Gå till innehåll

Ett inbyggt 600 liters akvarium i väggen - Akvariet nerlagt


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 743
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nja jag é ej så bra på tyska å koralle é ju på detta.

Finns den på Engelska så hjälp mig att prenumenera på denna ;)

Dykprylarna skall jag sälja så de ligger nerpackat. Var ute på orust i helgen å visst blir man sugen att börja dyka igen.

Bokat tid för nästa tatuering så det blir dessa tidningar istället

Här é några bilder från idag då jag stängt av alla pumpar och fotat rätt uppifrån

post-736-14468915605116_thumb.jpg Acropora Millepora

post-736-14468915605368_thumb.jpg

post-736-1446891560566_thumb.jpg Pavona Cactus

post-736-14468915605901_thumb.jpg Acropora Sp. "Blue"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har följt ditt bygge sen start utan att säga något.

Otroligt snyggt, Grattis

Hur varmt har du i rummet där akvariet står?

Hur mycket vatten avdunstar?

Skall snart bygga om där hemma och är orolig för värmen i rummet.

Har funderat på en värmeväxlare för att få ut fuktan.

/J

Funderar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tackar känenr mig så nöjd med detta.

Jag har ganska varmt i rummet då man kliver in så känner man detta men utsuget är grymt så ser inga problem med detta.

Tvärt om min avdunstning är så stor att man börjar leta varför. Kanske är det utsugs fläkten som gör detta att avdunstningen ökar!?

Igår låg tempen annars i karet på 27grader men annars så ligger den på max 25-26 har enbart 1st 120mm datafläkt som blåser på ytan så håller den nere tempen.

Kör den konstant på så på morgonen idag var det 24 i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tackar känenr mig så nöjd med detta.

Jag har ganska varmt i rummet då man kliver in så känner man detta men utsuget är grymt så ser inga problem med detta.

Tvärt om min avdunstning är så stor att man börjar leta varför. Kanske är det utsugs fläkten som gör detta att avdunstningen ökar!?

Igår låg tempen annars i karet på 27grader men annars så ligger den på max 25-26 har enbart 1st 120mm datafläkt som blåser på ytan så håller den nere tempen.

Kör den konstant på så på morgonen idag var det 24 i karet

Tycker också att du lyckats bra med ditt nya bygge.

Inte underligt att avdunstningen ökar om du suger ut den fuktiga luften och ersätter den med ny torrare luft så kommer ju nytt vatten att avdunsta från akvariet i strävan att uppnå jämnvikt vid en given temperatur och det är väl inget problem snarare tvärtom eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker också att du lyckats bra med ditt nya bygge.

Inte underligt att avdunstningen ökar om du suger ut den fuktiga luften och ersätter den med ny torrare luft så kommer ju nytt vatten att avdunsta från akvariet i strävan att uppnå jämnvikt vid en given temperatur och det är väl inget problem snarare tvärtom eller hur?

Tackar. kul att du skriver detta. det värmer.

Nja tyckte det var mer problem eller mer att göra med att framställa mer osmosvatten och skaffa en större tank för detta.

Eller har du en ide hur man kan minska avdunstningen?

Skall bygga en bättre behållare just på stället för att kunna ha mer vatten. Kommer färdigställa en dubbelnivåvakt för osmostanken så man kan lämna påfyllningen då den är full så stängs det av. skulle det ändå ej funka så är tanken att ha ett evakueringsrör från osmosvattentanken att det rinner tillbaka igen och ut i badrummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går inte att göra så mycket åt avdunstningen när det är varmt och du har bra luftväxling som du vill ha. Kylare är väl alternativet.

Ett alternativ till din vattentank som jag kör med. Jag har också försökt minimera risker för översvämmning och hålla det billigt.

Jag har en sluten behållare (cirka 5l) med ett tillopp och två frånlopp. Det ena frånloppet går hos mig till en golvbrunn och det andra till en slangpump.

Tilloppet matar jag med sötvatten. Jag kör en magnetventil på timer så ofta att jag vet att behållaren fylls och överfylls så att det rinner ut vatten i golvbrunnen. Slangpumpen går på en nivåvakt i akvariet och fyller på sötvatten vid behov. På sommaren när det är mer avdunstning ökar jag med ett antal intervall på timern så det alltid finns sötvatten.

Fördelen tycker jag är att om nivåvakten i akvariet hänger sig så kan jag max få 5liter sötvatten. Jag kör kalkmixern på samma sötvatten så även där får jag en säkerhet om den skulle hänga sig och inte mata ut en massa calciumhydroxid i burken.

Vet inte om du begriper vad jag menar, och du kan säker förädla mitt taffliga system till något smartare också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag fattar vad du menar.

Istället för en stor behållare så kör man med en mindre som fylls på eftersom från en större som ej är "inkopplat" i systemet utan lever ett eget liv. Klart tänkvärt och smart lösning.

Har sett att funktionen i en GHL datorn att man kan ställa in att den kan max köra X minuter varje dag.

Skall äntligen köpa en GHL dator nu då man fått sålt sitt andra akvarium ;)

Just nu har jag en nivåvakt med 3 känsel pinnar 1 jod 1 högnivå och 1 lågnivå è ju lite säkrare än en nivåvakt med flöte

Jag får leva med avdunstningen helt enkelt då man har så högt luftflöde inne i rummet. Bättre detta än att svartmögel börjar krypa på väggarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Petter.

Här kommer 2st bilder med ramen i närbild

post-736-1446891561343_thumb.jpg

Svårt att få till det så som jag ser det men på ett ungefär hur det ser ut på riktigt.

post-736-14468915612784_thumb.jpg

Borstade bort lite alger igår gjorde ett vattenbyte på 60 liter. Flyttade om lite granna å då gick min montipora sönder så nu har man fler utav dessa gröna.

post-736-14468915613037_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Petter.

Här kommer 2st bilder med ramen i närbild

[ATTACH]23796[/ATTACH] [ATTACH]23797[/ATTACH]

Svårt att få till det så som jag ser det men på ett ungefär hur det ser ut på riktigt.

[ATTACH]23795[/ATTACH]

Borstade bort lite alger igår gjorde ett vattenbyte på 60 liter. Flyttade om lite granna å då gick min montipora sönder så nu har man fler utav dessa gröna.

de här slår inte ens deltec;)..bra jobbat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gott idag kom min 2:a anemon fram efter att tjurat på baksidan av allt och precis brevid en 12000l/h stream pump.

För ett år sedan var den lika liten som en enkrona i storlek. Var en liftare på en Levandesten jag köpte

post-736-14468915617037_thumb.jpg

post-736-14468915617627_thumb.jpg

Percula clownerna blev glada då deras anemon var framme igen

post-736-14468915617794_thumb.jpg

Här ser jag fördelarna med att ha en Weissglas/Opthiwhite framruta. Bilderna stämmer bra med vad man får på kortena mot verkligheten.

post-736-14468915617275_thumb.jpg

post-736-14468915617459_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...