Gå till innehåll

blaze´s 170´s saltkar


blaze

Rekommenderade inlägg

hallå

är helt färsk på saltvatten men har just startat mitt första efter många års sötvattenslekande :)

har kört en del diskus men va lite sugen på uppgradera mig till salt nån gång till våren då man hunnit läsa en del och lärt sig det man behöver lära sig men då en kille i våran akvarieförening (fiend här på forumet) skulle trappa ner några liter så va det svårt att hålla sig från att köpa billig sten så det vart snabba ryck med att tömma ur mitt ena kar så man fick plats me stenen hehe

köpte på mig ca 27kg LS + en del koraler han inte rymde i sitt nya kar + att jag fick "sno" me mig ca 125l vatten av honom me haha

nu står karet igång iaf men jag har itne hunnit köpa på mig all utrustning men allt ska beställas innom ett par veckor, har just idag endast orginal belysningen som följde me mitt möbelkar, doppare och en maxijet på 1000l/t men har bestält hem en tunze på 4500l/t som borde komma på nån dag så man har lite mer sprut däri iaf så kommer skummare, ny ramp m.m. snart

har köpt på mig en hel del tester me så man kan hålla lite koll iaf undertiden och så sitter jag här o läser om alla era kar, snackar lite me våran saltsäljare i umeå och så har fiend berättat en del som kan ska tänka på!

karet är ett 170´s möbelkar, hade några små diskus i karet innan och hade då limmat in slimline bakrund som nu sitter kvar, blir nog snyggt när det börjat växa på en massa alger m.m.

hade gjort en filterkammare av slimlinebakrunden som jag nu har dopparen och maxijeten i och all sten framför så skummaren och den andra pumpen får plats på andra kortsidan.

ska köpa på mig lite grus nu i veckan som får täcka botten o så får man se om det blir några fler små köp om det är nått som behövs!

karet i dagsläget:

PqyOrCi.jpg

aVBjsw0.jpg

aVBjv09.jpg

aVBjxvi.jpg

aVBjHtS.jpg

kom gärna me tipps och förslag!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej Johnny och varmt välkommen till SG!

Kul att se att du har kommit så pass långt med karet.

Har du någon ytavrinning in i din filterkammare eller tar den in vatten via galler?

tackar!!

jo jag har kommit en bit iaf o det tar sig :)

hade tankarna på en ytavrinning i filterkammaren men det vart inte så.

det sitter 2st galler där sen tidigare då jag körde sötvatten där i och det va samma pump men massa filtermaterial där, så gallren sitter kvar, bara filtermaterialet jag tagit bort.

all sten ligger för gallren så all vatten dras genom stenen in i kammaren, borde ju fungera som ett filter o rena en del?

pumpen sitter rätt högt också så det är rätt bra ytcirkultion, har läst att vissa bara har det på natten, är de på grunt av nått eller endast en smakfråga??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till saltvattens värld Johnny! Roligt att Umeå har plötsligt vaknat! Många kar på gång där borta.

tackar!!

ja det är några som startar nu, en polare håller på att starta ett 150 juwel kar nu i samma veva så vi beställer samma delar tillsammans, rätt bekvämt :)

han köpte också massa sten av fiend hehe

en till polare som har tankarna kring ett lika litet 170´s kar men han ska flytta rätt snart så han väntar me den saken ett tag till men sen smäller det nog till där me!

kändes skoj o prova nått nytt även om det vart lite hastigt men tankarna hade funnits där länge men jag hade inte hunnit läsa på nått, lite frågor o så hade man väll ställa i butikerna men itne så man viste så spec mycke, men efter att kört sötvatten o flera år och hunnit me diskus i 2 svängar och provat på det mesta inom söt så kändes det rätt naturligt att gå vidare o prova salt så jag hoppas jag trivs bra nu och allt funkar som det ska, annars har jag fortfarande kvar ett diskus kar att falla bak på haha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, ja det har startat upp flera små akvarier här i Umeå sedan jag lade ned mitt stora :)

Ska bli intressant att följa dessa kar!

ja o du får sälja sten o skicka dunkar me vatten haha

men det blir skoj nu när det är fler både för er gammla saltare o för oss nya så vi har fler att ta råd från!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pumpen sitter rätt högt också så det är rätt bra ytcirkultion, har läst att vissa bara har det på natten, är de på grunt av nått eller endast en smakfråga??

Detta är inget jag hört, att ha igång pumpar enbart på natten, därimot att vissa har igång skummaren enbart på dagen ifall de har karet i sängkammarnhar jag hört.

Meningen med ytavrinning är ju att du ska få bort den film som annars lätt samlas på ytan, men har du bra cirkulation där och en pump som bryter ytan så går det nog lika bra, och som du skriver så är ju den biologiska filtreringen säkert hjälpt utav at du drar vattnet genom stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är inget jag hört, att ha igång pumpar enbart på natten, därimot att vissa har igång skummaren enbart på dagen ifall de har karet i sängkammarnhar jag hört.

Meningen med ytavrinning är ju att du ska få bort den film som annars lätt samlas på ytan, men har du bra cirkulation där och en pump som bryter ytan så går det nog lika bra, och som du skriver så är ju den biologiska filtreringen säkert hjälpt utav at du drar vattnet genom stenen.

okok

jo nu slipper jag ju den fula hinnan på ytan och renar lite mer genom stenen!

kollade värderna häromdan o hade en riktig nitrat spik men der är väll rätt normalt, men då har man tid på sig att köpa på sig allt som saknas innan man kastar ner en första testpilot!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

igår så va jag ut till fisk butiken o lämnade in 2st diskus jag inte rymde längre i mitt diskus kar och fick me mig lite smått hem :)

det vart 8kg sand och en sten på ca 2,5kg med flera skivanemoner på!!

så här ser det ut efter 3 ommöbleringar hehe

PqCKTxJ.jpg

skivanemonerna

aVUbgir.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev ett fint upplägg med stenen:smiley20:

hur ser dina vattenvärden ut?

tackar!!

har inte mätt dom sen i måndas men jag ska kolla senare i eftermidda så jag skriver in alla värden här då!!

i måndas såg värdena ut såhär iaf:

no2: 0,3mg

no3: 20mg

ph: 7,5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

summa än så länge:

hade redan det här sen tidigare:

möbelkar - 1500:-

slimlinebakrund - 700:-

doppare - ?

maxijet på 1000l/t - 350:-

nyinköpt:

ca 27kg ls + en del koraller och färdigt vatten av fiend - 2240:-

3st tester på Aquariefisken - 45st äppelsnigglar

2st tester på Aquawarehouse - 238kr

en sten på ca 2,5kg me massa skivanemoner på och 8kg sand på Aquawarehouse - 2st diskus (som inte fick plats i mitt diskus kar) och 300:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp lite cleaners nu.. typ snäckor eller dylikt.. så har du lite o titta på.. att där är nitrat på 20 är inte hela värden för dom sålänge det inte ökar mycket..

du säger de, så det ska gå bra att slänga ner tex några sniglar och eremiter??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...