Gå till innehåll

Fiends nya akvarium (planeringstråd)


fiend

Rekommenderade inlägg

Det var väl Ramq som sökte måtten för att anpassa sitt UVC så det skulle gå att plocka av?

Tror det var hans 720-liters projekt det var.

Fredrik, en tanke jag hade om du är orolig att göra flera hål i botten, varför inte låta ett rör gå från botten upp längs insidan och sedan över karet och ner under till där det går igenom filtrena och sedan upp i karet igen? Det sticker ju inte ut mer än 5-6 centimeter och är ju lätt att ev. flytta på vid behov?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

laggeman: Intressant tanke. Det skulle vara en alternativ lösning faktiskt. Men frågan är hur mycket rör som det kommer att bli att dra, limma och meka med :)

Skulle kunna köra den som en closed loop, eller som "rör" över kortsidan på akvariet.

Tror jag skaffar nya akvariet om ungefär 3-4 månader så jag har lite tid på mig att planera iaf.

Kanske att man kombinerar båda lösningarna? En closed loop och en "rör på utsidan av kortsidan"-lösning?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik..jag måste erkänna att jag inte helt hängt med i svängarna här..senast jag läste din tråd skulle du lägga ner..men nu till min glädje skall du alltså inte de, utan endast byta ut ditt nuvarande akvarium mot ett nytt. De va roligt att läsa, och Ibland kan de ju vara såna större ommöbleringar som krävs för att få gnistan tillbaka...för visst är de oerhört kul o spännande med själva projektet i sej. Jag önskar dej verkligen lycka till.

Vilket system o teknik skall du köra på nu? Du funderade ju på balling för ett tag sen..nu när ditt kar är lite mindre kan de bli lite mer lönsamhet i de...

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte i dagsläget vad jag skall köra på det. Det får vi se. Beror lite på hur framtiden ser ut.

Nu har jag dock kommit till insikten att OM jag ska köra mitt 450 (oborrat utan sump) så blir det problem att använda skummaren. Den producerar en hel del små bubblor som kommer ut i akvariet och gör att det snart skulle se ut som en dimma där.

Några tips på hur jag ska göra för att lösa det med skumningen enklast?

I dagsläget är det bara koraller och lägre djur där.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite nya tankar och planer.

Jag har en kompis som ska sälja sitt hemmabyggda rätt snygga akvarie (som han har vid soffan) som mäter 95 i längd, 70 i djup och 60 i höjd.

Funderade på om det skulle vara ett lämpligt akvarie?

Vad kan man tänka sig ha för fiskar av dem jag har kvar i mitt 450 i det akvariet?

1st Xanthurum

2st Gula kirurger

1st Veliferum kirurg

2st kejsare

1st dvärgkejsare

3st clowner

2st sandvändande fiskar

Kanske göra sig av med 1-2 kejsare och 1 gul kirurg?

Belysningen är i skrivande stund 4 st 36w T8rör. Kanske jag kan byta ut dem mot 1st 250W MH istället över 400L-karet?

Vad tycker ni?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera dock att detta inte blir ett permanent boende för dem tills dem är stora, utan bara tillfälligt (6-12 mån) tills jag byggt ett nytt stort akvarie :)

Men dem skall ändå trivas där dem bor, så det bör beaktas i den storlek dem är i just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig: Är detta fullvuxna det gäller ? Eller är det allmänt att dem behöver simytan? Tycker inte dem verkar använda alla mina 150cm som jag har nu i 450n, utan håller mest till kring 1m av arean, men jag kan ju iofs uppleva det lite fel :)

Lineatus och Sohal har jag inte så i detta fall så är det inte aktuellt. Har sett vad Salars stora sohal kan göra och tycker att mina tidigare 2.5m även till den skulle vara lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...