Gå till innehåll

Precisionskran?


ramq

Rekommenderade inlägg

Jag har ett ganska stort problem att hålla rätt nivå i avrinningsboxen då det antingen vill gå för högt flöde genom durson (så jag "tömmer" boxen) eller så blir det för lågt så vattennivån stiger i karet.

Hur jag än justerar och håller på med kranen nere i sumpen verkar jag inte få till det till 100% - antingen blir det för mycket eller för lite och det räcker med kanske 1mm på kranen för att det ska bli skillnad.

Så, finns det något mer finkänslig kran?

Dessa "knivventiler", är dessa något alternativ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se om du kan justera på kranen upp i karet också, jag har ställt in min returpump att pumpa upp mindre än vad den maximalt kan ge, samt att jag har vridit kranen på röret ned i sumpen så den inte sväljer allt den kan. Jag har på detta sätt klarat av att hålla min durso i princip ljudlös, skummaren överösar iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I en durso standpipe så finjusterar man ju med ett litet lufthål, det låter som om du har nån variant på den så det kanske fungerar. Så istället för att den bara suger vatten så tar den lite luft också och det gör att det går mindre vatten genom durson.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en membran ventil funkar grymt bättre än en kranventil

Hadde själv problem med min retur frånm karet ner till sumpen att nivån varierade fick tipps om denna ventil och nu kör jag utan durso helt å hållet å detta är Ljudlöst inte en porlande bäck som jag hadde innan.

Helt i PVC och EPDM gummi

Hur den funkar ser man i denna manual.

http://www.buerkert.de/products_data/datasheets/DS3232-Manual-EU-EN.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I en durso standpipe så finjusterar man ju med ett litet lufthål, det låter som om du har nån variant på den så det kanske fungerar. Så istället för att den bara suger vatten så tar den lite luft också och det gör att det går mindre vatten genom durson.

/Janne

Problemet är att då blir det dels ett sju-j*la porlande och det låter som att du kör en skummare i rören. Nere i sumpen kommer självklart miljarders små bubblor. Inte så kul.

Ska försöka göra ett ärligt försök att sätta en luftnippel i ändhatten på durson så jag ska prova denna variant också och se om jag kan hitta något mellanläge.

Det enda sättet att få tyst på eländet var att få ut varenda liten gnutta luft ur pipen och försöka justera flödet... Med varierande (och frustrerande) resultat.

I det hela taget måste jag säga att ska det vara på det här viset så sover jag inte gott om natten... Vad händer när det börjar så sakta slamma igen lite grann i ventilen på avrinningsröret??? Jo nivån i tanken stiger, osså går osmolatorn igång nere i sumpen för att öka vattennivån... I karet blir det för mycket vatten och det börjar rinna över kanten... Brrr!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att då blir det dels ett sju-j*la porlande och det låter som att du kör en skummare i rören. Nere i sumpen kommer självklart miljarders små bubblor. Inte så kul.

Ska försöka göra ett ärligt försök att sätta en luftnippel i ändhatten på durson så jag ska prova denna variant också och se om jag kan hitta något mellanläge.

Det enda sättet att få tyst på eländet var att få ut varenda liten gnutta luft ur pipen och försöka justera flödet... Med varierande (och frustrerande) resultat.

I det hela taget måste jag säga att ska det vara på det här viset så sover jag inte gott om natten... Vad händer när det börjar så sakta slamma igen lite grann i ventilen på avrinningsröret??? Jo nivån i tanken stiger, osså går osmolatorn igång nere i sumpen för att öka vattennivån... I karet blir det för mycket vatten och det börjar rinna över kanten... Brrr!

Mina standpips är helt tysta och och jag har ingen ventil alls, utan de är bara injusterad med hur långt ner standpipen sticker i sumpen. Desto längre ner de sticker desto mer mottryck blir det och då rinner det mindre vatten igenom.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att då blir det dels ett sju-j*la porlande och det låter som att du kör en skummare i rören. Nere i sumpen kommer självklart miljarders små bubblor. Inte så kul.

Ska försöka göra ett ärligt försök att sätta en luftnippel i ändhatten på durson så jag ska prova denna variant också och se om jag kan hitta något mellanläge.

Det enda sättet att få tyst på eländet var att få ut varenda liten gnutta luft ur pipen och försöka justera flödet... Med varierande (och frustrerande) resultat.

I det hela taget måste jag säga att ska det vara på det här viset så sover jag inte gott om natten... Vad händer när det börjar så sakta slamma igen lite grann i ventilen på avrinningsröret??? Jo nivån i tanken stiger, osså går osmolatorn igång nere i sumpen för att öka vattennivån... I karet blir det för mycket vatten och det börjar rinna över kanten... Brrr!

Felet när nivån går upp och ner är ofta att man släpper ner för mycket luft i durson. (eller ingen luft) Just nu har jag 2 st 1 mm lufthål i min. Prova med lite luft och reglera nere i sumpen hur långt ner röret från durson går. Ju närmare botten ju större motstånd. Det finns en del tips på dursons hemsida: http://www.dursostandpipes.com/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina standpips är helt tysta och och jag har ingen ventil alls, utan de är bara injusterad med hur långt ner standpipen sticker i sumpen. Desto längre ner de sticker desto mer mottryck blir det och då rinner det mindre vatten igenom.

Hur justerar du den längden nere i sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur justerar du den längden nere i sumpen?

Det är mycket enkelt, om man har en rörbit som passar i en slang så är det bara skuta röret upp och ner. I mitt fall så har jag ett rör på 25 mm som passar i vanlig armerad slang på 25 mm.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag fick betala 600 för den jag köpte 25mm

Aha. Såg precis att jag hade tittat på 32mm och PTFE-packning.

Vad kör för flöde genom 25mm?

Vad är det för skillnad mellan dessa EPDM, FPM och PTFE-packningarna och vad anses som revsäkert?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EPDM är revsäkert. De genomförningar jag köpt har detta och funkar

PTFE = Teflon

Flöde vet jag ej men har strypt det hela med 1½ varv från helt utskruvad.

Testade innan med massa olika förslag hur jag skulle få det tyst så detta var en chansning med som verkar funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...