Gå till innehåll

Bleknande sps


reefer6

Rekommenderade inlägg

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja, UltraminS innehåller kolkälla - i korallfoderblandningarna är effekten försumbar eftersom det är väligt små mängder som ska tillsättas.

Används U-minS som tillsats i vattnet så är det viktigt att inte överdosera - men som alltid när det gäller akvarier med mycket låga näringsvärden/näringbegränsande filter typ ultralith,Zeovit etc så gäller det att ha koll på sina värden.

Alla FaunaMarin preparat är högkoncentrerade, så det är mycket viktigt att följa instruktionerna noga - att börja med föreskrivna lågdoseringar och sedan höja efterhand och samtidigt ha nogrann kontroll på alla viktiga värden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reefer, det kan ju som framgår i tråden finnas flera skäl till dina bleknande koraller, så jag ska komma med ytterligare en möjlig faktor, du har mjukisar också i karet vad jag förstår vilka också kan ha en negativ inverkan på Sps ur kemisk krigsföringsaspekt - en rekommendation är att permanetfiltrera med långtidverkande aktivt kol om man har både Sten och mjukkoraller.

Men du ska även kolla om dina näringsvärden är för låga så att korallerna svälter och leta efter plattmask - båda dessa ger liknande symptom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, är det för låga näringsvärden så kommer Ultramin S bara förvärra problemen! Jag skulle pröva med lite nitrat i stället tex salpeter!

Ljusa koraller brukar ofta betyda låga näringsvärden!

Hur mycket salpeter doserar man för att höja nitrathalten?

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, UltraminS innehåller kolkälla - i korallfoderblandningarna är effekten försumbar eftersom det är väligt små mängder som ska tillsättas.

Används U-minS som tillsats i vattnet så är det viktigt att inte överdosera - men som alltid när det gäller akvarier med mycket låga näringsvärden/näringbegränsande filter typ ultralith,Zeovit etc så gäller det att ha koll på sina värden.

Alla FaunaMarin preparat är högkoncentrerade, så det är mycket viktigt att följa instruktionerna noga - att börja med föreskrivna lågdoseringar och sedan höja efterhand och samtidigt ha nogrann kontroll på alla viktiga värden

Kanon att detta blev klargjort, jag har undrat ett tag!

Då kan doseringen av UltraMin S vara svaret på varför min Caulerpa växt så dåligt sista tiden, näringsvärdena har helt enkelt varit låga! Nåja, jag kan leva med sämre Caulerpatillväxt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fortfarande inte fattat till 100% vilken linje man ska gå på...

Först har vi modellen med att föda korallerna med nitrater, något jag själv bevittnat med att SPS:er växer finfint och otroligt fort.

Men det enda sättet för att få färgglada koraller är alltså nitrat- & fosfatsvälta dom och leva "on the edge"???

Jag har otroligt mycket mer kvar att lära när det gäller SPS-hållning, så ni får gärna fortsätta berätta om era metoder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket salpeter doserar man för att höja nitrathalten?

mvh Björn

Du får pröva dig fram! Ta typ botten på ett kryddmått eller en knivsudd - vänta några timmar så mäter du. När du börjar få ett svagt rosa utslag på ditt Salifertstest kan du sluta höja värdet. För stora och snabba svängningar åt alla håll är en RTN-risk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom man bara använder några droppar tillsammans med ultra clam så borde detta inte påverka vattenkvaliteten nedåt , alltså lägre näringsnivåer utan snarare tvärtom, plankton är näringsrikt och detta måste belasta systemet en del.

Tyvärr är det inte min erfarenhet! På sikt kommer dina näringsvärden sjunka om du inte har en hög belastning i burken. Ta fram dina tester...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fortfarande inte fattat till 100% vilken linje man ska gå på...

Först har vi modellen med att föda korallerna med nitrater, något jag själv bevittnat med att SPS:er växer finfint och otroligt fort.

Men det enda sättet för att få färgglada koraller är alltså nitrat- & fosfatsvälta dom och leva "on the edge"???

Jag har otroligt mycket mer kvar att lära när det gäller SPS-hållning, så ni får gärna fortsätta berätta om era metoder!

Man kan väl se två trender vad gäller SPS-hållning just nu:

1. Zeolitstuket. Svält korallerna på fosfat/nitrat och mata dem med något annat.

2. Håll ett lågt fosfat (inte för lågt...) men samtidigt ett lite högre nitrat.

Båda fungerar och ger färgade SPS!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reefer, det kan ju som framgår i tråden finnas flera skäl till dina bleknande koraller, så jag ska komma med ytterligare en möjlig faktor, du har mjukisar också i karet vad jag förstår vilka också kan ha en negativ inverkan på Sps ur kemisk krigsföringsaspekt - en rekommendation är att permanetfiltrera med långtidverkande aktivt kol om man har både Sten och mjukkoraller.

Men du ska även kolla om dina näringsvärden är för låga så att korallerna svälter och leta efter plattmask - båda dessa ger liknande symptom.

Men skulle 1st sarcophyton på ca 8cm + 2st små tror det är sinularia (glömt namnet haft dom i ca 8 år) hadde mer mjukisar i det gamla karet samt mer spser och där var det inget som bleknade, men jag hadde sämre skummare sämre ljus (6500 kelvin), platt mask har jag ej sett. Har beställt

Fauna Marin - Ultra Min + Fauna Marin - Ultra Clam av dej får börja med det. Det märks väll om en eller tre veckor om det funkar annars får det bli någon annan metod.

(Eller kan man kombinera med lite salpeter som Magnus säger, jag kanske är ute och cyklar bara en liten fråga)

Hälsningar

Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan väl se två trender vad gäller SPS-hållning just nu:

1. Zeolitstuket. Svält korallerna på fosfat/nitrat och mata dem med något annat.

2. Håll ett lågt fosfat (inte för lågt...) men samtidigt ett lite högre nitrat.

Båda fungerar och ger färgade SPS!

Jag håller inte med om att man ska eftersträva ett mätbart fosfatvärde för att få färgglada koraller. Var har du hört detta Magnus och vilka nivåer pratar du om?

Sedan vill jag lägga till en approach som verkar drunkna i djungeln av korallpreparaten som kommer ut på marknaden och det är levande föda. Jag tror personligen levande phyto och rotifers är överlägset de allra flesta döda preparat som säljs inom hobbyn idag om det görs på rätt sätt. Det kräver inte mycket energi eller pengar och möjliggör en föda som korallerna tar upp naturligt på reven och som inte belastar vattenkvaliteten. Jag ville bara tillägga detta som ett kompliment och jag säger absolut inte att de produkterna som nämns är dåliga och jag använder mig också av några liknande produkter.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller inte med om att man ska eftersträva ett mätbart fosfatvärde för att få färgglada koraller. Var har du hört detta Magnus och vilka nivåer pratar du om?

Sedan vill jag lägga till en approach som verkar drunkna i djungeln av korallpreparaten som kommer ut på marknaden och det är levande föda. Jag tror personligen levande phyto och rotifers är överlägset de allra flesta döda preparat som säljs inom hobbyn idag om det görs på rätt sätt. Det kräver inte mycket energi eller pengar och möjliggör en föda som korallerna tar upp naturligt på reven och som inte belastar vattenkvaliteten. Jag ville bara tillägga detta som ett kompliment och jag säger absolut inte att de produkterna som nämns är dåliga och jag använder mig också av några liknande produkter.

Mvh Peter

Mätbara= går att mäta, omätbara=går inte att mäta... Jag använder ROWAs test och jag vet hur värdet ser ut när det är 0 på riktigt... Jag försöker hålla "0" värdet på testet och då får jag mata mitt akvarie med fosfat...

Jag försöker använde metod/kategori nr 2 och här är ett exempel på färgen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller inte med om att man ska eftersträva ett mätbart fosfatvärde för att få färgglada koraller. Var har du hört detta Magnus och vilka nivåer pratar du om?

Sedan vill jag lägga till en approach som verkar drunkna i djungeln av korallpreparaten som kommer ut på marknaden och det är levande föda. Jag tror personligen levande phyto och rotifers är överlägset de allra flesta döda preparat som säljs inom hobbyn idag om det görs på rätt sätt. Det kräver inte mycket energi eller pengar och möjliggör en föda som korallerna tar upp naturligt på reven och som inte belastar vattenkvaliteten. Jag ville bara tillägga detta som ett kompliment och jag säger absolut inte att de produkterna som nämns är dåliga och jag använder mig också av några liknande produkter.

Mvh Peter

Apropå "var jag hört detta" så är det från ett antal tyska, större korallodlare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du utveckla vad du menar med att hålla noll på värdet genom att tillsätta fosfat? Är noll på testet vad du menar med ett lågt fosfat eller vad ? För oss noviser, hur ser du skillnad på ett verkligt nollvärde på fosfat och ett som visar noll på ditt test?

Det verkar som vi är överens om att man inte ska få utslag på fosfattestet och det var det jag ville komma till. I din ursprungliga formulering lät det inte så och det var därför jag ville veta mer och för att få en förtydling.

Berätta gärna mer om hur du gör dina tillsatser.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

platt mask har jag ej sett.

Hälsningar

Bengt

Du kommer nog inte att se dom heller kan jag berätta av egen erfarenhet.

Jag gjorde såg inget före ett dopp i CoralCure och då regnade de plattmask, jag hade synat korallen rätt noga innan men inte sett nåt.

Om dom inte repar sig så bör du se de som en möjlighet att du har eländet...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du utveckla vad du menar med att hålla noll på värdet genom att tillsätta fosfat? Är noll på testet vad du menar med ett lågt fosfat eller vad ? För oss noviser, hur ser du skillnad på ett verkligt nollvärde på fosfat och ett som visar noll på ditt test?

Det verkar som vi är överens om att man inte ska få utslag på fosfattestet och det var det jag ville komma till. I din ursprungliga formulering lät det inte så och det var därför jag ville veta mer och för att få en förtydling.

Berätta gärna mer om hur du gör dina tillsatser.

/Peter

Tja, enligt min erfarenhet så KAN man ha lite utslag på sitt ROWA-test (observera INTE Salifert!) - man har fina koraller en bit upp mot mitten (gröna) på färgskalan. En bit upp på testet ligger även en del av korallodlarna. Man måste inte ha ett absolut 0-värde! Exempelvis Korallenzucht-Wendel har sitt max på 0,03mg/l och då ett nitrat på minst 10mg/l.

Angående hur man ser 0 på testet - ta vattnet ur osmosen - har du verkligen 0 (en bra osmos) så blir vattnet helt ofärgat i testet. Då har du ett verkligt 0 värde. Jag brukar kunna ha ett väldigt "blaskigt" "0"-utslag och då tycker jag det är för lågt och jag tillsätter en knivsudd fosfat.

Tillsatserna köper jag på pmdd.se men jag har sett att web-shoparna i Tyskland också börjat sälja fosfat och nitrat fast på flaska!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har hört är det direkt skadligt med fosfat under 0.04mg/L, i alla fall ska man inte eftersträva 0.0000mg/L.

Jag kör med Saliferts tester.

OK. Om då fosfat är "näst intill omätbart" och nitrat kring 5ppm på Salifert test... Ja, var är färgerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har hört är det direkt skadligt med fosfat under 0.04mg/L, i alla fall ska man inte eftersträva 0.0000mg/L.

Jag kör med Saliferts tester.

OK. Om då fosfat är "näst intill omätbart" och nitrat kring 5ppm på Salifert test... Ja, var är färgerna?

Nr 1 - skaffa ett ROWA-test! Saliferts test är inget för saltvattenshobbyn! När du fått bra värden med ROWA-testet kan du börja med att pröva spårämnen!

Sen tar det också tid för korallen att ställa om! Uppmot ett halvår!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, enligt min erfarenhet så KAN man ha lite utslag på sitt ROWA-test (observera INTE Salifert!) - man har fina koraller en bit upp mot mitten (gröna) på färgskalan. En bit upp på testet ligger även en del av korallodlarna. Man måste inte ha ett absolut 0-värde! Exempelvis Korallenzucht-Wendel har sitt max på 0,03mg/l och då ett nitrat på minst 10mg/l.

Angående hur man ser 0 på testet - ta vattnet ur osmosen - har du verkligen 0 (en bra osmos) så blir vattnet helt ofärgat i testet. Då har du ett verkligt 0 värde. Jag brukar kunna ha ett väldigt "blaskigt" "0"-utslag och då tycker jag det är för lågt och jag tillsätter en knivsudd fosfat.

Tillsatserna köper jag på pmdd.se men jag har sett att web-shoparna i Tyskland också börjat sälja fosfat och nitrat fast på flaska!

Tack för förklaringen Magnus, det låter intressant och jag håller helt med dig att koraller inte ska ha ett absolut nollvärde (nog omöjligt i praktiken). Personligen så försöker jag förse fosfat och andra näringsämnen såsom aminosyror genom levande mat. Då får korallerna den näring de behöver och det påverkar inte vattnet i lika hög grad men många vägar leder som sagt till Rom och dina färger är verkligen spektakulära.

Du skulle inte kunna sluta dosera fosfat ett tag och se hur färgerna påverkas? Växer det mycket problemalger i din odling? Vågar man fråga varför Rowa testet för fosfat är bättre än Salifert (jag vet att tillförlitligheten är dålig på de flesta tester när det gäller fosfat). :)

En annan bra poäng du tar upp är att utfärgningen kan ta tid. Många dumpar nog ner ett preparat och förväntar sig resultat inom några dagar och då blir det lätt att man avfärdar ett tillvägagångssätt som skulle ge resultat på sikt.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowatestet för fosfat har långa provrör man tittar igenom. För att vattnets färg inte skall inverka har man ett test och ett referensrör. Noggrannheten är antagligen lika bra/ dålig. Jag uppfattar det som -50 / +100% med olika testpersoner men det är tillräckligt bra för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowatestet för fosfat har långa provrör man tittar igenom. För att vattnets färg inte skall inverka har man ett test och ett referensrör. Noggrannheten är antagligen lika bra/ dålig. Jag uppfattar det som -50 / +100% med olika testpersoner men det är tillräckligt bra för mig.

Nu var det ett tag sedan jag använde Saliferts test... Men ROWA:s är ett "low-range" test. Högstavärde är fortfarande ett relativt lågt värde och testet blir därmed mindre grovt... När jag köpte mitt första ROWA hade jag haft 0 länge med mitt Salifert men upptäckte snabbt att värdet faktiskt var för högt - nästan max på ROWA:s!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...