Gå till innehåll

Mitt Deltec microreef plus


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Okej, tack för infon, uppskattar! Har du förresten någon aning om hur snabbt du omsätter din akvarievolym per timme - både vad gäller omsättningen huvudkaret-sumpen och genom skummaren? Tack.

genom sumpen strömmar akvarievolymen ca 10 ggr per timma, dvs returpumpen ligger på ca 2000l/timma (när man räknat bort för tryckhöjden). i själva akvariet är det sedan 2 st streampumpar på 5000l/h vardera, så räknar man in returpumpen, så är de en cirkulation i själva akvariet på ca 12000l/timma. skummaren tror jag är en aquabeepump på 2000l/timma. skummaren ligger först i sumpen o tar alltså första "smällen".

trevlig kväll o helg patrik:)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 408
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Oki, tackar tackar, nu är jag nöjd. Bra omsättning, motsvarar mina siffror också.

Förresten, Jonas - läste tidigare i tråden att du ibland misstänker näringsbrist: jag antar att du inte misstänker någon fosfatbrist. :skrattar:

fosfatbrist...mnja...ärligt talat vet jag inte..precis som du ofta skriver, så håller jag med dej om att den totala fosfatpoolen..ja, den tar ju aldrig slut...om de nu inte finns nåt oorganiskt fosfat i vattnet, så finns de ju åtminstone organiskt bundet fosfat...så länge de finns liv i akvariet är de ju så. o bakterierna, ja dom kan ju lösgöra detta mha fosfatas o korallcellen kan ju ta upp organiskt material o får alltså fosfat den vägen..men hur gör zooxanthellen i ett vatten utan oorganiskt fosfat?? den kan väl inte ta upp organiskt fosfat såvitt jag förstått de.......om det är som jag tror så skulle ett vatten utan oorganiskt fosfat kunna ta livet av zooxanthellerna trots förekomst av organisk fosfatpool...har du nån tanke om de?..eller vet hur de ligger till där?..kanske kan korallcellen exportera över oorganiskt fosfat till zooxanthellen?...

om du vill får du gärna starta en tråd om fosfat, för vi skall nog inte spinna för långt på detta i min akvarietråd...men som sagt..gör gärna de..så skall jag delta med liv o lust;)

godnatt

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med de andra om att du har ett grymt kar! Funderar mycket på hur du kan hålla sanden så vit. Vad har du för djur i sanden och vad är det för sand, hur grovt?

tack min namne;)

e själv lite förvånad hur sanden kan hålla sej vit..men inbillar mej att de beror på den levande sanden som kryllar av bakterier o nyttig biofilm...som käkar upp allt vad nitrat o fosfat heter i närmiljön...

sen har jag 2 st puellaris som gör sitt till, samt 20 st sandsniglar, som alltså den mesta tiden lever under sanden. sanden är ganska fin. 3-4mm kanske...de tror jag också har betydelse...mer yta för bakterierna. jag tror en sandbädd på dessa 4 cm, som är ganska finkornig, är världens bästa denitrifikationsfabrik...

hmm...nån i början av denna tråd sa till mej att karet skulle kracsha efter 7 månader med en sådan sandbädd...vilken tur att han hade fel;)...o jag hade tur...:)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3vligt och snyggt kar, ser betydligt större än 225liter. ;):smiley20:

tack gustaf!..va roligt att du skriver så:)

akvariet känns faktiskt lite större i verkligheten också..men de jag dock börjar känna av är att platsen är begränsad för alla fraggar som nu sträcker ut sej...

de blir säkert ett större kar i framtiden...men hur ska man få med sig sin fru på detta...ett kapitel för sej:)....svärd är en hejare på sånt..får nog ta ngr lektioner av honom;)

o sen ekonomin..detta akvarium va inte direkt gratis....

finns de nån som vill ha en operation, så kan jag ju knäcka lite vid sidan om??...jag behöver mer pengar!

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du vet har jag en tumme som sitter rätt långt in när de gäller fisksystem. Du kanske kan hjälpa mej få ut den :-)

Inte för att jag e kirurg, men jag kan filea fisk =) Kan säkert hjälpa dig, ett litet snitt där o ett litet ryck där borde göra susen. =)

Åter till ämnet, gillar dit akvarium skarpt jonas.

Köpte du ngn korall idag eller? Såg ju aldrig om det blev ngt och isåfall vad, var tvungen o hämta tanten på freeport. Vill ha bild på den isåfall!! Vill veta vart du satte den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att jag e kirurg, men jag kan filea fisk =) Kan säkert hjälpa dig, ett litet snitt där o ett litet ryck där borde göra susen. =)

Åter till ämnet, gillar dit akvarium skarpt jonas.

Köpte du ngn korall idag eller? Såg ju aldrig om det blev ngt och isåfall vad, var tvungen o hämta tanten på freeport. Vill ha bild på den isåfall!! Vill veta vart du satte den.

hej henrik!

blev ingen korall...men kanske nästa gång...tricolor-fraggarna va ju sjukt snygga!

filea fisk får du gärna lära mej;)...jag kan bara filea människor...enklare...större prylar liksom;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stilrent och jätte fint är det Jonas,Hoppas på att få mitt kar lika "rent" sen när jag kommer hem.Men det är väl en process

Du är iallfall bra duktig på det här med saltvattensakvaristik ;)

Tänkte fråga dig en sak,din ytavrinning.. hur ser den ut ?

får du den att fortfarande vara tyst ?

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stilrent och jätte fint är det Jonas,Hoppas på att få mitt kar lika "rent" sen när jag kommer hem.Men det är väl en process

Du är iallfall bra duktig på det här med saltvattensakvaristik ;)

Tänkte fråga dig en sak,din ytavrinning.. hur ser den ut ?

får du den att fortfarande vara tyst ?

Mvh,

Sunny

tusen tack!

hopas de går bra för dej också:)

min ytavrinning är hyffsat tyst..om den väsnas stryper jag avflödeskranen lite så ytan stiger i ytavrinningskammaren....den skall ligga ca 15 cm från botten räknat

ha de

jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha... det förklarar det slurpande ljudet hos mig mistänker tror jag hehe ;)

Jonas du fick de du ytavrinnings röret som är kapat längs sidorna med snea spå och blå filtermatta runtomkring.. ?

Hur ofta rengör du filtermattorna isåfall ?

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha... det förklarar det slurpande ljudet hos mig mistänker tror jag hehe ;)

Jonas du fick de du ytavrinnings röret som är kapat längs sidorna med snea spå och blå filtermatta runtomkring.. ?

Hur ofta rengör du filtermattorna isåfall ?

Mvh,

Sunny

precis..dom fick jag med...rengör dom 2 ggr i veckan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har nu använt ultraorganic ngr veckor...jag tycker mej se att korallerna färgar ut mer...ser riktigt bra ut nu tycker jag. Mitt "problem" med att vissa acroporor fått lite vita strimmor är inget längre som oroar mej..jag har lärt mej hantera detta. När jag riktar om strömmen o ökat cirk. rejält, så försvinner det!...så nu byter jag riktning på pumparna varannan dag, så de blir variation. De gör också att detritus virvlas upp, vilket ju är nyttig korallmat.

Sedan händer det att jag kanske en gång per vecka, stänger av ALLA pumpar, o sprutar lite marine snow direkt på acropororna...dessa enkla saker har helt löst problemet.

detta visar på i alla fall i mitt kar, hur välmående korallerna blir av att i alla fall lite, lite få sin heterotrofa del tillgodosedd, samt vikten av varierande cirkulation.

Bilder kommer imorgon...akvariet har släckts nu...

efter ganska bra matning av fiskarna, samt den försiktiga korallmatningen ovan, ligger fosfat fortfarande på "0"..o nitrat mellan 0.0 o 0.1. organicen innehåller ju lite kolkälla, o jag märker tydlig ökning av skummaren när organics doseras (halv dos varannan dag)

Däremot brottas jag lite med ett kh som ligger i underkant, 7.5, trots en såpass hög ballingdos som 110ml/dygn. de e väl alla fraggar som knakar iväg kanske..eller så ljuger mitt kh-test..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakterier i bottnet kanske förbrukar en hel del buffer tror jag. Ser fram emot pics! :)

inte omöjligt..du kan ha rätt där;)...

sen undrar jag om mitt fosfatfilter inte förbrukar lite kH...vad tror du/ni om de??

pics kommer i veckan...skall skrapa rutorna först;)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7.5 Underkant ? vart vill du ligga då, Jonas ?

jag vill ligga på 8.0-8.5, men tror inte de är nån fara ner till 7.5. Jag vet att det är lite över NSW, men tror det är bra med den säkerhetsmarginalen i ett akvarium, då KH är ett såpass instabilt värde, som mkt snabbt kan sjunka i vilken burk som helst. Bättre med lite för högt än för lågt alltså.

Mvh

JOnas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såja..lite dagsfärska bilder...o en bild på agens tillskott, 2 st Cryptocentrus cinctus.

Har ej haft denna fisk förrut...har ni ngr tips, erfarenheter att dela med er?:)

Vattenvärdena ligger kvar på låga nöringsvärden, NO3 mellan 0.0-0.1 o fosfat omätbart (salifert).

Inga problem nu med vita fläckar längre på acropororna...ger dom en dusch av marine snow nån gång.

Vi hörs o syns

Jonas

PS: stenåsa zoo i varberg börjar få en del riktigt trevliga prylar (både min leucosternon o nu dagens watchman goby är köpta där). Dom köpte idag deom ex jag hade kvar av mitt nyskrivna häfte:)

DS

post-2648-14468915506113_thumb.jpg

post-2648-14468915506254_thumb.jpg

post-2648-14468915506395_thumb.jpg

post-2648-1446891550652_thumb.jpg

post-2648-14468915506645_thumb.jpg

post-2648-14468915506782_thumb.jpg

post-2648-14468915506902_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt, har musslan växt?

Tackar, tackar!

Om du menar den blå musslan har den växt rejält..den brungula e de lite sämre med så den har jag precis flyttat upp till ett ljusare ställe....tror den får lite finare färg där o kanske växer mer.

M;vh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...