Gå till innehåll

ReefLux + magnetisk ballast


ramq

Rekommenderade inlägg

Jag vill försöka sammanfatta min egen research här kring fenomenet omgivande ReefLux och det av tillverkaren påstådda krav att använda elektroniska drivdon.

Jänkarna dras med två olika tändsystem på sina lampor:

"
Probe-start
" där en prob i lampan är inbyggd för att förse lampan med tändspänning så ljusbåge (tändning av gasen) uppstår. Detta system tror jag är rätt förlegat idag och jag vet inte av några andra än Coralife som kör med detta system och det finns ganska säkert inte i europa ens...

"
Pulse-start
" där du har en ignitor (tändare på ren svenska) i serie med ballasten som ser till att släppa på och hålla tändström i lagom mängd. Detta är ett bra mycket skonsammare sätt att tända lamporna på och håller tillverkningskostnader nere för lampor. Nackdelen är att tändarna slits med tiden...

Det system vi uteslutande kör med i europa är just pulse-start, alltså med tändare ihop med ballasten. Detta är ett uttalande från David på Vue Technology som tillverkar ReefLux-lamporna:

"You can use magnetic ballast, but it must be pulse start M59 or M80."

Låter dumt i sig, då M59 spec:en anger tändsystemet som probe-start med 400W effekt. M80 likaså med 250W effekt. Rätt angivet borde vara M135 resp M138.

Allt detta är lite tekniskt mumbo-jumbo som egentligen bara jänkarna bryr sig om, förmodligen för att dom dras med olika system...

Det kvittar egentligen, då man ändå förstår innebörden av vad han vill säga - så länge du har en magnetisk ballast med pulse-start (alltså med ignitor) så går det att köra ReefLux-lampor!

Det är alltså fritt fram för vem som helst med magnetiska ballaster att kunna köra ReefLux-lampor.

Så, då var det sagt.

Ska jag ytterligare förklara varför elektroniska drivdon rekommenderas?

Mja, att man från CoralVue (Vue Technology) hävdar detta är av två anledningar:

  1. Jänkarna tenderar att "överköra" lamporna med probe-start ballaster för att förse lamporna med för hög ström, som visserligen ger mer och vitare ljus, men förkortar livslängden på lamporna. Med elektroniska drivdon håller man alltid samma stabila och helt riktiga drivström, alltid. Spektrat är därmed också helt enligt tillverkarens specifikationer.
  2. Lamporna färgmatchas mot elektroniska ballaster av en enkel anledning - alla elektroniska drivdon ger samma karaktäristik på tändning, spänning och ström vilket också ger en garanti för vad lampan kommer att producera för färgspektra. Med vanliga (magnetiska) ballaster är du inte garanterad att få samma karakteristik beroende på flertal faktorer såsom tändarens kondition, ballastens driv- och utspänning osv osv.

...sedan går det väl inte sticka under stol med att dom självklart vill sälja sina egna ballaster till folk som vill köra deras lampor. Inget fel med lite marknadsföring?

Men detta med inbränningstiden (100h) på elektroniska och sedan går det att köra på magnetiska?

Samma sak egentligen - lampan är som mest känslig, eller formar sin karaktäristik under inbränningstiden som vanligtvis räknas kring 100 drivtimmar. Genom att driva den med ett "mjuktändande" system som elektroniska drivdon så "härdar" man lampan och på så vis kommer den inte förändra sin karaktäristik i samma utsträckning under sin resterande brinntid - jämförelsevis mellan elektronisk och magnetisk drivdon.

(Alla lampor ändrar sitt färgspektra med tiden i takt med ädelgaserna mattas av)

Länk av intresse: tråd i Reef Central om olika typer av drivdon

Här finns utrymme för diskussion om konkreta fakta finns. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...