Gå till innehåll

Rekommenderade fosfat och nitratvärden i sps kar?


pimo

Rekommenderade inlägg

OBS!, detta är ingen tråd som handlar om nitrat eller fosfat, utan jag vill veta vilka värden ni rekommenderar att hålla i ett sps kar? gärna en liten motivation också.

OBS, tråden handlar inte heller om mätmetoders fungerande, eller inte.

( Såg att jag skrivit fel i rubriken, men det gick inte att ändra. )

Moderator's upplysning:
mod.gifRubrik ändrad som du ville

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

De flesta rekomenderar nog nära nollnivåer av bägge. Men var beredd på att ju närmre noll man är desto närmare krashen.

Jag har sett många fina kar med 10-20 ppm nitrat i, så det är i vilket fall inte skadligt.

På senare tid har en del duktiga akvarister börjat att tillsätta nitrat till sina akvarium och verkar dra slutsatsen att korallerna får mer färg av det. Korallodlare runt om i världen har använt nitrat och fosfattillsatser länge.

När det gäller fosfat så är de flesta överens om att det knappt kan bli för lite.

Själv tror jag att 5-10 ppm nitrat och ett förhållande mellan nitrat och fosfat på 10:1 ger ett stabilt rev och friska koraller. Detta baserar jag på redfield upptäckt om allt levandes kemiska uniformitet. Jag har inte tillräckliga praktiska erfarenheter för att säga om det funkar eller inte.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen skulle jag försöka hålla fosfaten under 0,03 mg/l och nitrat på ca 10 mg/l. Med den högre nitrathalten riskerar du inte att svälta sps. Bernd Mohr, en företrädare av SPS-hållning i Tyskland förespråkade dessa värden, misstänker att han var för övrigt bland de första som doserade kaliumnitrat i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressanta svar, fortsätt posta vilka värden ni tror eller som ni vet har fungerat bra för er.

Någon som fått fosfatbrist?, har för mig att magnus har pratat om det, vid vilka värden isåfall?

Vad händer om man nollar fosfaten helt? blir det RTN som följd? ligger själv på 0,004 med hjälp av fosfatremover.

Spelrummet ner till 0 är det stort? eller är det lätt hänt när man nollar när man ligger på 0,00X?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer om man nollar fosfaten helt? blir det RTN som följd? ligger själv på 0,004 med hjälp av fosfatremover.

Spelrummet ner till 0 är det stort? eller är det lätt hänt när man nollar när man ligger på 0,00X?

Jag undrar samma sak, vad händer om man nollar fosfaten?

Hur har du mätt upp 0,004?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror om du ska köra zeometod att komma så lågt du bara kan... Ner på noll om du kan i båda :)

Jag är inte rädd for att kracha för att ha för lite nitrat kolla på reven. Sjukt låga nitrat halter där varför ska vi har mera i våra kar för att lyckas.

Senaste mätningen jag hörde från tomas pohl var nitrat 0.001, fosfat 0.002. Detta va i hans system som han har alla fraggar i som är tillsalu. Skulle detta kracha så kan han hälsa hem, Så tror inte han skulle riskera det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att korallerna ska överleva så måste de ha näring desto mindre näring du har i vattnet desto mer näring måste du ge korallen som den kan fånga med polyperna. Det är även en smaksak hur du vill ha korallerna, mera näringsämnen så blir de lite mörkare och burriga färger och desto mindre näringämnen desto ljusare och pastelliga färger blir det. Vid lite näringsämnen så blir marginalerna mindre och det ställs högre krav på dig som akvarist. Jag tycker att man ska känna sig fram och inte direkt sätt upp ett mätbart mål. Framförallt ha tålamod och gå sakta fram, hitta det som fungerar för dig. Jag tycker det har blivit lite hysterisk det här med låga näringsämnen, jag har haft jättefina koraller i ganska mycket nitrat.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer om man nollar fosfaten helt? blir det RTN som följd? ligger själv på 0,004 med hjälp av fosfatremover.

Spelrummet ner till 0 är det stort? eller är det lätt hänt när man nollar när man ligger på 0,00X?

Vad mäter du med?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju även nyanser av hur man sköter ett ZEOkar, jag skulle inte rekomendera någon att gå under 0,03 i fosfat mät med en photometer. Det finns mycket annat att jobba på än just fixera sig vid näringsämnen, har man en nollvision så kommer det bli problem.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har denna synen att omätbara värden är bra, jag har hållit koraller under dessa premisser i flera år utan problem och utan aktiv matning av korallerna. När korallerna blivit många och stora så blir balansgången lite knivigare då ev all nitratöverskott förbrukas av korallerna och så ska det vara i det stora hela. I naturen så är värderna extremt låga och korallerna suger i sig allt som bildas men i akvarium kan det bli svårt att tillgodose detta när man t.ex som jag kör en kolkälla och zeolit då är det lätt att det blir brist. Detta stadie har jag kommit till nu när jag har så många kolonier och då har jag tänkt och lyssnat på andras erfarenheter och kommit fram till att jag får nog börja tillföra näring i form av foder och ev nitrat för att inte riskera något. Jag föredrar att ha omätbara värden och hellre tillföra ev näring då känns det mer att man har kontroll på vattenkvaliteten. jag strävar att korallerna och fiskarna ska leva i ett vatten så likt deras miljö där de kommer ifrån. Låga värden, mata lite emellanåt vid behov. Koraller lever till 98% av deras zooxhanteller enligt vad jag har läst. Jag kommer ihåg ett program för några år sedan på TV om stora barriärrevet och där tog de upp strömmar från arktis som för med sig enorma mängder plankton och näring upp till barriärevet, all denna näring förbrukar koraller och övriga djur så snabbt ute på revkanterna så att det är slut innan de når mitten på reven så därför är det en hårdare konkurrens där och korallerna måste förlita sig på sina zooxantheller i en större grad än de som lever i ytterkanterna, Det är så näringsfattigt att man jämför vattnen på reven med en öken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig jörgen försöker själv att hålla mig så nära riktiga värden vid reven så gott jag kan.. I stället för nitrat och annat som näring i karet som vissa kör med så vill jag ha bra belysning och mat till korallerna. Varför ge korallerna närning som de inte lever på i naturen "nitrat"? Om de skulle må bäst av detta så skulle de ju finnas på andra ställen i havet där vattner är skitigare än i revet där det finns mer nitrat eller? Bara mina egna tankar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då är jag rädd för att det här blir som vanligt en mättråd, hur definerar ni omätbart. Det har blivit något som var och varannan slänger sig med, medans akvarierna säger något annat. Ntraten går ju inte ens att mäta i dessa nivåer som många talar om och för övrigt så är aldrig nitraten ett problem i ett ZEOkar det blir vad det blir, det är fosfaten som går och mäta i dessa låga värden och som är intressant.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne: Nej vist kan inte våra test kitt ge oss ett helt korekt svar på hur mycket nitrit vi har. Men när jag skriver näringsvärden så menar jag själv klart fosfat med. Japp fosfaten är mätbar om man jar rätt tester och den ska man gå efter. Kan lova att jag har bra mycket mer nitrat än jag kan mäta och på tok för mycket nitrat om man jämför med reven så fattar inte varför vi skulle behöva tillsätta nitrat i våra burkar när det ändå är mycket mer än vad korallerna har i sin naturliga miljö.

Och med omätbar så menar jag att vi inte kan mäta värderna, Även fast det finns där :)

Men men nu lämnar jag tåden så det inte bara blir massa tjafs om att kunna mäta nitrat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I detta fall ser jag det som att det finns två modeller (som flera andra påpekat tidigare...)

1. Zeovith. I princip 0 vad gäller fosfat/nitrat. korallerna får näring bla via bakterierna/"reaktor-mulm".

2. Lågt fosfat (men fortfarande mätbart, strax under 0.03mg/l) tillsammans med lite nitrat 3-10mg/l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer om man nollar fosfaten helt? blir det RTN som följd? ligger själv på 0,004 med hjälp av fosfatremover.

Spelrummet ner till 0 är det stort? eller är det lätt hänt när man nollar när man ligger på 0,00X?

Tror nog man kan vänja korallerna med mindre fosfat men det bör gå mycket långsamt enligt min erfarenhet (vi pratar månader). I ett väl inkört akvarium (utan kolkälla) tror jag dock att ett absolut 0 är svårt att uppnå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I detta fall ser jag det som att det finns två modeller (som flera andra påpekat tidigare...)

1. Zeovith. I princip 0 vad gäller fosfat/nitrat. korallerna får näring bla via bakterierna/"reaktor-mulm".

2. Lågt fosfat (men fortfarande mätbart, strax under 0.03mg/l) tillsammans med lite nitrat 3-10mg/l

Som vanligt kör jag lite annorlunda.

Ingen Zeovit metod, nitrat 0,5-2 mg/l och fosfat just nu 0,04 mg/l men fosfaten skall ner lite till.

Kommer jag upp mot 10 mg/l i nitrat tappar flera koraller mycket av färgerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...