Gå till innehåll

Presentera en fisk som inte alla redan har sett.


Jaken

Rekommenderade inlägg

Den kaninen, är den väldigt ovanlig eller är den möjlig att få tag på. Fick ett starkt vill ha begär till det nästa karet, hade tänkte en vanlig kaninfisk, men blev ju helt såld på denna nu :P antar att det är en Siganus magnificus?

Det är en Siganus magnificus / Lo Magnifica, den går i mitt kar. Gav 650 kr för den.

Riktigt fin.

Andra trevliga fiskar som inte är de vanligaste i hemmen som jag har är

1 par Pseudocheilinus ocellatus

attachment.php?attachmentid=4502&stc=1&d=1158114392

1 par Macropharyngodon negrosensis

BlackLeopardWrasseWMW_Ap8SW.jpg

Har även en Halichoeres chrysus och alla fungerar bra tillsammans, men den är ju rätt vanlig och trevlig.

NR0016101AF.jpg

Jag gillar wrasses =) Har även fyra olika hökfiskar. Ska se om jag inte kan dra upp lite bilder någon vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • Svar 428
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 2 månader senare...

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=YBbuU0B7PnU&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=YBbuU0B7PnU&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object> Banded shrimpfish, går att ha i akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<object width="425" height="344">

<embed src="http://www.youtube.com/watch?v=YBbuU0B7PnU&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></object> Banded shrimpfish, går att ha i akvarium.

triton hade sådana förut, i höstas....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 8 månader senare...

Väcker upp en gammal tråd med några bilder på en gul kirurg ?

post-2331-1446892077699_thumb.jpg

Titta noga - det är inte Zebrasoma flavescens utan en variant som tillsvidare räknas som en gul variant av Zebrasoma scopas. Den fångas under vissa perioder av året längst öster ut i den Filipinska övärlden. Då och då letar sig några exemplar sig in i Sverige. Detta är köpt i Göteborg för några månader sedan men senast jag såg det i butik var i Kristianstad nu i lördags. En mycket härlig firre som med sina små vita prickar är mycket vackrare (i mina ögon åtminstone) än den mer kända Z. flavescens. På den högra bilden så möter den en Eviota pellucida.

En annan inte altför vanlig fisk som då och då kan dyka upp är Wetmorella nigropinata. Det är en liten gylta som blir ca 8 cm och en fantastisk fisk. Den är blyg och simmar gärna i och mellan grottor. Simmar ja - den hovrar fram utan någon som helst kroppsrörelse och har inget bestämd favoritläge. Kan vara lodrätt, upp och ner eller vad nu inredningen säger. Idag hade jag besök och fisken som jag haft i ca en månad och då och då lyckats se hade stor föreställning, förutom då jag tog fram kameran givetvis. Jag lyckades dock ta en halvskaplig bild.

post-2331-14468920776748_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-14468920776477_thumb.jpg

Ändrat av Lasse
flestavning :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Går det inte att få liv i den här tråden igen, här kommer ytterligare ett bidrag.

post-2331-14468921137871_thumb.jpg

Är det en kulfisk, eller är det en......

De flesta känner nog till kulfisken Canthigaster valentini som då och då förekommer i handeln. Den har ett speciellt utseende och signalerar att den är giftig att äta. Den förekommer i större grupper 10 - 100 st eller mer stundtals. Det intressanta är att ca 5 % av fiskarna i dessa grupper utgörs av en annan art som använder mimicry för att undvika att bli uppätna. Dessa 5 % är en filfisk vid namn Paraluteres prionurus. Det är denna art som syns på bilden och till skilnad från C. valentini skall denna inte ge sig på koraller vilket C. valentini kan göra. filfisken blir ca 11 cm stor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...