagit med mej någon som är dugtig på att se om det är fin sten eller en dålig sten har läst på så pass så jag kanske skulle kunna se om där är ohyra utanpå stenen i ella fall =) frågan är bra om jag kan ha dem i ett annat kar utan att göra dom dåliga! =S

en fråga till om jag nu gör så att jag har dem i ett annat kar i ca 1 1/2 månad och sedan skall starta de andra karet, då kanske de hadde varit bra att använda lite vatten i från de akvariumet eller de ska man kanske inte man kanske ska köra med bara rent osmos vatten och inte blanda i de gammla saltvattnet med det hoppas ni förstår vad jag menar haha =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej det är bra att du informerar mej tar det inte neggativt alla råd är bra =)

kan säga med all den sten vi ska köpa så får jag min sten för 110kr kilot annars skulle den kosta 140kr kilot skulle tydligen vara fin sten men som du säger skulle jag kanske tagit med mej någon som är dugtig på att se om det är fin sten eller en dålig sten har läst på så pass så jag kanske skulle kunna se om där är ohyra utanpå stenen i ella fall =) frågan är bra om jag kan ha dem i ett annat kar utan att göra dom dåliga! =S

en fråga till om jag nu gör så att jag har dem i ett annat kar i ca 1 1/2 månad och sedan skall starta de andra karet, då kanske de hadde varit bra att använda lite vatten i från de akvariumet eller de ska man kanske inte man kanske ska köra med bara rent osmos vatten och inte blanda i de gammla saltvattnet med det hoppas ni förstår vad jag menar haha =)

110 kr låter ju ändå vettigt...de är inte "misstänkt" billigtså att säga. Skulle inte tagit med mej nåt av de gamla "stenvattnet". när du startar upp. Blanda helt nytt vatten. bakteriefloran får du med dje i stenen, den sitter inte i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej men då kör jag på att köpa hem stenen endå

och blandar ca 80-100l saltvatten o lägger dom där i så länge så får jag hoppas på att jag inte gör något dumt beslut nu =s

tycker ni jag köpt hem rätt saker nu eller har jag snålat för mycket?

var lite orolig att dom där koralia 1 inte skulle räka men får vell hoppas dom gör de =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej men då kör jag på att köpa hem stenen endå

och blandar ca 80-100l saltvatten o lägger dom där i så länge så får jag hoppas på att jag inte gör något dumt beslut nu =s

tycker ni jag köpt hem rätt saker nu eller har jag snålat för mycket?

var lite orolig att dom där koralia 1 inte skulle räka men får vell hoppas dom gör de =)

de ser jättebra ut marcus...man behöver inte så mkt teknik..osmosen är bra att du köpt. Lycka till nu!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär ja nu har jag beställt hem en massa saker hoppas dett räker nu i början bara =)

dessa tester har jag beställt:

*hydrometer

*temometer

*nitrat

*nitrit

*ph

*fosfat

*kh

Kanske ett calciumtest också...annars ser de mkt bra ut. Titta gärna lite på troic marines biocalcium...de är ett enkelt sätt att tillföra calcium o karbonater på ett balanserat sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ett calciumtest också...annars ser de mkt bra ut. Titta gärna lite på troic marines biocalcium...de är ett enkelt sätt att tillföra calcium o karbonater på ett balanserat sätt.

tack för tippset flår sådana tips är välkommna =)

nu skulle man bara villja ha sin nya lägenhet så man skulle kunna starta sitt kar direkt i stället för att ha mina stenar i ett annat kar så länge =s

kan passa på att berätta att jag byggt ner t5 amaturen i min lysramp nu så har jag både t5 och t8 =) ser rigtigt bra ut trodde inte det blev så ljus av bara 2*39 watt men hadde vatt gutt att få bort min t8 och satt dit en 2*39 wat till men plånboken är tom :smiley23:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag beställt hem min ls så nu är den på väg hem ligger vell på bussgods nånstans =)

hur tycker ni nu jag skall göra med mitt tillfäliga kar som jag ska ha stenen i? allså hur tar jag bäst hand om stenen så den inte hinner dö till jag ska lägga i dom i de rigtiga karet !

har blandat ca 100l saltvatten nu det borde väll räcka till 15kg ls sen köra med bra cirkulation.

ska jag ha något ljus på dem eller ska dom vara utan de tills jag får i dom i de andra karet?

ska man fodra (mata) dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag beställt hem min ls så nu är den på väg hem ligger vell på bussgods nånstans =)

hur tycker ni nu jag skall göra med mitt tillfäliga kar som jag ska ha stenen i? allså hur tar jag bäst hand om stenen så den inte hinner dö till jag ska lägga i dom i de rigtiga karet !

har blandat ca 100l saltvatten nu det borde väll räcka till 15kg ls sen köra med bra cirkulation.

ska jag ha något ljus på dem eller ska dom vara utan de tills jag får i dom i de andra karet?

ska man fodra (mata) dom?

God cirkulation är nog de viktigaste. Vet inte exakt vad du menar med att mata dom, men gör inte de! En del har jag sett sätter lite blåljus på dom..de skullejag nog gjort, så du får lite kalkalger på dom. om dom skall ligga där länge hade jag nog kollat KH o calcium i ibland, o ersatt eventuell konsumption med tex trooic marines Biocalcium, för i princip skall stenen skötas som en stenkorall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

God cirkulation är nog de viktigaste. Vet inte exakt vad du menar med att mata dom, men gör inte de! En del har jag sett sätter lite blåljus på dom..de skullejag nog gjort, så du får lite kalkalger på dom. om dom skall ligga där länge hade jag nog kollat KH o calcium i ibland, o ersatt eventuell konsumption med tex trooic marines Biocalcium, för i princip skall stenen skötas som en stenkorall.

tack så mycket jonasroman vad skulle man gjort utan dej =) du svarar alltid snabbt och ger vettiga tips :smiley20:

blåt ljus okej det ska jag lösa det är ju bara att köpa ett t8 rör som är knall blå vet du hur mycket dom har det tänt per dygn?

tack i förhan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen med samma problem med sina koralia?

* Jonas vad rekomenderar du för blått lysrör så jag vet vad jag ska handla in för något =) har ett uv rör liggandes kan man använda de?

Hej Marcus! tack för dina fina ord...:)

jag skulle belyst ca 8 timmar per dag, med ett actinic rör. Där finns massor, där skillnaderna kanske inte är så stora. ofta heter dom nåt med ordet "actinic" i, tex giesemans actinic plus. osram 67 är ett fint blått rör som många prisar, men som sagt, bara de är ett actinicrör så går de bra. Actinic betyder förresten att röret inte bara är blått utan också har en spektrumtopp på ca 420 nm...då får man de där riktigt fina djupblå ljuset.

koralia har jag ingen egen erfarenhet av, men jag har läst, hört o förstått att massor har problem med dessa, många är reklamerade...så tyvärr kanske kvaliten inte är så bra på dessa...:(

UV rör skall du inte använda...de är ju ett rör som är inneslutet i en sorts cylinder, genom vilket vattnet strömmar, dvs vattnet utsätts ngr sekunder för uv-ljuset, som därmed dödar en hel del av mikroorganismer som finns i vattnet. När du sen har akvariet igång, o kanske vill ha lite känsligare fiskar, tex kirurgfiskar, ja då kan de va en bra investering att installera ett UV filter.

Lycka till Marcus, o du är hjärtligt välkommen med massor av fler frågor...:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej då vet jag vad jag skall fråga efter när jag är i affären =) räker det med ett t8 rör på 30watt?

tack ennen gång jonas =)

ja, de borde räcka...de behöver inte va alls mkt ljus. Ljuset gör att en del av fotosyntesen hålls igång också, o de innebär ju ett stabilare ph, dvs ett högre ph på dagen. Utan ljus kommer de bildas en hel del koldioxid pgra av cellandingen från alla möjliga djur i stenen, o de sänker ph:t. Cirkulationen är viktig o vädrar ut en del koldioxid, men lite fotosyntes skadar inte heller.

Lite långt svar kanske...som sagt...30w blir säkert bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

perfekt har nämligen köpt ett sådan rör som du rekomendera klart och fint var de =)

lsen kommer på fredag så då får man se i fall man gjort ett bra köp affären jag köpte dem av sa att den skulle va skit fin och där skulle vara lite macro alger på dem inte för jag har en aning hur macro alg ser ut men de bler nog bra hehe =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...