Gå till innehåll

Balling-dosering-hjälp! :)


fiend

Rekommenderade inlägg

Hallå! :)

Försöker få lite hjälp med att räkna ut hur jag ska styra mina värden med ballingmetoden.

I dagsläget har jag:

CA: 315

MG: 950

Vill ha:

CA: 420

MG: 1400

Har räknat på en nettovolym på 1000 L.

Jag har idag de 3 vita ballingburkarna och en svart burk. Samt en påse med 1kg bikarbonat. (4 burkar + 1 påse alltså)

Hur ska jag blanda dessa ämnen och hur mycket ska jag dosera varje dag?

På denna sida: http://www.faunamarin.de/eng/manual_balling-methode.php

Så får jag fram rätt kufiska värden och att jag måste använda mig av 10L-dunkar (vilket jag iofs inte har).

Någon som kan förklara hur jag ska tänka och hur jag ska blanda och NÄR (och hur mkt) det ska i karet? :)

Tackar på förhand.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Du har ett recept på burkarna om det är Fauna Marines burkar. Bara att blanda efter det, använd inte det FM har på nätet det verkar helt skruvat och stämmer inte alls med det recept som finns på deras egna förpackningar! Sen när det gäller doseringen så får du prova dig fram. Eftersom värdena är så pass låga så får du väl dosera lite mer ett tag och sedan bromsa lite när du uppnått värden som du vill hålla. Jag doserar 150ml/dygn av FM recept i mitt 720 kar, har väl ett 30-tal koraller av blandad storlek. Så typ 150-200ml kan kanske vara en ok start

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har:

1kg bikarbonat

1kg Fauna Marine SALT balling - Magnesiumsulfate heptahydrate

1kg Fauna Marine SALT balling - Magnesiumchloride hexhahydrate

1kg Fauna Marine SALT balling - Calciumchloride Dihidrate

1kg Fauna Marine Mineralzaltz Natriumchloridfrei

Och jag har 6 st 2L PET-flaskor redo att användas.

Vad gör jag nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju börja med att beställa en massa Magnesiumcloride. Du kommer behöva ytterligare 2,5 kilo

Sedan använder du en god kalkylator och räknar med den ut hur mycket MgCl2 resp MgSO4 du behöver för att höja med 50ppm. 50ppm är vad du kan höja per dag utan att riskera något.

Typ den HÄR !

• 380 g MgCl2 x 6H2O

• 48 g MgSO4 x 7H2O

Ger dig just 50ppm/dag. Så dina salter räcker bara tills på söndag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag har förstått det så är det jag har blandat nu det jag ska pytsa i typ dagligen? Uhm :)

Så nu kan jag göra en "mega MG- boost"-flaska med 380g MGcl2 + 48 g MGSO4 ? Och dunka i en sådan varje dag?

Eller ta 720g + 100 g och dela den på hälften och joxa i halva idag och halva i morgon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ är att höja värdena upp till den nivån du vill ha innan du börjar med Balling vätskorna. CA kan du höja med ca 6 dl Salifert Coral Calcium. Mg blir värre att höja så mycket.

Jag har sett ett Mg preparat, GroTech Magnesiumpro Instant, som kanske kan vara något. Det kostar lite över 300:- för 3kg. Jag har inte testat det.

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uhm.. kan jag inte använda de Fauna Marine - prylar jag har nu till att höja(boosta) upp MG och CA till lämpliga nivåer ? :)

Varför använder man inte GroTech MagnesiumPro Instant och Salifert Coral Calcium för balling då om det är billigare? (tydligen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är som Ted skrev att Balling är bra om man ligger hyfsat rätt i nivå, man doserar för att kompensera förbrukningen. Du har relativt låga värden och stor volum då krävs det "starkare" preparat.

Den stora fördelen jag ser med Balling är att man slipper hålla på att pytsa manuellt. Bra när man åker bort.

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strunta i Magnesiumet tills du fått ordning på Magnesiumet. Fast beställ NaHCO3 under tiden för du kommer att behöva det för att få ordning på Calciumet.

Ifrån FM's kalkylator :

Addition of:

• 385.1 g CaCl2 x 2H2O

• 440 g NaHCO3

during the period of 12 days, to achieve the correct values in your tank.

Då får du "rätt" Ca åxå, undantaget är förståss den mängd baljan "ätit" under tiden. Har du mycket koraller så landar du antagligen på ca 400ppm Ca.

hehe, emellanåt känns det bra att köra "nano", då slipper man räkna halvkilon utan kan räkna gram :)

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska vi se. Fauna Marines pulver i de här burkarna, dem är inte lika starka som dem skulle kunna vara? Så för att komma "billigare" undan så skulle jag ha köpt lite annat före?

Men skulle jag inte kunna köpa mer av MG-tillsatsen HEXHAHYDRATE och kört med starkade koncentration av denna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Strunta i Magnesiumet tills du fått ordning på Magnesiumet" höhö :)

Förstod att du menade Calciumet .. :)

Ouch, sorry ! Jag borde nog sova snart !

Så jag ska pyttsa i 385 g CACl2 + 440g NaNco3 /dag.. och då har jag korrekta värden?

Nej för sjutton gubbar, under 12 dagar precis som det stod !!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste göra höjningen till de värdena du vill ha med pulver, annars blir det ruskit dyrt.

Använd sedan ballingvätskorna för att med daglig dosering täcka upp för det karet konsumerar per dag.

Vilket pulver ska man använda då? Vilket ämne rent kemiskt ger ut mest Ca ur pulver? Jag har fått upfattningen att det är CaCl2 som ger högst koncentration kalcium av de pulver man löser i vatten. Vilket pulver är det då som ger högre koncentration då man löser det i vatten och vilka kemikalier innehåller det då? Samma sak har jag förstått kring magnesium. Är det inte så att de komersiella pulvren för magnesiumhöjning i princip innehåller Magnesiumsulfat och/eller magnesiumklorid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chrille: Vad kostar en kalkreaktor KOMPLETT till mitt kar? :)

Om du räknar på CO2, PHstyrning, reaktorn och mediat osv..

Gärna lite tips och förslag på BRA kalkreaktorer också! =)

Just nu så kommer jag köra torrpulver för att få upp alla värden till nåt mer korrekt. Har inte heller mkt koraller så det går åt speciellt mkt (än iaf).

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...