Gå till innehåll

Rengöring av utrustning?


pimo

Rekommenderade inlägg

Hur sköter ni rengöring av utsrustning såsom skummare, ca reaktor, pumpar osv?

Hur rengör man skummare osv i genomskinnlig akryl utan att skapa smårepor?

Jag gör rent mest med diskborste och flaskborste. Pumpar kör jag vid behov med avkalkning, typ sådant som är för kaffebryggare. Viktigt bara att sköja ordentligt efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När skummaren börjar bli riktigt skiten och full med otrevligheter som rörmaskar osv. så bryr man sig nog inte om några repor:). Som tidigare nämnt, så tycker jag ättika och vatten i en spann, i med skummaren och koppla på pumpen, rent efter en halvtimme.

Ps Skaffa tandborstar, pipränsare, diskborstar olika storlekar... det behövs alltid Ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att vara försiktig bara. Det är starka grejer och inget man vill ha på huden eller i ögonen. Vet inte om det spelar någon roll med utspädd saltsyra, men när man späder syror skall man alltid försöka späda genom att hälla syran i vattnet och inte tvärtom. Det blir nämligen kraftig värmeutveckling och det kan börja koka och skvätta om man istället häller vattnet i syran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

späd den två gånger,så blir det lagom (syra i vatten)

mattias,det är mest streamarna jag rengör med saltsyra,plockar isär och låter det dra en stund,har inte märkt nåt negativt än, men det är ju iofs bara magneten i impellern som är

metall, diskhon gillar inte heller saltsyra:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att vara försiktig bara. Det är starka grejer och inget man vill ha på huden eller i ögonen.
En annan sak - när det gäller saltsyra så avgår den till luften som gas (kan se ut som rök i fuktig luft). Andas inte in den.
diskhon gillar inte heller saltsyra:smiley9:
Min diskbänk har också fläckar!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
När skummaren börjar bli riktigt skiten och full med otrevligheter som rörmaskar osv. så bryr man sig nog inte om några repor:). Som tidigare nämnt, så tycker jag ättika och vatten i en spann, i med skummaren och koppla på pumpen, rent efter en halvtimme.

Ps Skaffa tandborstar, pipränsare, diskborstar olika storlekar... det behövs alltid Ds

Rengöra pumpar, hur mycket spär ni ut ättikan med då?

Har en hel del kalkbeläggning på mina pumpar och tänkte rengöra nu vid vattenbytet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte iaf 2,7 liter, 9 st 3 dl flaskor.

spädde ut det med 1,5 liter kallvatten. landar på 16 procent ättika.

Silar det och tappar upp det på plastflaskor tills jag får tag i ett större kärl i glas med förslutning.

Kört 3 pumpar i en 10 liters hink. Var och peta nyss med rörborste på ena pumpen, det lossna hur lätt som helst. Låter det dra några minuter till sen blir det skrubba.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rengöra pumpar, hur mycket spär ni ut ättikan med då?

Har en hel del kalkbeläggning på mina pumpar och tänkte rengöra nu vid vattenbytet.

Jag kör med vanlig ättika från affären. I med 10st flaskor i en plastbinge och släng i pumpen. Runt en h senare tar jag ut den och kör med diskboste. Klockrent.

Skummaren tar jag i vasken, varmvatten och i med en massa citronsyrepulver och låt pumpen gå. Rengör sen den med flaskborste mm i vasken utan att hälla ut "citronvattnet". Citronsyran köper jag på ÖB i 1kg förpackning för några guldtior.

Sen sköljer jag allt väldigt noga, tror tom för noga men man kan aldrig var nog så säker.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...