Gå till innehåll

Cladiella & Stjärnpolyp


GreyGoldfishes

Rekommenderade inlägg

Hej hopp. I mitt kar finns en Cladiella. Ja kommer ihåg att den var stor, fin och lila. Men sen fick mina clowner för sej att dom skulle sova i den. Nu är den pytteliten. Och då menar ja liten. Nu skulle jag vilja veta hur jag ska göra föra att den ska växa tillbaka igen. Och om ja lyckas, vad ska göras för att dom inte ska sova i den?

Även min stjärnpolyp har gett upp. Det var efter att jag tagit bort något grönt på ytan av vattnet och fyllt på lite nytt vatten för de avdunstade, som den inte ville vara med. Polyperna kom inte ut ur vad de nu e dom gömmer sej i.

Hoppas nån vet vad som e fel ;o

post-2854-14468914382_thumb.jpg

post-2854-14468914382137_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar konstigt det där, nog för att clowner kan irritera vissa koraller lite ibland, men att stjärnpolyperna inte slår ut verkar mysko.

Hur ser dina vattenvärden ut, Salinitet, Ammoniak, Nitrit, Nitrat, Magnesium, Calcium, Ph?

Använder du osmosvatten?

Gjort några ändringar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, DaTrucka ; det ja har tillgång till att mäta är PH, KH och calcium. både calcium och kh har varit lågt, men de höjde ja för länge sen. Ph ligger på 8.2 och det är okej.

Och nej ja använder inte osmosvatten. Inga ändringar har gjorts.

Ska köpa in nytt salt idag och göra ett vattenbyte.

Freddie; Borde inte sjärnorna ta skada av att du skrubbar dom?

Holma; Ska prova direkt efter skolan!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kul att du frågar. Har skaffat en Tunze nanostream nu. Kanske hjälper lite.

Uhhm.. Cladiellan är borttagen nu. Den tappade polyperna, hela klumpen.

Blev väldigt besviken, hoppades så mkt att den skulle bli stor och fin igen.

Har borstat av stjärnan. De gjorde ja igår, så de e nog lite tjuriga idag. Men jag har sett nårra titta fram. Så de kanske blir bättre. Har även flyttat på den. Läste ju att dom inte tycker om starka strömmar. Fast det kanske skiljer mellan den lila o den gröna sorten? Måste skaffa lite fler tester, på magnesium och silikat. -Sparar pengar-

Men jag tror det är algerna som irriterar den. Dom verkar komma tillbaks fort när man tatt bort dem oxå. Funderar på om ja borde köpa algborttagningsmedel för att rädda den.

Lägger upp en bild, då kanske ja kan få hjälp med placeringen.

Det röda X'et är var Cladiellan satt och pilen är varifrån till vart ja flytta stjärnan.

Man ser tydligt alla alger nu. o__x

Förstår inte va dom vill mej.

post-2854-14468914428712_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle också rekommendera att ta ur sanden ett tag.

Sedan skulle jag pröva med en ny utströmmare i skummaren, kanske sänka den en bit om det går och göra allt för att trimma upp skummaren till max. Vid vattenbyten skulle jag försöka suga ren stenen, levande sten fungerar inte så bra när den är täckt av alger. Det går ju att ta ur stenarna och borsta av dem i vattenbyteshinken innan du slänger det gamla vattnet. De flesta smådjuren kryper bara längre in i stenen så de klarar sig. Stenarna är så snygga så de är väl värda att vårda. Dessutom skulle jag försöka suga ur cyano från botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Holma; Yup, ja har sand på botten. Hade tillome ännu mer innan, men de tog ja bort innan LSen kom i. När det gäller pumparna så måste de stanna så. Den som sitter vid skummaren är inte till för cirkulation, visst den ger ju lite men den ska städa vattnet. Och den andra, nanostreamern, ska ge cirkulation. Men de e nog inga problem, har en ormstjärna som kravlar omkring under stenen. Han syns på bilden, de sticker fram en tentakel ovanför o lite te höger ovanför stjärnpolypen.

Trilobite; Det är inte skojj, de lovar ja <.<

stigigemla; Sanden ska ur!! Men det går väl spara lite under LSen? Annars lär nog stenen inte ligga kvar som den gör nu.

Med utströmmare menar du träbiten? Den går inte flytta längre ner, men ja kan försöka fila bort lite på den så att de går. Annars får ja helt enkelt ha lite mindre vatten i karet. Även om de inte är så snyggt.

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja du behöver inte ha mindre vatten, hur ofta rengör du filtret på pumpen?

Om du inte rengör det dagligen skulle jag skippa det, det blir lätt en nitrit/nitrat fälla, sen så skitar inte dina 2 clowner ner så mycket så du behöver det.

Ta bort sanden under stenen det samlas bara en massa skit där under.

Försök sträva efter att ha cirkulation i i hela karet, bakom stenen oxå..

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

skaffa dig en osmos, fosfattest, nitrattest och höjd Kh't i akvariet till över 10, öka cirkulationen och sug ut cyanon manuellt och gör täta vattenbyten.

Oj det fanns tydligen mer inlägg, jag läste bara sida 1. skönt att det börjar ordna upp sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...