Gå till innehåll

Skivanemoner som tynar bort?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Hade i mitt stora akvarie mängder av skivanemoner som var riktigt stora, fina och slog ut och trivdes riktigt bra.

Flyttade sedan över dem till mitt 450 med samma sten, vatten etc.

Nu har skivanemonerna börjat "dra sig tillbaka". Det gjorde dem iofs ända från första början.

Men dem verkar inte alls trivas och slår aldrig ut..

Vad för olika saker kan orsaka att skivanemoner verkligen vantrivs?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När ingen svarar så kan väl jag svara.

Jag personligen har märkt följande som gör att skivisar kan vantrivas:

1. Överdosering av jod och andra spårämnen. Åtgärdas med aktivt kol.

2. Näringsrikt vatten. Här finns det mycket man alltid kan förbättra i sin setup.

När man får ner näringsnivåerna så ser man hur deras "munnar" framträder mycket tydligt, helt otroligt plus att skivisarna sträcker på sig, de försöker ta upp så mycket plats så möjligt och blir skärare i färgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PatriksS: Kan det ha och göra med att jag numera kör skummarlöst?

Det här en laddad fråga för många, och jag för närvarande orkar jag inte dra igång en jättedebatt om det, men om du kör skummarlöst och inte gjort något annat dumt med karet så skulle detta vara den mest sannolika orsaken till att dina skivisar beter sig som det gör. Mycket organik innebär att de inte behöver exponera lika mycket yta som i näringsfattigare vatten.

Som sagt: bara min egen erfarenhet, inga studier som visar detta tyvärr. I ditt ställe skulle jag ha provat att starta skummaren, ställa in den på våt skummning (bubblor som brister där stigarröret slutar) och köra någon dag med aktiverat kol. Om grunden för skummarlöst är oron för kvävebrist så behöver man enligt min åsikt inte vara så nojig för det, snarare bör man vara paranoid för att det är för mycket näring i våra slutna system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min ATI Bubblemaster 250 gör så att hela akvariet ser ut som en dimma med småbubblor )=

Har köpt en MC500 nåt sånt.. Deltec, men inte dragit igång den än.

Aktivt kol kör jag med, men kanske ska byta ut min strumpa om det är mättat kanske? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ganska många skivisar och det uppträder oftast olika - Har de lite skugga så försöker de komma uppåt och utvecklar sig. Ibland kan en kolloni gå ner för att en annan gå mycket bra. Till skillnad från Patrik har jag aldrig märkt att skummarlöst generellt påverkat dem negativt - det kommer och går. Jag tror mer på strömmar och liknande. Och märkligt har varit att när jag börjat dosera kaliumnitrat har de flesta tagit fart - men det måste väl vara kaliumet då. :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

För närvarande så håller två av mina tre kolonier av skivisar på att tyna bort utan synbar anledning. De har tidigare reproducerat sig som ogräs men inom loppet av ett dygn så började de dra ihop sig och försvinna. Alla värden är utmärkta och allt övrigt såsom mjukisar, sps och lps trivs och frodas. Min fråga är om erfarenheter visar att de återhämtar sig eller fortsätter detta tills de är helt utplånade? Har för övrigt provat med att dosera jod sedan någon vecka tillbaka men utan synbar förbättring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Henrik: personligen har jag enbart negativa erfarenheter av jod. När jag kör med jod, skrynklar mina skivisar ihop sig, när jag kör med aktivt kol för att filtrera bort alla tillsatser, blir skivorna finfina. Du kan alltid testa med kolfiltrering (och om du redan kör med kol hela tiden testa att göra en ny fräsch kolsats). Hjälper inte kolfiltrering, och du har ett helt sterilt akvarium och mycket låga näringsvärden, prova att mata dina fiskar något mera. Brukar funka för mig. Men eftersom du beskriver ett mycket snabbt förlopp på försämring skulle jag i första hand gå på förgiftningsspåret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lutar åt samma spår som du Patrik. Det blir ett vattenbyte plus kolfiltrering som nästa åtgärd. Jag matar redan ganska rejält och nitratet är svagt rosa.

@Henrik: personligen har jag enbart negativa erfarenheter av jod. När jag kör med jod, skrynklar mina skivisar ihop sig, när jag kör med aktivt kol för att filtrera bort alla tillsatser, blir skivorna finfina. Du kan alltid testa med kolfiltrering (och om du redan kör med kol hela tiden testa att göra en ny fräsch kolsats). Hjälper inte kolfiltrering, och du har ett helt sterilt akvarium och mycket låga näringsvärden, prova att mata dina fiskar något mera. Brukar funka för mig. Men eftersom du beskriver ett mycket snabbt förlopp på försämring skulle jag i första hand gå på förgiftningsspåret.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...