Gå till innehåll

Vitlök??


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Det råder många åsikter om detta. Ingvar, din åsikt är en av många :)

Jag tror nog att du kan ha rätt, men mitt inlägg här innehöll "det sägs" just för att det sägs av många att det kan hjälpa. Och som man säger i reklamen för kinapuffar "1000 kineser kan inte ha fel". Själv har jag inga som helst egna erfarenheter i detta ämne, utan försöker att följa de diskussioner som görs i ämnet.

Kanske är det lite som så att vitlöken har en placebo-effekt? Men när så många säger att det verkar hjälpa så är det svårt att ignorera att "det sägs" att det hjälper.

Personligen så är jag fast besluten om att även om det inte botar min prick så verkar det inte skada fisken, utan snarare kanske ge en "viss" förbättring för fiskarna. (om än inte dödar parasiterna).

Så länge som ingen säger att det skadar fiskarna så kommer jag köra med vitlök i maten. Det är säkert bättre än inget iaf :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att man ska vara försiktig.

Vitlök har ingått i många hästars foderstat i många år. Sagts vara bra för en massa saker.

Nu har det visat sig att det kan förändra blodbilden och förosaka skador på mag tarm systemet.

Hundar tål inte lök.

Lök ingår inte i vilda fiskars foderstat .

Jag skulle absolut inte ge varje dag.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se tidigare svar!

Hjälper inte alls mot parasiter!!!!

Vitlök innehåller s.k eteriska oljor som har en svag antibaktriell effekt.

125 kg vitlök motsvarar 1 g pencillin.

Men penicillin har väl ingen effekt på parasiter så den kvanitativa jämförelsen är väl irrelevant här Ingvar, eller har jag fel (bra dock att du tar upp andra positiva effekter)? Att kategoriskt säga/skrika att vitlök inte hjälper mot parasiter tycker jag är lite märkligt med tanke på att det finns dokumenterade studier på att vitlöken är effektiv mot parasiter i odling av bl.a. lax och även vissa parasiter som angriper människor (se länk nedan).

Nedan är en annan tråd på samma ämne:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12567&highlight=vitl%F6k

Här är en annan länk jag snabbt hittade där studier visar att vitlöken sätter ur spel enzymer som parasiter behöver för att invadera celler och att bryta ner mat. I min mening kan det vara ett sådant samband som gör att vitlöken kan hjälpa mot prick (och inte enbart i ett förebyggande syfte pga förbättrat immunförsvar som en del hävdar):

http://www.sciencemag.org/cgi/content/short/278/5338/581d

"Garlic derails key enzymes needed by parasites and other pathogens to invade cells and to break down food particles. "

Är det någon garanti för att man inte får prick eller att det botar utbrottet? Nej

Är det dumt att avfärda den data som finns som verkar stödja att vitlök är effektiv mot parasiter? Ja

Är det dyrt och tar det tid att ge fiskarna mat med vitlök? Nej

Prick är heller inte den enda parasiten som drabbar våra fiskar och här tror jag också att vitlöken kan göra nytta där tarmparasiter är ofta förekommande och kan leda till magra fiskar som lättare faller offer för andra sjukdomar.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat vitlök ett antal gånger, vet innte va jag ska säga nu har jag innte haft problem me parasiter på länge, jag tyckte att vitlök hjälpte till i början men när jag tänker effter så satte jag igång mitt uvc samtidigt. Pärsonligen har jag jette problem me vitlök jag blir dårlig i magen som attan när jag äter något me vitlök i. Så jag vet innte om det är så bra jag har ju förespråkat vitlöksmetoderna förut men jag låter vitlöken va tills jag får se en vetenskaplig utsägelse på hur bra eller dårlig den är

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvattenspricken är ju ofta sekundär parasit dvs den kommer ofta i samband med att fisken inte mår bra.

Om jag tar ett hypotetiskt exempel:

En fisk har tarmparisiter och blir svag. Vi ser ofta inget annat än att den gömmer sig men blir hyperaktiv när det är mat på gång. Efter ett tag får den prick. (annan nyintroducerad fisk i karet)

Medecinering med vitlök följer. Tarmparasiterna släpper och fisken mår bättre. Den gör sig själv av med pricken.

En livlig diskussion på saltvattensguiden följer: Botar vitlök prick?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik Det är inte min åsikt. Tro får man göra på söndagar mellan 11-13.

Det jag säger är vetenskapligt bevisat i kontrollerade försök.

Många tror även på Vedamedicin även att det kan bota AIDS, men de blir i stället akut inlagda för tungmetallförgiftning (bly) på sjukhus.

Hur kan man under 1000 år tillämpa sådant och icke kunnat visa ett enda godkänt kontrolletat och upprepningsbart försök?

Vitlök är jättegott och hjälper även mot vamyrer har jag hört.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[snip]

Vitlök är jättegott och hjälper även mot vamyrer har jag hört.

Tycker även fiskar detta? Själv bryr jag mig inte om medecinska saker med vitlök, men jag undrar om det kan öka chanserna att få fiskarna att prova nytt foder? Kan ju i den vevan även undra om det i så fall är skadligt att använda vitlök för detta ändamål?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvattenspricken är ju ofta sekundär parasit dvs den kommer ofta i samband med att fisken inte mår bra.

Om jag tar ett hypotetiskt exempel:

En fisk har tarmparisiter och blir svag. Vi ser ofta inget annat än att den gömmer sig men blir hyperaktiv när det är mat på gång. Efter ett tag får den prick. (annan nyintroducerad fisk i karet)

Medecinering med vitlök följer. Tarmparasiterna släpper och fisken mår bättre. Den gör sig själv av med pricken.

En livlig diskussion på saltvattensguiden följer: Botar vitlök prick?

Stig du har delvis rätt. Crypocarium marinum infektion ger hos fisk ett bevisat antikroppssvar- fisken blir immun. Alla faktorer som kan påverka individens immunförsvar negativ (som t.ex. stressen med cortisol produktion vid transport eller t.ex. dåliga vatten värden) kan utlösa ett utbrott om ett infektionsagens finns närvarande. Detta gäller både parasitära och bakteriella infektioner. Glöm heller inte de virusbetingade infektionerna som vi har mycket problem med just nu på odlad fisk (coi).

Parasiter och bakterier har vi medel mot och kan förebygga.

Mot virus så står vi oss dock slätt. Några vacciner finns inte för akvariefisk.

Karrantän är med andra ord helt nödvändigt. Att inte tillämpa detta är som att spela rysk rullet, vilket jag tyvärr tror att majoriteten gör.

Vitlök har en bevisad antibakteriell effekt, dock ingen effekt på varken virus eller parasiter.

Alla övriga vittnesmål kan jag utan vidare tillskriva placebo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svar till Peter (clownen). Du har tydligen sett bevisad effekt av vitlök på lax. Detta har dock undgått mig med 35 år i branchen! I varje fall ej i Fiskeupdrett i Norge som odlar 95 % av all salu lax i världen och ger näst olja Norges största inkomstkälla ( större än både Sveriges och Finlands sammanlagda jordbruksproduktion).

Låt oss inte disputera om detta utan. Hyvää Ilta ja nokko hyvää.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig du har delvis rätt. Crypocarium marinum infektion ger hos fisk ett bevisat antikroppssvar- fisken blir immun. Alla faktorer som kan påverka individens immunförsvar negativ (som t.ex. stressen med cortisol produktion vid transport eller t.ex. dåliga vatten värden) kan utlösa ett utbrott om ett infektionsagens finns närvarande. Detta gäller både parasitära och bakteriella infektioner. Glöm heller inte de virusbetingade infektionerna som vi har mycket problem med just nu på odlad fisk (coi).

Parasiter och bakterier har vi medel mot och kan förebygga.

Mot virus så står vi oss dock slätt. Några vacciner finns inte för akvariefisk.

Karrantän är med andra ord helt nödvändigt. Att inte tillämpa detta är som att spela rysk rullet, vilket jag tyvärr tror att majoriteten gör.

Vitlök har en bevisad antibakteriell effekt, dock ingen effekt på varken virus eller parasiter.

Alla övriga vittnesmål kan jag utan vidare tillskriva placebo.

En kanske okunnig fråga...men cryptocarion..vilken sorts mikrob är de?? parasit? bakterie? virus??

Misstänker att de är en parasit och att då hjälper alltså inte vitlök. Rätt tänkt??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men penicillin har väl ingen effekt på parasiter så den kvanitativa jämförelsen är väl irrelevant här Ingvar, eller har jag fel (bra dock att du tar upp andra positiva effekter)? Att kategoriskt säga/skrika att vitlök inte hjälper mot parasiter tycker jag är lite märkligt med tanke på att det finns dokumenterade studier på att vitlöken är effektiv mot parasiter i odling av bl.a. lax och även vissa parasiter som angriper människor (se länk nedan).

Nedan är en annan tråd på samma ämne:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12567&highlight=vitl%F6k

Här är en annan länk jag snabbt hittade där studier visar att vitlöken sätter ur spel enzymer som parasiter behöver för att invadera celler och att bryta ner mat. I min mening kan det vara ett sådant samband som gör att vitlöken kan hjälpa mot prick (och inte enbart i ett förebyggande syfte pga förbättrat immunförsvar som en del hävdar):

http://www.sciencemag.org/cgi/content/short/278/5338/581d

"Garlic derails key enzymes needed by parasites and other pathogens to invade cells and to break down food particles. "

Är det någon garanti för att man inte får prick eller att det botar utbrottet? Nej

Är det dumt att avfärda den data som finns som verkar stödja att vitlök är effektiv mot parasiter? Ja

Är det dyrt och tar det tid att ge fiskarna mat med vitlök? Nej

Prick är heller inte den enda parasiten som drabbar våra fiskar och här tror jag också att vitlöken kan göra nytta där tarmparasiter är ofta förekommande och kan leda till magra fiskar som lättare faller offer för andra sjukdomar.

Mvh Peter

Peter!..Ingvars jämförelse med penicillin är högst adekvat...med den vill han visa på en förklaring till vitlökens antibakteriella effekt. Att vitlök inte har nån effekt på virus o parasiter tror jag vi inte behöver ifrågasätta mer...kommer den uppgiften från en kunnig person som Ingvar, med stöd för detta inom såväl vetenskap som beprövad erfarenhet, är vidare dividerande om detta fruktlöst. Ibland får man faktiskt böja sej för att de finns sanningar också.

Om vitlök har en allmänt stärkande effekt på fisken, som vilket bra foder som helst, så får man såklart sekundära effekter av de med förbättrat immunförsvar hos fisken och ökad förmåga hos fisken av självt bota sej från vita prick eller andra infektioner. Det är dock inte vitlöken som gör detta primärt, utan en sekundär effekt av förbättrat immunförsvar hos fisken.. o de är ju en helt annan sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att vitlök kanske kan ha en allmänt stärkande effekt på fisk.

Dessutom är jag säker på att det har en stark effekt på inälvsmask hos fisk.

Jag har själv sett hur man rensade en guppyodling från inälvsmask på ett par dagar.

Om vitlök är giftigt för inälvsmask? Det spelar ingen roll! Det räcker alldeles utmärkt med att allt smakar vitlök kring inälvsparasiten så att den lämnar fisken. Om den är giftig för masken så är ju det ingen nackdel men som jag ser det är det ganska oväsentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svar till Peter (clownen). Du har tydligen sett bevisad effekt av vitlök på lax. Detta har dock undgått mig med 35 år i branchen! I varje fall ej i Fiskeupdrett i Norge som odlar 95 % av all salu lax i världen och ger näst olja Norges största inkomstkälla ( större än både Sveriges och Finlands sammanlagda jordbruksproduktion).

Låt oss inte disputera om detta utan. Hyvää Ilta ja nokko hyvää.

:) Din finska är i varje fall nästan klanderfri. Hoppas du sovit sött också.

HTTP://WWW.ONEFISH.ORG/SERVLET/CDSSE...50CYYZNZ1PBMZV

"One of Norway's largest producers of fish feed have recently made up 50 tonnes moist pellet containing garlic to test its effect on the lice population. The fish fillet had a detectable taste of garlic. Both onion and garlic have been further tested during 1991 at Austevoll Aquaculture Research Station. Both have been mixed in moist pellet at a 10% level (wet weight basis). The salmon fed onions had at no time lower concentrations of lice but the salmon fed garlic had a significantly lower levels of lice compared to the control after 14 days."

Är ovanstående bara påhitt eller trodde laxarna det var placebo också?

På sökorden garlic och parasites så får man upp ca 629.000 sidor och bara på sida ett så finns mängder med hänvisningar till att diverse parasiter påverkas av vitlök. Du menar på fullt allvar att alla dessa observationer är bluff/feltolkningar under så många år och i så många kulturer?

Här är en intressant genomgång angående vitlök och prick inom hobbyn och hur det kan vara möjligt att vitlöken som bl.a. innehåller allicin även skulle kunna påverka parasiter som sitter på fiskens hud och inte bara i magen, dvs Ichthyophthirius (vita prick).

http://www.reefs.org/library/article/h_cortes-jorge.html

Den skarpa vitlökssmaken antas ha utvecklats hos växten för att just avskräcka, fåglar, insekter och maskar från att konsumera växten. Varför är det då så svårt att tro att det även kan påverka parasiter som får i sig dessa ämnen?

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter!..Ingvars jämförelse med penicillin är högst adekvat...med den vill han visa på en förklaring till vitlökens antibakteriella effekt. Att vitlök inte har nån effekt på virus o parasiter tror jag vi inte behöver ifrågasätta mer...kommer den uppgiften från en kunnig person som Ingvar, med stöd för detta inom såväl vetenskap som beprövad erfarenhet, är vidare dividerande om detta fruktlöst. Ibland får man faktiskt böja sej för att de finns sanningar också.

Jag börjar bli riktigt ordentligt trött på att folk besvarar mina inlägg med utropstecken till höger och vänster. Jag har inte hörselproblem. Gör er själva en tjänst och besvara mina inlägg med lite fakta istället för att skrika.

Du som är så källkritisk och ifrågasätter det mesta i vanliga fall Jonas, lite märkligt att du helt plötsligt tar en sådan stark ställning när det finns mängder med referenser som motsäger det Ingvar säger då han hävdar att vitlök inte påverkar parasiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar bli riktigt ordentligt trött på att folk besvarar mina inlägg med utropstecken till höger och vänster. Jag har inte hörselproblem. Gör er själva en tjänst och besvara mina inlägg med lite fakta istället för att skrika.

Du som är så källkritisk och ifrågasätter det mesta i vanliga fall Jonas, lite märkligt att du helt plötsligt tar en sådan stark ställning när det finns mängder med referenser som motsäger det Ingvar säger då han hävdar att vitlök inte påverkar parasiter.

Att vara kritisk innebär inte att man säger emot allt Peter. Syftet med ett kritiskt tänkande är just detta...att sålla fram sanningar, och eftersom jag verkligen tror de Ingvar skriver är sanning så säger jag inte emot de. Inte särskilt konstigt. Först ger du mej kritik för att jag ifrågasätter..sen ger du mej kritik för att jag inte ifrågasätter.

Vad beträffar utroppstecken, så behöver du inte övertolka dom... I en skriftdiskussion saknas all den viktig info o feedback man får genom ett samtal mellan fyra ögon...då får dessa tecken förmedla våra känslor en smula...du kan inte mena att vi skall ha ett forum sterilt på känslor o färgningar av de vi vill säga. De får du allt tåla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I regler avsnitt 3 (se menyn längst upp) står en del reglerat hur man bör uppträda på guiden.

Jag vore tacksam om både Jonas och Peter läser avsnittet. Ni är båda så goda skribenter att det borde inte vara något problem att ändra umgängeston.

Tillbaka till ämnet alltså.

Du har naturligtvis helt rätt Stig.

Jag kollade lite på pubmed om vitlök...de är faktiskt rätt svårt att få tydliga svar...där finns de länkar som lite grann säger emot de Ingvar skriver...att de kan finnas antivirala o antiprotozoa egenskaper...men tyvärr så står de inget om hur dom kommit fram till de eller om de bara är antaganden. Jag hyser stor respekt för Ingvars kunnande, så jag låter frågan vara öppen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas har en poäng.

Parasiter av alla slag har en kraftigt nedsättande effekt på hälsan och kan ge upphov till sekundära angrepp av saprophytiska bakterier och här kan man tänka sig att vitlök kan ha en positiv effekt. Dock har vi mycket mer verksamma ämnen typ antibiotika, var av jag upplever Baytril som ett av de effektivaste.

Svar till någon annan. Encelliga parasiter är mycket svårbehandlade hos alla djurslag så även människa och på vissa finns över huvud ingen bot för och är rena farsoter. Cryptosporidier, Leimania m.fl. och inte att förglömma malaria som dödar 3milj om året. Flercelliga parasiter har vi däremot effektiva substanser mot så t.ex. bekämpas yttre (karplus) och innre parasiter hos lax i dag med tillsats i fodret av Selamectin som är en GABA blockator. Varför det är så kanse leder för långt att diskutera men encelliga parasiters ämnesomsättning ligger så nära värddjurets så de effektiva prep. som finns tar även död på värden.

På fisk kan bekämpning ske bara på vissa känsliga (oftast frisimmande stadier). Här finns 2 st effektiva metoder:

1) Osmotisk behandling (sötvattedipp), vilket de flesta fiskar tolererar bra om pH är samma som i karet.

2) koppar som är mycket giftigt för lägre djur. (se bottenfärg på båtar)

Kopparen har även en kraftigt hudirriterande effekt med kraftigt ökad slemproduktion som gör att parasiterna avstöts fortare.

Jag föredrar de chelatbundna (EDTA) komersiella preparaten då de ger en mycket stabilare vatten värden än kopparsulfat (som måste kollas flera gånger/dygn då det faller ut som karbonat i saltvatten).

Halten koppar skall helst hållas på 1-1,5 ppm för att vara effektivt men det tål inta alla sorters fisk utan då får man ta till längre behandlingstider.

Slutsats enklaste behandlingen är den osmotiska med sötvatten för saltvattenfisk och saltvatten för sötvattenfisk. I varje fall enl. min åsikt.

För sötvatten prick upplever jag att kopparpreparaten har en klar fördel i många fall.

Slutligen att höja tempraturen till över 32C i minst 5 dagar är också avdödande på tomiter samt kanse flera stadier men även korallerna mår inte så bra då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För de med någon bakgrundskunskap i bilogi så kan jag rekommendera:

Textbook of Fish Health av Dr George W. Prost som är rel. lättskriven.

Kan beställas på t.f.h i USA

Denna berör mest matnyttiga arter (mest forskning) men även avariespec.

Varför då Protozoer? Dessa har i det vilda fungerar som populationsreglerare.

citat.

Appearence of excessive numbers of protozoan parasites among either cultured or aquarium fishes is an indication that acceptable habitat and/or acceptable nutrition for fishes is not being provided

Slutligen vill jag nämna att att en enda Trophont (när den faller av fisken) kan ge upp till 1000 infektiva tomites.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...