Gå till innehåll

Västkustakvarie?!?


sabina

Rekommenderade inlägg

Ja o nåra kompisar ska i skolan starta ett saltvattenakvarie som är västkustinspirerat...vi ska göra det i en kurs som heter Akvaristik, men det här är helt nytt för oss! Så jag tänkte om det är någon här som är kunnig på det området??

Vi ska ha ett akvarie på 300 L.

Om någon vet vad man ska tänka på? ev.

- vilka tillstånd som behövs?

- vad för tillbehör man ska ha?

- vilka djur kan man ha som trivs ihop?

- växter?

- m.m.

Alla tips och om någon har ideer är superbra!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Det är naturligtvis massor att lära sig men det är väll det kursen går ut på, att lära sig under tiden. Ett problem kan vara att hålla akvariet kallt, det är ju inte speciellt varmt här på västkusten. Sedan kan man ju fråga sig vilka djur man vill ha? Skall det vara krabbor, sjöstjärnor, tång, fiskar... och utgå efter det. Vad det gäller tillstånd vet jag inte, men jag skulle kunna tänka mig att man inte får plocka in djur från naturen hur som hällst, men det kan säkert någon annan svara på.

Ni kommer att behöva ljus så ni kan se djuren, pumpar för att få cirkulation och saltvatten eller salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni behöver framför allt en kylare. Temperaturen bör alltid hållas under 17 grader om man skall kunna hålla de djur man hittar nära vattenytan. Jag tror inte det krävs tillstånd för att fånga djur. Man fiskar ju fritt. Strandkrabbor och tångräkor är roliga tycker jag men det finns också eremitkrabbor, ormstjärnor och sjöstjärnor. Av anemoner brukar havsnejlikan gå bra om man inte går över 17 grader. Sjöstjärnorna tål 17 - 19 grader olika för olika arter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En till liten fråga...vad ska man ha för ljus i detta akvarium??

Ska man ha vanliga lysrör el. ska de vara något dämpat ljus eller hur e de?!

Vilken temperatur ska man ha...de kanske beror på bad man ska ha för djur och växter..eller?!

Vilket bottenmaterial är att föredra??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Större leddjur som hummer kräver fisketillstånd, men jag antar att det inte är aktuellt för ett 300l kar. Tångsnällor vill ha levande föda, men går med stor möda att vänja vid dött.

Tångsnälla, tångräka och strandkrabba behöver inte kylning. Små glasrosliknande anemoner kan också klara sig utan kylning. Smådjur som ni hittar i hällkar klarar sig ofta, men inte alltid, utan kylning. Små djur klarar ofta högre temperaturer än stora djur.

Blåmusslor klarar hyggligt höga temperaturer. Men det är ingen hit att låta dem leva i konstant höga temperaturer. De vill även ha en hel del cirkulation för att trivas.

Så gott som alla andra behöver kylning. Akvariet får absolut inte bli över 18 grader. Stjöstjärnor och anemoner knalldör när temperaturen går över den gränsen. Sjönejlika kan dock klara en kortvarig värmeknäpp. Försök inte med anemoner om ni inte kan hålla 15 grader som normaltemperatur. Anemoner behöver fö. mycket kraftig cirkulation.

Inga av de stora djuren är ljuskrävande. Däremot är typ 95% av allt ni hittar rovdjur i en eller annan form. Många stjöstjärnor är kannibaler. Det är strandkrabbor och eremiter också. Många eremiter brukar funka om man har mycket extraskal. Många strandkrabbor är mycket svårare. I gengäld kan man ha en strandkrabba i en syltburk med en sten som går över vattenytan. Undvik strandkrabbor ifall ni tänker ha någonting annat än tångräkor och snabbsimmande fiskar. Alla läppfiskar (snultror och skäddor) äter kräftdjur. Speciellt räkor. Större läppfiskar äter även strandkrabbor. Anemoner äter tångsnällor.

Beträffande växter... tänk på att de flesta "växter" som ni hittar vid stranden är brunalger och dessa har inte samma ljuskrav som "vanliga" växter. Detsamma gäller rödalger. En del ska ha svagt ljus, andra ska ha starkt ljus i udda färger. Rödalger brukar gilla grönt ljus. Brunalger brukar gilla gult, grönt och blått. Åtminstone en del brunalger vill ha brom och jod i vattnet.

Om ni kan hålla 17 grader som stig rekommenderade, och ni har ett 300 liters akvarium, så tycker jag definitivt att ni ska hålla stensnultra. Tyvärr äter den räkor, så skippa tångräkorna. Det är heller inte en speciellt vacker fisk... men den är nyyyyfiken och orädd. Mycket roande fisk, om man bara står ut med att den har så tråkiga färger. Det finns färggranna fiskar på västkusten, men jag tror de har högre krav på kylning. Klarar ni att hålla 15 grader så skulle jag hålla sjökock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Viktor, jag tycker du ska ta dykcertifikat om det är det du drömmer om, maneterna är vanligt förekommand på vissa tider på året och vid en viss temperatur, så du trägffar inte alltid på dem!

Det är också desto ovanligare när du kommer till varmare breddgrader! Iaf enligt min erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Välkommen i klubben!

Du behöver fixa kylning på något sätt det finns färdiga kylare att köpa men dom är dyra. Man kan tillexempel låta vattnet cirkulera igenom ett kylskåp, eller ut på utsidan huset i en lång slang detta funkar bara på den kalla årstiden.

Isolera undersida,baksida,och gavlarna med 2,5-3cm frigolit.

Själv har jag ett 1125 liters och har hämtat vatten från havet, jag byter 10% vatten varje månad jag har god cirkulation i akvariet och vanliga akvarielysrör.

Inredning: krossat musselskals sand och stenar från havet.

invånare:smörbult,oxsimpa,kantnål,ålekusa,skärsnultra,stensnultra,gråsej,tångkrabba,

krabbetaska,kubbonge,eremitkräfta,sjöstjärna.

mvh.Christian Bothén

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...