Gå till innehåll

Mörkerkoraller (ännu en gång)


xperx

Rekommenderade inlägg

Hejsan. Frågade runt lite här för nåt halvår sen om det kunde vara värt att satsa på koraller som inte nyttjar fotosyntes. Blev dock avrådd av de flesta att det mesta utom Tubastrea spp. inte skulle överleva mer än nån månad. Har nu hittat två artiklar på GARF.org om just mörkerkoraller, och det verkar ju enligt dem som om det skulle kunna funka.

Nån som har lust att kika lite och återkomma med ett utlåtande?

http://www.garf.org/36/2/dendro2.html

http://www.garf.org/1armci/dendro.html

Mvh/ Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag tillhörde de som avrådde dig från annat än i princip Tubastrea så är det väl på sin plats att jag kommer med en kommentar. Vet inte om jag läste för snabbt men jag tycker tyvärr inte att de kommer med så värst mycket nytt, vilket jag beklagar eftersom även jag skulle vilja ha ett bestånd med mörkerkoraller hängande i en grotta i karet. Enligt den uppfattning jag fick när jag läste artiklarna så höll de på med forskning som eventuellt skulle kunna ledat till att det eventuellt skulle vara möjligt att hålla icke-fotosyntetiserande mjukkoraller i akvarier, fick vidare uppfattningen att de bara hade haft sådana koraller i karen i ett par-tre veckor? Möjligt att jag läste för fort..?

Förhoppningsvis är de på väg att lösa gåtan, jag är lite bekymrad över att de inte tar hänsyn till strömstyrka, strömriktning m.m. som visat sig vara extremt viktiga vid tidigare försök bl.a. vid Waikiki Aquarium.

Vore kul om de lyckades men tyvärr tror jag att det fortfarande finns för många okända variabler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att Dendronephthya spp. är sjukt svår vet jag, men varför tar stockholms (kanske sveriges) två största saltvattensbutiker in sådana koraller? Jag menar, de borde ju veta bättre än att ta in saker ingen kan få att överleva. Devill ju inte sälja djur som de vet kommer till ett dåligt hem. Åtminstone har de sagt det till mig...

Förvirringen är total...smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller just akvariehandeln och Dendronephthya spp. håller jag fullständigt med dig om att förvirringen är total. Har inte den blekaste aning om varför dessa koraller tas hem överhuvudtaget, eller varför inte det införs ett åtminstone tillfälligt exportförbud för de eftersom det är ett ganska accepterat faktum att de i bästa fall är extremt svåra. Vet att fiskleverantörer mfl. har vissa arter av fiskar som de inte distribuerar på grund av att de inte har några chanser att klara sig.

Troligen äter de ju någon form av phytoplankton, vet att Julian Sprung gjorde flera försök med phyto i olika former utan att lyckas, dock är det väl fortfarandeokänt vilket/vilka arter av plankton de behöver för att frodas.

Fast, att ta hem en från affären och pröva är väl i princip lika bra som att låta den dö där? Så länge man är medveten om att man antagligen inte lyckas och för en loggbok för att bidra till den samlade kunskapen så är ju det egentligen inget brott. "Brottet" begicks ju redan när korallen togs upp ur havet, och som sagt nån måste ju vara först med att lyckas. Tyvärr har jag inte själv tålamod eller resurser att pröva...smiley6.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle definitivt ha tålamod och göra vad jag kan för att få dem att överleva. Problemet är ju att det inte blir hållbart i längden att bara köpa hem nya när de gamla dör. Så jag håller i princip inte riktigt med dig om att det kan vara lika bra att ta hem den, som att låta den dö i affären. Men nu är det inte för att vara politiskt korrekt jag håller på med den här hobbyn, och det lär väl inte vara någon risk just nu för utrotning.

Får se hur jag gör, men det skulle vara kul att testa med alla möjliga och omöjliga varianter för att lyckas...smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen så är det väl så att det finns så många likartade korallerdär,varav vissa inte behöver mat men ändå kan ha ganska fina färger medans då andra inte finns några direkta exempel på framgång med. Har fortfarande inte sett ett knyst om vad de faktiskt äter,många teorier men som sedan bevisats fel av någon annan. Tycker du ska vänta med dem tills dess att någon knäckt gåtan. Om du nu vill pröva några andra svåra så är finns det väl flera gorgonier som är bara extremt svåra,det är ju lite bättre än omöjligt(och det är vad jag tänker satsa på i höst i ett litet 19L kopplat till det stora)smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller fullständigt med zippo! Man tjänar ju inga pengar på nåt man inte blir av med! smiley2.gif.

Aerie: Vad syftar du på? Diodogorgia nodulifera och Swiftia Exertia? Tanken är att jag inte ska behöva förlita mig på ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zippo, ur den aspekten håller jag med dig. Tyvärr tror jag ändå att många butiker kommer att ta hem de ändå eftersom de är vackra och tyvärr lätta att "lura på" nybörjare som inte hunnit läsa så mycket mer än att mjukkoraller är lätta (jag vet jag gjorde tyvärr så...smiley9.gif). Tanken bakom mitt inlägg, (fast nu skryter jag om att jag tänker..), var att det är bättre att gå in med öppna ögon än att tro att det ska gå bra att hålla Dendronephthya spp. och börja leta efter andra fel i karet när de dör, vilket jag gjorde själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart Stefan! Jag har suttit där själv och undrat varför min fina Dendronephthya bara ser ut som en färgglad disktrasa efter en månad smiley19.gif.

Men denna gång är jag mer förberedd. Det blir antagligen en burk helt utan fisk, och med ett enda mål, nämligen att få de j**larna att överleva. Visst kan det kännas hopplöst när "proffs" som J. Sprung och andra bara misslyckas. Men minns D. Stüber i Berlin!!! Hehe, ja nu tar jag väl mig kanske vatten över huvudet smiley37.gif, men ibland så kan man lyckas. Jag har hållit saltvattensfiskar som anses vara extremt svåra första gången jag ens hade ett akvarium, så inget är omöjligt...smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xperx- Japp,det var såna jag tänkte på,dem finns det ju iaf folk som lyckats med,till den grad att de kunnat sälja fraggar från dem. Dock är väl frågan om det är värt besväret just skönhetsmässigt sett,blir ju till att överdimensionera all utrustning till det karet dels pga dess krav på kraftiga strömmar och dels med tanke på all mat som måste i(odla phyto och ev rotifersär nog det enda som håller i längden) och framför allt tas ur innan det skitar ner karet totalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xperx - Lite tips jag läst och hört: En dsb i karet(eller kopplat till karet om man nu vill ha fisk) verkar kunna förlänga livstiden då den iaf producerar lite föda åt korallen,speciellt om man rör runt lite på ytan titt som tätt för att frigöra lite bakterier. En annan grej jag hörde var att man hade större chans att lyckas om man tog en fragg på korallen istället för hela korallen och hängde upp,detta för att en liten gren lättare kan anpassa sig till de nya strömmarna runtom än en stor korall. Bara tips jag hittat,vet ingen som har bekräftat dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men ger man sig f-n på nåt så. Burken ska väl vara mellan 300-500 L. Minst två st Tunze Stream 12 000L/h, lagom med skummare.

Angående odling av phytoplankton och rotifers; hur gör man? Har aldrig sysslat med det. Finns nån länk/artikel här på forumet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag har lite länkar om det hemma,ska se om jag kommer ihåg det då så lägger jag upp dem. Men i korthet så behöver du en startkultur för phyto som du sedan drar igång,när laddningen är klar,häller du över hälften i en ny flaska och fyller på vatten och gödning i dem båda och sen gör du så till du har så många flaskor du vill ha igång samtidigt. Efter det så är det lämpligt att dra igång rotifer kultur som du matar med phyto och gör i princip samma sak med den. Enda jobbiga är att de kan krascha när du är borta för länge och inte matat dem,det gjorde mina rotifers tyvärr.

Vad hade du tänkt dig för invånare i det karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Jo förutom korallerna/gorgonierna så blir det väl ca 100kg LS (om det nu räknas som invånare, vilket det borde iom vilka sjuka saker som kan dyka upp smiley1.gif). För att hålla koll på alger och dylikt kör jag väl sniglar och eremiter. Kanske nåt sjöäpple, en vanlig gurka och ormstjärnor.

Angående odling: Matar men korallerna med både phyto och rotifers eller används bara phyto som mat åt rotifers? Kan kulturerna förgifta vattnet (typ som artemia ägg)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver nog främst dumpa i phyto i det karet då tror jag,vet ärligt talat inte om några av de djuren käkar rotifers,är osäker på asympitiska gorgonier som inte är diodogorgia. Risken är väl att man får en algblomning(avalgplankton då alltså)om man inte slår ihjäl phyton innan man dumpar den i karet,vet inte hur stor risken är för detta.

Skulle nog rekommendera massa borstmaskar av olika slag,i ett sådan kar borde det ju inte vara omöjligt att få även lite större sorter att föröka sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten förklaring på varför butiker ibland tar hem sånt som kan tyckas "omöjligt"kan varaatt många leverantörer är tossiga i populärnamn och egna påhittade namn. I vissa fall är det svårt att veta att "FingerBush Colour NICE!!" är tex en Dendronepthya...

mvh

gabbi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart kan man inte veta vad det är om de kommer farandes med sådana namn. Jag vill bara påpeka att detta pågår hela tiden (och jag syftar inte på någon speciell butik nu!). Det finns väl möjligheter att byta leverantörer osv, eller? Jag menar man ser ju aldrig nån som tar in blåringad bläckfisk eller Chaetodon trifasciatus av misstag. Det borde ju inte vara helt omöjligt för leverantörerna att hitta på lustiga namn på de oxå. Vill inte alls göra mig ovän med nån! Har bara varit "saltis" i drygt 4 år och under den tiden har jag sett Dendronephthya spp. säljas gång på gång på gång av handlare som borde veta bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Krille

Ojoj, här hättar det till värre smiley17.gif... Det finns faktiskt akvarister som lyckas/lyckats hålla dessa korraller med goda resultat vad jag förstår, måhända är dom få, vad vet jag. Jag hör till skaran som skaffat ett ex i tron om att den kanske skulle kunna leva i "min" burk. Vet ej om den kommer att överleva i dagsläget då jag bara haft den en och en halvmånad drygtmen den verkar trivas med livet än så länge. Speciellt när man lockar med matsmiley32.gif

Har inte hittat mkt på nätetang. deras naturliga beteende (dra ihop sig - utvidga sig mm) över dygnet el.vilken/vilka period/perioder dom nuverkar inom... Vore intressant för att kunna möta deras krav!

Är lite osäker på det här med strömmande vatten, är det verkligen det bästa? Är inte säker på att det ger det bästa resultatet just nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krille,vet du någon som lyckats hålla dessa? Vill minnas att Eric Borneman på RC gärna vill komma i kontakt med någon som lyckats med dem då han inte känner till någon.

Men det kanske är så att de som lyckats med dem inte är folk som håller till på nätet.smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Krille

Aerie, har tyvärr inte sparat länkar till siter för referens, sorry. Hade varit kul nu! Det enda jag kommer på just nu är: http://www.wetwebmedia.com/dendrofaqs.htmmen kommer inte ihåg om det var bra info smiley5.gif.

Helt paff blev jag idag när jag såg att min koloni verkat sprida sig och det börjat växa en ny... Verkar helt otroligt, kan vara något annat iofs. Postar ev. update senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krille- Ta gärna någon bild på kolonin så vi får se hur den ser ut. Nu låter jag väl pessimistisk men om den nu trivs och förökar sig så tror jag inte att det är en dendro utan snarare någon av de ovanligare och lättare arterna. Sen så är det väl så att de flesta tycker att korallen trivs och är jättefin de första månaderna tills den plötsligt bara drar ihop sig och vittrar bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade in wetwebmedia länken och tycker det verkar konstigt hur han skriver att Dendronephthyor till största delen lever av zooplankton, när folk som Fosså & Nilsen, Sprung, Brockman osv hävdar att phytoplankton gäller! Jag skulle nog lita lite mer på dessa "gubbar" än en "tråd" på nätet. Vi får se hur det går med burken när den kommer igång framåt slutet av augusti...

Mvh/Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...