Gå till innehåll

Drakfisk


Guest Billy Pan

Rekommenderade inlägg

Guest Billy Pan

Ska fylla upp mitt akvarium som bara står och är tomt. Har inga exakta mått på det för tillfället, och det står inte så jag kan gå och mäta.

Iallafall så har jag fastnat för Drakfisk. Ordentligt vacker fisk. Tänkte mig skaffa en sådan och sedan anpassa akvarietefter den. Den är ju ganska glupsk, så man får se över valet av de andra fiskarna som ska i akvariet.

Vad jag läst ska det inte vara några problem med koraller, sten, växter etc. Men så är det ju det med vilka fiskar den funkar med.

Vilka fiskarrekomenderar ni att ha tillsammans med Drakfisken? Har funderat på muränor, och då främst Gymnothorax miliaris. Den är ju ganska liten - risk för att bli uppäten?

Har också funderat på sjöhästar, som ju blir runt 15cm. Är det för litet för att Draken inte ska käka upp den/dem?

Ingen alls om exakt hur stort akvariet är, men en fingervisning kan vara att man måste fälla baksätet i en Volvo 745 för att få in det i skuffen. Det är också normalpropotioneligt; varken väldigt lågt, väldigt brett eller väldigt högt. Bara väldigt... normalt och rektangulärt.

Låter det som man får plats med en Drake där i?

Kommer nog med fler frågor senare, men börjar med dessa. Har förresten sökt, men hittade bara en tråd som urartade till en disskusion huruvida Drakfisken är giftig eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sjöhästar kan du glömma... kommer bli mat på 3 sek!

Sen beror ju allt på vad det e för drakfisk du vill ha. Det finns ett par olika arter i olika storlekar. Dendrochirus arterna är mindre i storlek och har inte lika starkt gift som pterois arterna har. Så jag hade rekomenderat en sådan. Och visst, de går att ha tillsamans med muränor.

Men om jag skulle ge dig mitt personliga råd, skaffa inte både och. Utan skippa muränan och satsa på en dendrochirus eller två, och skaffa tex en gul kirurg eller en dvärgkejsare istället som gör lite nytta. Dom äter ju alger och e både roligare och snyggare än en muräna!

Men som sagt, de e vad jag tycker.smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De har större mun och mage än man tror.

När jag startade upp mitt akvarie så hade jag i två normalstora blackmolly bara för att nått kul att titta på.

Sen så köpte jag en drakfisk på ca 10cm (min avatar)

Dagen efter låg dragfisken med väldigt utspännd buk och slöade i ett hörn...

Så jag skulle vilja säga skaffa fiskar med allra minst halva storleken

av drakfisken och tänk då på att drakfiskar växer ganska snabbt och kan

bli väldigt stora.

Sen så gjorde jag ett stort misstag att skaffa en kirurg efter det. Den

blev superstressad av att vara själv och dog efter två veckor. Den drog

naturligtvis med sig drakfisken i fallet och sen var karet tommt igen.

De är väldigt vackra fiskar, inte så rörliga dock. Skulle jag ha

drakfisk igen så blir det i ett eget kar utan ätbara kompisar.

Förövrigt tuggar de på allt som kommer i karet som t.ex plastbitar,

fingrar mm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Billy Pan

Tusan.

Drakfisk, muräna, sjöhäst och någon annan "vanlig" fisk hade ju varit toppen.

Drakfisken väljer jag inte bort, eftersom det är runt den allt ska kretsa. Det som inte funkar med den åker. Lite tråkigt om jag inte kan ha muränor i samma akvarie som dendrochirus, gul kirurg och dvärgkejsare, men jag får väl bita i det sura äpplet smiley18.gif

För det är 100% säkert attmuränan inte funkar med de tre sistnämnda fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Billy Pan

Flera drakar än en vet jag inte om jag får plats med. Jag vet som sagt inte exakt hur stort akvariet är, men jag ska bege mig och mäta det nåndag, samt ta hem det. Det står på annan ort för tillfället (Eftersom det är ganska stort och tar onödigt med plats när det inte används)

Akvariet går inte ner i ett badkar, och man måste som sagt fälla baksätet för att få in det i en 745 kombi. Nån som har en hum på hur stort det kan vara? smiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Billy Pan

Haha, jaja okej. smiley17.gif

Ja, stort vet jag att det är, men kan ju vara bra att veta exakt litermängd när man planerar fisk smiley1.gif

Men runt 300l då!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Billy Pan

Ser ut att luta mot just Pterois radiata, iom den mindre storleken. Kan det ställa till det?

Jaja, jag börjar med:

Palett-Kirurg

Paracanthurus hepatus

Putsarfisk

Labroides dimidiatus

Drakfisk

Pterois radiata

så får vi se hur det går. Några invändningar mot fiskvalet? Vilka ska i först och sist?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var noga med Drakfisken bara. Radiata'n är inte alls enkel att vänja över till dött foder. Kolla att den äter ordentligt innan du köper den!

Jag hade skippat putsarfisken för den hade bara stressat de andra fiskarna genom att försöka putsa dem hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Billy Pan

Jo, jag läste lite om att Radiata'n kan vara lite svår att vänja över till dött foder, och att faktiskt endel lyckats dö.

När jag vet exakt hur många liter akvariet rymmer, så kan jag bestämma vilken drake det blir. Volitans ska ju ha minst 400l, rekomenderas det.

Okej, noterar. Tror du man kan testa ändå? Om det inte funkar och man märker att de andra blir stressade kan man ju ta bort putsarn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft 3st dendrochirus biocellatus i samma kar... funkar utmärkt. Dom va inte speciellt svåra att få att äta dött foder och dom e inte speciellt stora. Mina blev runt 10 cm. Funkade bra tillsammans med både en cetropyge eibli och en zebrazoma xanthurum. Mkt trevliga faktiskt. Nackdelen e väl att dom inte e lika frisimmande som ex volitans, utan dom simmar alltid med magen motnått. Vet inte om dendrochirus zebra e ett bra alternativ. Blir ju lite mindre den med. Blir ca 15 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dendrochirus är ett bra förslag!

Volitans är den klart lättaste av de vanliga drakarna men den blir ju som sagt ganska stor snabbt.

Putsaren hade jag skippat helt och hållet. De överlever sällan någon längre tid och den skulle inte göra någon större nytta tillsammans med de fiskarna du tänkt hålla. Det är inte lätt att fånga upp en putsare ur ett inrett akvarium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Billy Pan

Drakfisk

Dendrochirus Biocellatus

Palett-Kirurg

Paracanthurus Hepatus

Blir det bra? Känns dumt att starta med många fiskar redan från början om det skulle gå åt skogen.

Nämnda Kirurg blir ju ganska stor. Hur många liter är minimun?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

jag har en tror det är en volitans kan inte dom latinska namnen...cirka18 cm..väldigt snäll !!har små nemosar 5 cm fröken fiskar kirurger räkor... å stjärnmuräna det funkar hur bra som helst.. har haft draken i 3 år...han har aldrig käkat en fisk eller räka...men det berorväl på fisk till fisk antar jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...