Gå till innehåll

Ammoniak-förgiftning


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Misstänker att mina fiskar har dragit på sig någon form av ammoniakförgiftning. Dem är slöa, står i hörn, är inte direkt peppade på att simma och en gul kirurg har slutat andas och dött.

Detta har drabbat alla fiskar som sattes i karantänsakvarie nr2. Där har jag också clowner som glatt skuttade runt och inte verkade ha påverkats av det hela.

Men hexataenian, putsarfisken, bicolorbleniden (den hade ju såklart stoppat huvudet i en sten kom jag på), gula kirurgerna, bispinosusen etc..

Vad kan man göra om dem redan andas fort och går i ett akvarie med fräscht nytt vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skumma var att jag inte lyckades hitta någon ammoniak nu när jag testade. PH var dock på 8.0 i karet. Hmm..

Måste testa en gång till!

Fredrik...med all respekt för vad duktiga akvarister sagt om nitrit...skulle du ändå kunna mäta nitrit också...andfåddhet är första tecknet på nitritförgiftning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första har varit igång 1-2 veckor. Det andra har varit igång bara idag. Tog vatten från huvudkaret och blandade ut med lite nytt vatten.

De fiskar som verkar må dåligt ligger på sniskan, andra är krokiga. petar jag på dem så simmar dem.

Några av dem andas friskt.

Gula kirurger kan ha ett streck (mörkt eller ljust) efter sidan på kroppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ammoniak: 0

Nitrit: 0.05

PH 8.0

Salthalt: 1.024 (eller 1.025)

Har satt över de fiskar som är mest risiga till HELT nytt fräscht vatten, med salthalt 1.021 få se om dem repar sig. Dem sprattlade till och så när dem kom i håven, men gjorde nästan inget motstånd när dem skulle fångas upp tills dem kom i håven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 1.020 nu i båda karantänskaren.

Kanske är gälparasiter, men det verkar skumt. Brukar fiskarna knövla ihop sig och ligga på sidan då? Hmm..

Dem blev inte sötvattensdoppade de fiskar som jag tog över nu från huvudkaret innan dem sattes i karantän dock. Detta pga att dem såg hur risiga ut som helst. Sötvattensdoppet hade nog dödat dem.

Har igång UV i karet iaf. Gjort 100%igt vattenbyte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ammoniak: 0

Nitrit: 0.05

PH 8.0

Salthalt: 1.024 (eller 1.025)

Har satt över de fiskar som är mest risiga till HELT nytt fräscht vatten, med salthalt 1.021 få se om dem repar sig. Dem sprattlade till och så när dem kom i håven, men gjorde nästan inget motstånd när dem skulle fångas upp tills dem kom i håven.

Helt nytt saltvatten kan va farligt fredrik, om du nu alltså menar att du blandat nytt, o låtit stå bara nån timme o sen i med fiskarna...du bör nog använda de "gamla" vattnet från ditt stora kar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska ta och se om jag kan styra upp lite luftpumpar i morgon. Kommer att flytta över fiskarna så dem delar på 2 olika akvarier nu.

För närvarande går dem alla i samma akvarie. Verkar inte ha varit något problem på hela dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...